کد خبر 115024
۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
شاسی بلند برقی Odyssey 21 رونمایی شد

پرشین خودرو: اسپارک‌ریسینگ در جشنواره‌ی سرعت گودوود مدل اولیه‌ی شاسی‌بلند الکتریکی Odyssey 21 را برای مسابقات اکستریم E رونمایی کرد.

به گزارش پرشین خودرو، از مدت‌ها قبل می‌دانیم برگزارکنندگان مسابقات فرمول E می‌خواهند رقابت‌های جدیدی برای خودروهای الکتریکی راه‌اندازی کنند که اکستریم E نامیده می‌شود. سری مسابقات اکستریم E همان‌ طور که از نامش برمی‌آید، رانندگان را برای رقابت در مکان‌های صعب‌العبور به رقابت می‌طلبد. از جمله‌ی این مکان‌ها که تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی و سایر فاجعه‌های زیست‌محیطی قرار گرفته‌اند، می‌توان به بیابان‌ها و یخچال‌های طبیعی و جنگل‌های بارانی گرم‌سیری اشاره کرد. تا به امروز، هیچ تصوری از خودروهایی نداشتیم که تیم‌های مسابقات اکستریم E قرار است با آن رانندگی کنند؛ اما سرانجام در جشنواره‌ی سرعت گودوود ۲۰۱۹ پاسخ خود را دریافت کردیم: ادیسه ۲۱ (Odyssey 21). این خودرو شاسی‌بلند الکتریکی محصول اسپارک ریسینگ (Spark Racing Technologies) است که نسل اول و دوم خودروهای مسابقات فرمول E را طراحی کرده و ساخته است.

شاسی‌بلند برقی ادیسه ۲۱ از فریم فولادی تقویت‌شده با نیوبیوم و چرخ‌های ۹۴۰ میلی‌متری با لاستیک‌های کنتیننتال بهره می‌برد. این خودرو مسابقه‌ای آف‌رود وزنش در حدود ۱,۶۵۰ کیلوگرم است و می‌تواند در زمانی کمتر از ۴.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این مدت زمان درخورتوجه حتی می‌تواند در شیب‌های زیاد تا ۱۳۰ درصد نیز صادق باشد.

 

ادیسه ۲۱

 

بخش اصلی داستان این است که مدل کنونی، فرم نهایی خودرو برقی ادیسه ۲۱ نیست و تا اسفند ۱۳۹۸ (مارس ۲۰۲۰)، نسخه‌ی پایه به ۱۲ تیم حاضر در مسابقات اکستریم E داده می‌شود تا در طول رقابت‌ها آن را توسعه دهند. تیم‌ها خودروهای خود را در طول سال آزمایش خواهند کرد و اگر همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، در اوایل سال ۲۰۲۱ رقابت‌های اکستریم E آغاز می‌شود.

برگزارکنندگان اکستریم E امیدوار هستند که این رقابت باعث بحث و تبادل‌نظر درباره تغییرات اقلیمی و چگونگی کمک خودروهای الکتریکی به محافظت از محیط‌زیست شود. با این حال، ممکن است روند اجرای مسابقات پیچیده و دشوار باشد. برگزارکنندگان این سری رقابت‌ها از قبل به مشکلات آن واقف هستند و می‌دانند مسیرهای ناهموار و مکان‌های دورافتاده با زیرساخت‌های ضعیف و کمبود دسترسی به برق می‌تواند مشکل ایجاد کند. برای حل این مشکل، کشتی غول‌پیکر RMS سنت‌هلن خریده شده است که به مکانی شناور و مرکز تحقیق علمی برای تیم‌ها تبدیل می‌شود.

 

ادیسه ۲۱

 

هنوز تلاش‌ها برای تکمیل مدل نهایی و بهبود مشخصات این خودرو ادامه دارد و مدلی از ادیسه ۲۱ که در جشنواره‌ی گودوود رونمایی شد، تنها خودرویی نمایشی محسوب می‌شود. تمام تیم‌هایی که در سری مسابقات اکستریم E شرکت خواهند کرد، از شاسی مشترک و بسته‌ی باتری ساخت ویلیامز (Williams Advanced Engineering) استفاده می‌کنند. تیم‌ها موتور الکتریکی خود را توسعه می‌دهند و خودروهای آن‌ها در بخش‌هایی از بدنه با هم تفاوت خواهند داشت.

 

مدیرفنی اسپارک ریسینگ درباره‌ی ادیسه ۲۱ گفت:

 مسئله‌ی ما ساختن خودرویی بود که بتواند با تمام تغییرها و ناهمواری‌ها در سطوح و مسیرها مواجه شود و بتواند از پس آن بر بیاید. از جمله‌ی این ناهمواری‌ها می‌توان به شن، صخره، گل‌ولای، یخ، برف، آب و ماسه اشاره کرد. در فصل اول مسابقات، ادیسه ۲۱ و عملکرد آن بسیار چشمگیر خواهد بود و قدرت و گشتاوری بیش از خودروهای مسابقات رالی قهرمانی جهان خواهد داشت. اعداد مربوط‌ به این خودرو الکتریکی واقعا حیرت‌آور هستند. 

می‌توانیم به‌راحتی درباره‌ی توانایی‌های اسپارک ریسینگ و ضعف‌های موجود شکاک باشیم؛ اما این شرکت هم‌اکنون خودرویی الکتریکی برای مسابقات اکستریم E آماده کرده است و می‌توان به آینده امیدوار بود.

منبع: زومیت

کد خبر 115024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha