افزایش مشکلات تایرسازان با تغییر مداوم قیمت‌ها

پرشین خودرو: سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران به تشریح چالش های مالی تولید تایر در کشور پرداخت و گفت: افزایش 22 درصدی قیمت تایر پاسخگوی هزینه های تمام شده این کارخانه‌ها نیست و تولیدکنندگان به شرط بالا بردن تیراژ می توانند به شرایط سر به سر درآمد و هزینه ها برسند.

به گزارش پرشین خودرو، مصطفی تنها گفت: عمده مشکلات صنعت تایر، تامین مواد اولیه داخلی و خارجی است که همچون ماه های گذشته پابرجاست و علاوه بر آن، تغییر مداوم قیمت ها به مشکلات افزوده است.

به گفته وی، در این شرایط هفته گذشته سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اجازه افزایش ۲۲ درصدی قیمت تایرهای تولیدی را داده است، در حالی که درخواست این انجمن افزایش دستکم ۳۶ درصدی قیمت ها بود.

آخرین بار دی ماه سال گذشته، سازمان حمایت با افزایش قیمت تایر خودروها موافقت کرده بود.

این مقام صنفی اظهار داشت: افزایش قیمت اجازه داده شده، در شرایطی است که بطور نمونه قیمت هر کیلوگرم نخ در یک سال گذشته از ۱۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است.

تنها ادامه داد: دستیابی به شمارگان تولید بالا نیز فقط و فقط با تامین به موقع مواد اولیه میسر می شود که در مورد بسیاری از مواد اولیه این صنعت چنین شرایطی وجود ندارد.

 

تولید تایر

 

وی یادآور شد: برگشت خوردن پول های واریز شده برای فروشندگان خارجی، نبود کشتی برای حمل مواد به مقصد ایران در برخی موارد، تخصیص ارزهایی غیر از ارز مورد نیاز کشور مبدا واردات و غیره سبب شده تا افزایش هزینه های تولید را شاهد باشیم، به طوری که فقط تبدیل ارزها هزینه ۱۵ تا ۱۶ درصدی به واردکنندگان تحمیل می کند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: اکنون بجز یکی دو قلم مواد اولیه (از جمله گوگرد نامحلول)، بقیه مواد اولیه مورد نیاز این صنعت مشمول دریافت ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی هستند، اما زمانبر شدن دریافت ارز سبب شده تا واردکنندگان در عمل به سمت ارز نیمایی یا آزاد بروند.

وی اضافه کرد: تامین و تخصیص ارز، بسته به کشور هدف، بانکی که فروشنده خارجی آن را قبول دارد و بانکی که واردکنندگان با آن کار می کنند، گاهی اوقات تا چهار ماه زمانبر می شود و همه این مسائل مانع تامین به موقع مواد اولیه و افزایش شمارگان تولید است.

تنها بیان داشت: مشکلات یاد شده سبب شد تا در ۲ ماه نخست امسال کاهش ۲۰ درصدی تولید و زیان همه شرکت های تولیدکننده را شاهد باشیم و در این زمینه پییگیری ها از سازمان حمایت برای افزایش قیمت انواع تایر ادامه دارد.

پارسال ۲۰۱ هزار و ۸۰۰ تن لاستیک خودرو در کشور تولید شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 114793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha