کد خبر 114857
۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
درسی که از تحریم باید گرفت

پرشین خودرو: طی چند دهه گذشته و به خصوص چند سال اخیر با فشار تحریم ها مسیر واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای و سرمایه ای با دست انداز های متوالی روبرو شد که نتیجه آن به مرور بصورت افزایش قیمت و تشدید رکود خود را بر اقتصاد ایران تحمیل کرد.

به گزارش پرشین خودرو، موضوع تحریم نه تنها فعالیت تولید کنندگان داخلی را به عنوان مصرف کننده مواد اولیه وارداتی تحت شعاع خود قرار داد حتی موجب شد که وضع فعالان اقتصادی در حوزه تجارت نیز ناپایدار شده و برخی از آنها عطای خود را در این عرصه به لقایش بخشیدند.


تحریم ها بیشتر منابع کشور را تحت تاثیر خود قرار داد. اولین صنعت که نسبت به تحریم ها تاثیر پذیرفت صنعت لوازم خانگی بود، تولید کنندگان که مرتب از خود کفایی صحبت می کردند بعد از فشار تحریم ها و عدم تخصیص ارز مرجع به شدت از دولت گله مند شدند، بعد از آن نوبت به خودروسازان و قطعه سازان رسید قبل از خروج خودروسازان خارجی، خودروسازان تاکید می کردند که در اکثر خودروها به تولید داخلی رسیدیم و می توانیم روی پای خود بایستیم اما جریان تحریم ها نشان داد که خودرویی ها هم نتوانستند داخلی سازی را در کشور اجرایی کنند که آنها هم مانند سایر صنایع از دولت در خواست ارز مبادله ای می کردند تا تولید شان ارزان تمام شود و گرنه قیمت پراید به ۴۰ میلیون تومان می رسد که رسید.

 

خودروسازی

 

صنعت نفت و صنعت غذایی و تمامی صنایع مادر نیز قربانی تحریم ها هستند همه این اتفاق ها در صنایع مختلف این را نشان داد که تولید کنندگان داخلی نتوانستند در تامین مواد اولیه و رسیدن به خود کفایی برنامه ریزی دقیقی داشته باشند .

کشوری که ۴۰ سال با تحریم ها همیشه روبرو بوده است در برخی از کالاهای اساسی باید به خود کفایی می رسید که با این اوضاع و احوال بیمار گونه اقتصاد و صنعت هنوز اندر خم یک کوچه است .

یکی از صنایع مهم که باید به سمت خود کفایی حرکت کند صنعت خودرو است وقتی اولین صنعت که مورد تحریم قرار می گیرد خودرو است یعنی بخش استراتژیک و حیاتی یک اقتصاد است که باید در فرصت های که از دست رفته و فرصت های که باقی مانده خودروسازان به سمت خود کفایی بیشتر بروند ولی بخاطر نبودن برنامه ریزی و مدیریت این صنعت امروزه با چالش های متعددی روبرو شده است که حتی تا تاریخ امروز تعداد قابل توجهی از خودروها با توجه به نقص قطعه به دست مردم نرسیده است و تبعات آن بر قیمت خودروها و دلال بازی ها را شاهد بوده ایم .

در این برهه زمانی باید با داخلی سازی قطعات و همچنین طراحی و راه اندازی سامانه قطعات خودرو و سرمایه گذاری در بخش زیر ساخت تولید قطعات با ارزش افزوده بالا و حمایت از وارد کنندگان قطعات اثرات تحریم بر صنایع را کم رنگ نمود تا بتوان در سال های نه چندان دور با راهبردی های مهم با تحریم ها در صنعت خودرو مقابله کرد.

یادداشت از "بیتا راد"

کد خبر 114857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha