کد خبر 114795
۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
طراحی سامانه پلاک‌خوان با دقت ۹۹درصد

پرشین خودرو: پژوهشگران دانشگاه شریف با طراحی سامانه‌ پلاک‌خوان هوشمند شریف امکانی را فراهم آورده‌اند تا با مدیریت و نظارت هوشمند حمل‌ونقل، ثبت تردد و تخلف‌های رانندگی به‌آسانی میسر شود.

به گزارش پرشین خودرو، دکتر ایمان غلامپور، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیات علمی پژوهشکده الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف درخصوص گروه کانکت شریف گفت: گروه پژوهشی / مهندسی راهکارهای هوشمند شریف، متشکل از اساتید، فارغ التحصیلان، مهندسان و دانشجویان برتر است که در طول مدت فعالیت خود کوشیده‌است در نزدیک کردن فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه به نیازهای صنعت گام بردارد.

مدیر گروه کانکت شریف گفت: بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای روز دنیا در زمینه علوم کامپیوتر، مهندسی الکترونیک، سامانه‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، سامانه‌های نهفته هوشمند، داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها و سامانه‌های هوشمند ترافیک و حمل‌ونقل در جهت رفع نیازهای صنعت و جامعه، توصیفی مجمل از رسالت این گروه است. همچنین گروه کانکت شریف با بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور همکاری‌های فنی، پژوهشی و مشاوره‌ای داشته و در کنار آن محصولات و راهکارهایی را به صورت مستقل توسعه داده است.

 

پلاک خوان

 

وی در ادامه افزود: گروه کانکت شریف در سال ۱۳۹۲ با ورود به حوزه راهکارهای هوشمند ترافیک نخستین محصول خود را تحت عنوان سامانه‌های پلاک‌خوان هوشمند شریف معرفی کرد. تاکنون نسخه‌های متنوعی از این سامانه‌ها در اشکال مختلف در راستای پیشرفت‌های علوم و فناوری‌های مرتبط توسط این گروه ارائه شده است. همچنین گروه کانکت شریف در طول دوران فعالیت خود توانسته‌است علاوه بر انتشار مقالات پژوهشی مختلف در مجلات معتبر دنیا، محصولات و راهکارهای متعددی را به صورت مستقل و یا به صورت همکاری در توسعه و تحقیق با شرکت‌های معتبر و مطرح توسعه دهد.

دکتر غلامپور گفت: سامانه‌های پلاک‌خوان کانکت در دانشگاه صنعتی شریف طراحی و تولید شده است. این سامانه در سه دوره از مسابقات کشوری بینایی ماشین و رباتیک در دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر به عنوان سامانه برتر برگزیده شده است و در سال ۲۰۱۶، در مقاله‌ای، به عنوان یک سامانه پلاک‌خوان موفق، در مجله IEEE ITS که از معتبرترین مجلات در زمینه سامانه‌های هوشمند حمل و نقل است، پذیرفته شده ‌است.

وی افزود: هدف از ساخت این پلاک‌خوان‌ها، عرضه سامانه‌هایی با تمام ویژگی‌های مورد نیاز کنترل هوشمند تردد و تخلف در سطح شهر و جاده‌ها، با بهترین دقت، بالاترین کیفیت و حداقل قیمت تمام شده بوده و این سامانه‌ها تا کنون موفق به اخذ تاییدیه‌ها و مجوزهای مختلف از ارگان‌ها و سازمان‌های متعدد مربوط در سطح کشور شده‌اند.

مدیر گروه کانکت شریف در خصوص انواع سامانه‌های پلاک‌خوان هوشمند گفت: این سامانه‌ها در اشکال و قالب‌های مختلفی از جمله سامانه ثبت تردد و تخلف شهری و جاده‌ای با دقت بالای ۹۹ درصد و طبقه‌بندی نوع خودرو در کلاس‌های مختلف از جمله سبک و سنگین با دقت بالای ۹۵ درصد در شبانه‌روز، سامانه مدیریت پارکینگ به دو صورت نصب در ورودی / خروجی یا نصب در جایگاه و سامانه پلاک‌خوان درون خودرویی و حتی نرم افزار موبایل تولید شده است.

دکتر غلامپور تصریح کرد: این سامانه‌ها بصورت سامانه‌های یکپارچه نهفته و با قابلیت اتصال به پایگاه‌های داده سازمان‌های مختلف ارائه می‌شود. همچنین نوع خاصی از این سامانه بصورت قابل نصب بر سرورهای مرکزی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف تحت عنوان سامانه چک اپراتوری مکانیزه نیز ارائه شده و در سازمان‌های مختلف از جمله سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات شهرداری تهران در قالب قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف از سه سال پیش تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است. این سامانه از داده‌کاوی و تحلیل داده‌های مختلف برای بهبود دقت، استخراج پارامترهای مختلف ترافیکی و حتی جانمایی بهینه سامانه‌ها نیز استفاده می‌کند.

وی افزود: سامانه‌های مذکور علاوه بر مقاوم بودن در برابر شرایط محیطی، توانایی تشخیص پلاک پوشیده و مخدوش و قابلیت تشخیص چند پلاک در تصویر را دارد و در مقایسه با نمونه‌های خارجی نصب شده در کشور از دقت و کیفیت بالاتری برخوردار است. علاوه بر برتری دقت، کارایی و قیمت رقابتی، تولید کاملاً داخلی این سامانه‌ها باعث اقبال ویژه سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف کشور به منظور تامین امنیت اطلاعات شده است.

دکتر غلامپور در خصوص عرضه این محصولات به بازار گفت: سامانه‌های پلاک‌خوان هوشمند شریف با ویژگی‌های ذکر شده از جمله دقت بالای ۹۹ درصد در سطح جهانی کم‌نظیر هستند و امکان ارائه در بازارهای خارجی در صورت حمایت مناسب را نیز دارند.

منبع: ایسنا

کد خبر 114795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha