با توافق رنوپارس و خودروسازان، مطالبات 450 میلیاردی قطعه سازان پرداخت می شود

پرشین خودرو: با موافقت وزیر صنعت مقرر شد در توافقی که بین رنو پارس و خودروسازان صورت می گیرد مطالبات 450 میلیارد تومانی قطعه سازان از رنو پارس در ازای بدهی خودروسازان به این شرکت، به حساب قطعه سازان واریز شود.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به جلسه روز گذشته وزیر صنعت با قطعه سازان گفت: در این جلسه با توجه به مطالبات بالای 1000 میلیاردی رنو پارس از خودروسازان مقرر گردید مطالبات 450 میلیارد تومانی قطعه سازان از رنو پارس در ازای بخشی از بدهی خودروسازان به رنو پارس به تامین کنندگان قطعات ال 90 پرداخت شود.

فرهاد به نیا با توجه به مووارد طرح در جلسه قطعه سازان با وزیر صنعت و معدن گفت: در نشست روز گذشته قطعه سازان با وزیر صنعت، مشکلات قطعه سازان در 4 محور مهم مطرح و پس از بحث و بررسی توافقاتی درخصوص حل آنها حاصل شد.

وی یکی از محورهای مطرح در جلسه قطعه سازان با وزیر صنعت را موضوع قیمت‌گذاری خودرو و قطعات اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، مقرر گردید لیست جدید قیمت‌های قطعات به شورای رقابت ارسال و بعد از اعمال نظر این شورا، ستاد تنظیم بازار تصمیم مناسب را در این خصوص اعلام نماید.

وی همچنین با اشاره به اختلاف نظر دولت و مجلس در خصوص مرجع اصلی تعیین کننده قیمت نهایی خودرو گفت: شورای رقابت پیش از تصمیم اخیر مجلس دخالتی در قیمت خودرو نداشت اما با مصوبه جدید نمایندگان، این شورا تنها در جریان تعیین قیمت خودرو نظارت داشته و صاحب نظر اصلی نخواهد بود.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با توجه به نظر کلی تولیدکنندگان در خصوص حضور شورای رقابت و عدم توان این شورای برای کنترل مبادی ورودی صنایع، خاطر نشان کرد: شورای رقابت باید در وهله اول به جریان قیمت مواد اولیه ورودی صنایع ماندد فولاد، مس، الومینیوم و پتروشیمی ها ورود کرده و پس از کنترل قیمت در این بخش، وارد جریان قیمت گذاری خودرو شود.


اختلاف نظر بانک مرکزی و قطعه سازان بر سر باز پرداخت تسهیلات ارزی / دولت باید نحوه باز پرداخت تسهیلات ارز قطعه سازان را اعلام کند

به نیا در ادامه پرداخت تسهیلات 844 میلیون یورویی ( 7 هزار میلیارد تومانی ) مصوب دولت را از دیگر مباحث مطرح قطعه سازان با وزیرصنعت اعلام کرد و گفت: در این جلسه مقرر گردید به منظور جلوگیری از بحران تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی، بانک مرکزی این تسهیلات را به صورت ارزی به قطعه سازان پرداخت کند اما در خصوص نحوه باز پرداخت معاون اول و رئیس جمهور تصمیم‌ نهایی را اعلام کنند.

 



وی با توجه به اختلاف نظر بانک مرکزی و قطعه سازان در خصوص نحوه باز پرداخت تسهیلات ارزی اظهار داشت: بانک مرکزی معتقد است قطعه‌سازان باید تسهیلات ارزی را با قیمت روز بازپرداخت کنند که این موضوع تاکنون مورد توافق قطعه سازان نبوده است.

وی تاکید کرد: با پرداخت تسهیلات ارزی چنانچه دولت در مورد نحوه بازپرداخت آن تصمیم نهایی را اتخاذ نکنند ناگزیر هستیم تا نرخ ارز را در آنالیز قیمت قطعات محاسبه و ارائه نماییم.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان اظهار داشت: چنانچه تسهیلات ارزی به طور مستقیم در اختیار قطعه سازان و یا خودروسازان قرار می گیرد شرایط باز پرداخت و محاسبه آن در قیمت تمام شده متفاوت خواهد بود این در حالی است که تاکنون بانک مرکزی برنامه خود را در خصوص نحوه تخصیص این تسهیلات اعلام نکرده است.


یا موافقت وزیر صنعت آمار تولید خودروسازان تغییر می کند/ آمار خودروهای تحویلی تیراژ خودروسازان می شود

به نیا همچنین مهم ترین موضوع در جلسه قطعه سازان با وزیر صنعت را مربوط به افزایش آمار خودروهای ناقص در کف عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارها هم اکنون در سایپا بالای 110 هزار دستگاه و در ایران خودرو حدود 80 هزار دستگاه خودرو در کف قرار دارد که به دلیل نقص قطعه تاکنون تجاری نشده است.

وی عدم قابلیت تجاری سازی خودروها را معضلی جدی برای فشار به قطعه سازان عنوان کرد و گفت: بخش مهمی از نقدینگی که در کف کارخانجات خودروسازی است، مربوط به قطعه سازان است از این رو به وزیر صنعت پیشنهاد گردید تیراژ تولید خودرویی که تحویل مصرف کنندگان می شود رقم واقعی تولید روزانه شرکتها اعلام شود.

سخنگوی انجمن قطعه سازان افزود: بر این اساس وزیر صنعت موافقت نمود تا تولید روزانه شرکتها بر اساس تیراژ قابل تحویل اعلام شود با این اتفاق هر دو خودروساز عزمشان را برای تولید خودروهایی که قابلیت تجاری ندارد گذاشته و ملزم می شوند خودروهای کف کارخانه را تجاری و به بازار عرضه کنند و با این شیوه تولید خودرو های قابل عرضه به بازار افزایش خواهد یافت.

به نیا خاطرنشان کرد: با تامین نقدینگی قطعه سازان و برنامه ریزی هر دو خودروساز طی 40 روز آینده تمامی خودروها ناقص تکمیل و نزدیک به 200 هزار خودرو وارد بازار خواهد شد.

وی گفت: با تکمیل خودروهای در کف و عرضه آنها بخش زیادی از مطالبات قطعه سازان پرداخت و قیمت خودرو در بازار به شدت کاهش یافته و رضایتمندی مصرف کنندگان نیز حاصل خواهد شد.

ورود وزیر صنعت به علت نقص 200 هزار خودرو در کف / رویکرد وزیر برای حل مشکلات خودروسازان ظرف 2 ماه آینده

وی همچنین از ورود وزیر صنعت به موضوع نقص خودروهای در کف خبر داد و عنوان کرد: از آنجا که بیشترین نقص خودروها مربوط به قطعات الکترونیکی است وزیر صنعت موافقت نمود شخصا به جریان قطعه سازانی که بیشترین سهم را در خواب خط دارند ورود نموده و چنانچه در این مورد شیطنتی از سوی شرکتهایی صورت گرفته باشد دستگاه نظارتی و امنیتی نیز در این زمینه ورود نموده و کمک نماید.

وی در پایان با اشاره به اظهارات صریح و برخورد منطقی وزیر صنعت با طرح مشکلات قطعه سازان یاد آور شد: با رویکرد وزیر صنعت در حل مشکلات قطعه سازان پیش بینی می شود ظرف 2 ماه آینده مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی مرتفع و از نگرانی های مجلس نیز در این حوزه کاسته خواهد شد.

کد خبر 114819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha