سیاست وزارت صنعت با تامین مالی خودروسازان عملی می شود

پرشین خودرو: سیاست جدید وزارت صمت در تکمیل خودروها سیاستی درست اما ناقص است و انتظار می رود پیش از هر گونه اقدام ابتدا کمک زیان خودروسازان پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با افزایش خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان، سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در تولید خودرو از افزایش تیراژ به تکمیل محصولات ناقص تغییر کرد. این تصمیم وزارت صمت در حالی صورت گرفت که ماه‌هاست خودروسازان با کمبود قطعه دست و پنجه نرم می‌کنند اما تحت‌ فشار وزارت صنعت، معدن و تجارت ، به ناچار تیراژ تولیداتشان را بالا بردند، تیراژی که البته بخش قابل‌ توجهی از آن به محصولات ناقص اختصاص داشت. اما در نهایت وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به بالا گرفتن انتقادها از دپوی خودروها و همچنین التهاب بازار، سیاست خود را تغییر داده و از خودروسازان خواست تا تمرکز را روی تکمیل محصولات ناقص بگذارند.

پس از تغییر سیاست وزارتخانه بود که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرد خودروهای ناقص ظرف یک ماه و نیم آینده تکمیل خواهند شد وی در همین حال تاکید کرده بود که در حال حاضر حدود 180 هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانه‌های خودروساز وجود دارد که با تحویل قطعات باقی‌مانده در آینده نزدیک، این خودروها تکمیل خواهند شد.

وعده تکمیل خودروهای ناقص ظرف یک ماه و نیم آینده در شرایطی از سوی مدیران وزارت صمت مطرح می شود که به دبیر انجمن خودروسازان ایران ، تغییر سیاست وزارت صنعت در تولید و تکمیل خودروهای ناقص زمانی درست خواهد بود که مساله تامین مالی خودروسازان حل شود.

به گفته این مقام مسئول در انجمن خودروسازان ایران در صورتی که تسهیلات ارزی خودروسازان پرداخت نشود بعید است به این زودی و ظرف یک ماه و نیم آینده خودروهای ناقص در کف کارخانجات تکمیل و تجاری شود.

احمد نعمت بخش در همین راستا در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به هم و غم خودروسازان در تکمیل خودروهای ناقص ، به اقدامات انجمن خودروسازان ایران در این زمینه پرداخت و اعلام کرد: انجمن خودروسازان همواره در جلسات مختلف بر این مساله تاکید داشته که ملاک تولید خودروهای ناقص اقدام اصولی و درستی نیست لذا وزارت صمت پس چند ماه فشار به خودروسازان برای افزایش تولید با تغییر سیاست تولید به دو خودروساز بزرگ کشور تکلیف کرد که از این به بعد تنها آمار خودروها به صورت تجاری اهمیت دارد و باید هر چه سریعتر خودروها تکمیل و به بازار عرضه شوند.

وی با اشاره به تبعات منفی ناشی از افزایش خودروهای ناقص در کف کارخانجات خودروسازی تاکید کرد: توقف خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان علاوه بر تحمیل هزینه ، احتمال افت کیفیت و آسیب به خودروها را در دراز مدت به همراه دارد از این رو اقدام وزارت صمت در تغییر روش و سیاست وزارت صنعت در تکمیل خودروهای ناقص زمانی درست خواهد بود که مساله تامین مالی خودروسازان حل شود.

 

احمد نعمت بخش


دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین به زیان ناشی از تصمیمات دستوری وزارت صنعت در خصوص قیمت خودروهای تحویلی در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: بر اساس دستور قیمتی وزارت صنعت در سال گذشته (تمامی خودروها تا تحویل دیماه با قیمت قبلی ارائه شود) هر یک از دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا حدود 8 هزار میلیارد تومان زیان کردند و معادل همین رقم ( 15 هزار میلیارد تومان ) هم به قطعه سازان بدهکار شدند.


تاکید قانون گذار در پرداخت کمک زیان دولت به خودروسازان / پرداخت 16 هزار میلیارد تومانی بابت کمک زیان به ایران خودرو و سایپا

نعمت بخش اضافه کرد : این زیان در حالی به این دو شرکت خودروساز تحمیل می شود که قانون گذار مطابق اصل 101 برنامه پنجم توسعه و ماده 90 اصل 44 قانون اساسی ، به دولت تکلیف کرده در صورتی که قیمت کالایی کمتر از نرخ واقعی تعیین شود باید به شرکتها کمک زیان پرداخت شود بنابراین بر اساس این مواد قانونی و تاکید قانون گذار ، دولت باید حدود 16 هزار میلیارد تومانی که به دو شرکت خودروساز زیان وارد شده را در بودجه دیده و به خودروسازان پرداخت کند.

وی همچنین به نامه انجمن خودروسازان به معاون اول ریاست جمهوری اشار و اضافه کرد: بر این اساس انجمن خودروسازان طی نامه ای به معاون اول ریاست جمهوری با استناد به این دو ماده قانونی و موضوع تکلیف وزارت صمت مبنی بر تحویل خودروها به قیمت ها قبل در سال گذشته ، از دولت خواسته با توجه به زیان 16 هزار میلیارد تومانی هر دو شرکت خودروساز ، کمک زیان مناسب را به این شرکتها پرداخت نماید که تاکنون پاسخی به این درخواست قانونی انجمن داده نشده و کمک زیانی پرداخت نشده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران متذکر شد: پس از عدم پرداخت کمک زیان دولت به خودروسازان و به دنبال افزایش مشکل نقدینگی خودروسازان ستاد اقتصادی سران قوا مصوب نمود تا تسهیلاتی معادل 11 هزار میلیارد تومان به خودروسازان پرداخت شود که 4 هزار میلیارد آن اواخر سال گذشته پرداخت شد و همچنان 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی به خودروسازان پرداخت نشده است.

وی با توجه به سیاست اخیر وزارت صنعت در خصوص تکمیل خودروهای ناقص ، این سیاست را ناقص خواند و هشدار داد : سیاست جدید وزارت صنعت سیاستی درست اما ناقص است و انتظار می رود پیش از هر گونه اقدام ابتدا کمک زیان خودروسازان پرداخت شود و در صورت عدم توان دولت در پرداخت کمک زیان ، مصوبه ستااد اقتصادی سران قوا مبنی بر پرداخت تسهیلات ارزی 7 هزار میلیارد تومانی با محاسبه نرخ معقول بازپرداخت به خودروسازان پرداخت کند.


استفاده سیاست گذاران اقتصادی از تجربه مدیران گذشته در پرداخت تسهیلات ارزی / راهکار مرحوم نوربخش در باز پرداخت تسهیلات ارزی اجرایی شود

نعمت بخش با اشاره به راهکار یکی از مدیران اسبق و فقید بانک مرکزی در نحوه باز پرداخت تسهیلات ارزی به بخش های تولید عنوان کرد : در زمان مرحوم دکتر نوربخش مدیر عامل وقت بانک مرکزی در دولت هشتم مقرر گردید تا باز پرداخت وام های ارزی با هر نوع تغییرات قیمت دلار صرفا با 10 درصد مبلغ تسهیلات باز پرداخت شود بنابراین پیشنهاد می شود امروز نیز سیاست گذاران اقتصادی از تجربه های گذشته استفاده کرده و در باز پرداخت تسهیلات ارزی به هر میزان قیمت دلار افزایش یافت تنها بر اساس 10 درصد این رقم محاسبه و دریافت کنند.

وی در پایان با توجه به روند صعودی بدهی خودروسازان به قطعه سازان و افزایش مشکلات تولید و تامین قطعات ، خاطر نشان کرد : باید هر چه سریعتر تسهیلات ارزی مصوب دولت پرداخت شود تا کسری قطعات تامین و قطعات های تک که تاکنون ساخت داخل نشده ، وارد شوند .خوشبختانه وزارت دفاع و شرکتهای دانش بنیان برای داخلی سازی این قطعات کمک آمدند اما مسلما تولید انبوه این قطعات زمانبر خواهد بود.

کد خبر 115061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha