بدون حمایت دولت انجام تعهدات معوق خودروسازان عملی نیست

پرشین خودرو : وزارت صنعت باید از حوزه مدیریت در صنعت خودرو خارج شود و تنها نقش حمایتی و نظارتی داشته باشد تا این صنعت در مسیر اصلی و واقعی خود قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این مطلب اظهار داشت: مساله حمایت دولت از تولید به خصوص در شرایط فعلی موضوعی مجزاست و همچنان برای تداوم جریان تولید خودروسازان و تثبیت اوضاع بازار قیمتی باید تزریق نقدینگی ادامه یابد.

شهرام آزادی افزود: هر چند این حمایت نمی تواند به طور دائم ادامه یابد اما تا حضور واقعی بخش خصوصی و دستیابی به نقطه تعادل قیمتی و گردش مالی حاصل از فروش شرکتها ضروری است.

به گفته وی اوضاع کنونی شرایط بسیار مناسبی برای خودروسازان نیست و همچنان حجم زیادی از تعهدات قبلی و بدهی های معوق به قطعه سازان باقی است و باید بانک مرکزی با عمل به مصوبه دولت هر چه سریعتر فکری برای تامین نقدینگی شرکتها نمایند.

 

تعهدات معوق خودروسازان


آزادی گفت : بدون حمایت و پرداخت تسهیلات نباید انتظار داشت که جریان تولید خودروهای ناقص و انجام به موقع تعهدات خودروسازان عملی شود.


این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به برخی راهکارها برای تکمیل خودروهای ناقص خاطر نشان کرد : حفظ ظرفیت و جلوگیری از بیکاری از مهمترین دلایل ادامه تولید در شرکتهاست زیرا اگر خط تولید به دلیل کمبود قطعه ای موقتا نیز متوقف شود تبعات و نگرانی زیادی را در جامعه به دنبال خواهد داشت.

آزادی با توجه به آغاز فرایند تولید و داخلی سازی قطعات مورد نیاز در شرکتهای خودروساز تاکید کرد : فرایند طراحی و توسعه برخی از قطعات و سیستم ها زمانبر است از این رو مدیریت شرایط کنونی برای تجاری سازی خودروهای تولیدی مستلزم حمایت جدی دولت و برنامه ریزی و هماهنگی مناسب خودروسازان و قطعه سازان است.

وی گفت : البته تولید برخی از قطعات با فرآیندی سریع و با استفاده از پتانسیل های داخلی کشور ممکن بوده و هم اکنون این فرآیند از سوی خودروسازان آغاز شده و در حال اجراست.

او ضمن تاکید بر تدوام حمایت مالی دولت از صنعت خودرو در اوضاع کنونی ، یادآور شد : با اختصاص تسهیلات ارزی و ریالی و رفع نقص خودروها حجم زیادی از نقدینگی وارد چرخه خودروسازان و قطعه سازان می شود و به این ترتیب فرایند طراحی و توسعه داخلی سازی در شرایط مناسب تری عملیاتی خواهد شد.

آزادی در پایان خاطرنشان کرد: تعمیق داخلی سازی قطعات به خصوص برای خودروهای پرتیراژ تنها مسیر خروج خودروسازان از اوضاع دشوار کنونی است.

کد خبر 114775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha