منع تردد، مینی بوس های فرسوده را راهی جاده ها کرده است

پرشین خودرو: دارندگان مینی بوس های فرسوده درون شهری به دلیل عدم امکان تردد در شهرها و نبود تسهیلات برای نوسازی، ناگزیر به فعالیت در خارج از شهرها شده اند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اواخر ماه گذشته بود که مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور پس از اعلام طرح بازسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی توسط یکی از شرکتهای تجاری ساز ، در گفت و گو با خبرنگار ما اعلام کرد « طرح نوسازی مینی بوس های فرسوده به دلیل نبود خورو جایگزین و عدم انجام تعهد برخی از شرکت های تجاری ساز در تامین به موقع خودرو ، رها شده است و با گذشت بیش از 2 سال از آغاز طرح نوسازی مینی بوس های فرسوده ، تنها 500 دستگاه از ناوگان مینی بوس فرسوده کشور ظرف این مدت از رده خارج و جایگزین شده است. »

هر چند به گفته غضنفری، مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی مسائلی چون بازگشت دوباره تحریم های صنعت خودرو و تبعات آن بر جریان همکاری و تولید شرکتهای خودروساز و افزایش ناگهانی نرخ دلار و ممنوعیت واردات خودرو در این مدت تبدیل به دست انداز بزرگی شدند تا عملا از سال 97 بسیاری از طرح های نوسازی در ناوگان حمل و نقل عمومی و بار و مسافر به خصوص ناوگان مینی بوسرانی در کشور متوقف شود.

با اعلام موضوع توقف طرح نوسازی مینی بوس های فرسوده در کشور و عدم تامین خودرو جایگزین توسط شرکتهای داخلی ،یکی از شرکتهای تجاری ساز داخلی به فاصله کوتاهی از طرح این گزارش ، مراسم تحویل 1000 دستگاه مینی بوس جدید جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را برگزار می کند اقدامی که گفته می شود در راستای قرارداد وزارت کشور با این شرکت و با هدف نوسازی ناوگان درون شهری اجرایی شده است.

جایگزینی و نوسازی این تعداد مینی بوس های فرسوده شهری در حالی برگزار می شود که به گفته مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور اغلب مینی بوس های فرسوده شهری به دلیل عدم امکان تردد در شهرها و نبود تسهیلات مناسب جهت نوسازی ناگزیر به خروج از شهرها و تردد در ناوگان برون شهری شدند.

غلامرضا غضنفری در همین زمینه به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: در حال حاضر بخش زیادی از ناوگان فرسوده شهری در بین شهرها و در قالب سرویس کارکنان شرکتها فعالیت می کنند که با توجه به افزایش حجم ناوگان فرسوده برون شهری و آسیب های ناشی از تردد آنها، ضرورت دارد هر چه سریعتر دولت اقدام عملی در این زمینه انجام دهد.

وی ضمن تاکید بر نوسازی ناوگان فرسوده در این بخش عنوان می کند که علی رغم پی گیری های بسیار از سوی دستگاههای متولی و سازمان راهداری تاکنون اقدام عملی در خصوص انجام تعهدات و پرداخت تسهیلات در این بخش صورت نگرفته است.

 

مینی بوس



مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور معتقد است که بازگشت تحریم و افت و توقف خطوط تولید برخی از شرکتها در انجام بسیاری از تعهدات قبلی شرکتهای خودروساز تاثیر گذاشته است به طوری که قرارداد 1000 دستگاهی ایران خودرو دیزل که در چند سال اخیر مرتب تمدید شده در نهایت با واگذاری 300 دستگاه از تعهدات در سال گذشته، به طور ناقص عملیاتی شده است.


لزوم اختصاص تسهیلات بلاعوض برای نوسازی ناوگان برون شهری

غضنفری همچنین با توجه به قرارداد جدید شهرداری برای نوسازی مینی بوس های فرسوده شهری و اختصاص تسهیلات بلاعوض به متقاضیان می گوید : قیمت پایه در قرارداد جدید شهرداری با ایران خودرو دیزل برای هر خودرو 420 میلیون تومان است که البته قرار است این قیمت در مراحل بعدی نیز افزایش یابد البته حدود 80 درصد قیمت مینی بوس جدید به صاحبان خودروها تسهیلات بلاعوض داده می شود اما در جریان طرح نوسازی ناوگان برون شهری به رغم وعده های داده شده تاکنون تسهیلاتی اختصاص داده نشده است .


قیمت های چند باره خودروسازان مانع از نوسازی شد

به گفته وی مشکل اصلی ناوگان فرسوده برون شهری قیمت جدید مینی بوس هاست که 420 میلیون اعلام شده است در حالی که در قرارداد قبلی اتحادیه با یکی از شرکتهای تجاری ساز قیمت پایه مینی بوس ها حدود حدود 120 میلیون تعیین شده بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر اغلب متقاضیان نوسازی به دلیل قیمت های بالا و نبود حمایت تسهیلاتی دولت تمایلی به نوسازی ندارند ، تاکید می کند : بسیاری از کسانی که در قرارداد قبلی نوسازی و تحویل مینی بوس های جدید ناوگان برون شهری شرکت کرده بودند به دلیل تاخیر در تحویل و افزایش قیمت چند برابری قیمت انصراف دادند ضمن اینکه از تعهدات معوق قبلی نیز قرار نیست مینی بوس جدیدی تحویل شود.

این مقام مسئول در اتحادیه مینی بوسرانی کشوری در ادامه با اشاره به پی گیری و درخواست مکرر اتحادیه از متولیان جهت نوسازی در این بخش اعلام می کند : در صورتی که تسهیلات بلاعوض برای نوسازی برون شهری اختصاص داده شود به طور قطع تمام مینی بوس های زیر 5 سال نیز نوسازی خواهند شد.

به گزارش پرشین خودرو، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور اگر چه جزء طرح های مورد نظر دولت در کلان شهرها و سازمان های حمل و نقل کشوری است اما به نظر می رسد اجرای این نوع طرح ها به رغم وعده دولتمردان همچنان در حوزه ناوگان برون شهری مغفول مانده است و دولت اهتمام چندانی در عمل به تعهدات و اختصاص تسهیلات نوسازی در این بخش ندارد این موضوع در حالی است که بخش مهمی از ناوگان فرسوده برون شهری خودروهایی است که به دلیل عدم کیفیت مناسب و فرسودگی بالا راهی جاده ها شده است و ادامه تردد آنها بدون شک در آینده نزدیک آسیب های مالی و جانی سنگینی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

کد خبر 114791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha