راه اندازی قطار برنامه‌ای باری راهکار افزایش سهم ریلی

پرشین خودرو: مشاور وزیر راه و شهرسازی راه اندازی قطار برنامه‌ای باری را یکی از راهکارهای افزایش سهم ریلی در جابه‌جایی بار از بنادر کشور عنوان کرد و گفت: ایده «بنادر ریل پایه» علاوه بر بنادری که در دست بهره‌برداری هستند، شامل بنادر در حال توسعه نیز می‌شود تا در آینده شاهد محدودیت‌ها نباشیم.

به گزارش پرشین خودرو،  مرتضی باقری  به ضرورت توسعه و نوسازی خطوط ریلی در بنادر پرداخت و گفت: حدود ۱۲۰ کیلومتر خط آهن در بندر امام خمینی(ره) و ۵۰ کیلومتر در بندر شهید رجایی در طول سال‌های گذشته توسعه یافته اما بهره‌برداری بهینه‌ از آنها در طول زمان مورد غفلت قرار گرفته است.


وی افزود: از پنج سال پیش افزایش سهم ریل در بنادر به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی با جدیت مورد پیگیری قرار گرفت و برای تقویت آن، میان شرکت راه‌‌آهن و سازمان بنادر و دریانوردی در عرض یک سال و نیم گذشته اقدامات موثر صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به ایجاد «دفتر لجستیک و حمل‌ونقل چند وجهی» در هر دو دستگاه اشاره کرد.

 

مرتضی باقری

 


مشاور وزیر راه و شهرسازی یکی از وظایف هر دو دفتر را پیگیری «افزایش سهم ریل در بنادر کشور» عنوان کرد و گفت: این مساله علاوه بر بنادر در دست بهره‌برداری، شامل بنادر در حال توسعه مانند بندر شهید بهشتی چابهار نیز می‌شود تا در آینده دیگر شاهد محدودیت‌ها نباشیم.

سهم ۱۰ درصدی ریل از جابه‌جایی ۸۰ میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی

باقری تصریح کرد: در حالی که سالانه در بندر شهید رجایی بیش از ۸۰ میلیون تن کالا جابه جا می‌شود، سهم ریل کمتر از ۱۰ درصد بوده و این در حالی است که سهم جابه‌جایی ریلی کانتینر در این بندر تنها حدود سه درصد برآورد می شود. این بدان معناست که بار ریل پسند با ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای حمل شده و معضلاتی همچون ترافیک سنگین، آلودگی هوا و سوانح ناشی از حوادث رانندگی را به بار آورده است.

وی در ادامه به برگزاری مانور ریل‌-بندر در تاریخ ۹ و ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری در بندر شهید رجایی یادآور شد: در پی برگزاری این مانور که در راستای هدف راه‌اندازی قطار برنامه‌ای در بنادر برگزار شد، ۶۵ کانتینر به وسیله ۱۳۰ واگن از بندر شهید رجایی به بندر خشک آپرین در اسلام شهر اعزام گشت.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به دلایل نبود قطار برنامه‌ای در بخش باری گفت: دلیل راه‌اندازی نشدن قطار برنامه‌ای فقدان یا پایین بودن تعداد تقاضا نبوده، بلکه در واقع زمان و هزینه جابجایی و تخلیه کالا از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به حمل‌ونقل ریلی کمتر است.

ضرورت اصلاح فرایتد مانیفست الکترونیکی و اجرای طرح بارنامه سراسری

باقری با اشاره به برنامه توسعه ریل در بنادر در حال توسعه همچون بندر شهید بهشتی چابهار بیان داشت: امیدواریم با انجام اقدامات برنامه‌ریزی شده بتوانیم حجم جابجایی بار از طریق ریل در بنادر را طی یک برنامه عملیاتی به ۳۰ درصد نزدیک کنیم، یکی از راهکار‌های آن اصلاح فرآیند مانیفست الکترونیکی و اجرای طرح بارنامه سراسری است.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه  و شهرسازی

کد خبر 114678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha