آنچه باید درباره طرح تبدیل خودروسازان بدانید

پرشین خودرو: ایران خودرو هم به جمع تولید کنندگانی پیوست که طرح جایگزینی محصولات پیش فروش شده را به مشتریان ارائه کرد اما لازم است تا درباره طرح پیشنهادی خودروسازان نکاتی را بدانید.

به گزارش پرشین خودرو، ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص هم مثل دیگر تولید کنندگان، سایه تحریم ها بر سرش سنگینی می کند و به همین دلیل امکان تامین قطعات بعضی از خودروهای پیش فروش شده را ندارد. با این شرایط دو خودروساز بزرگ کشور همه توان خود را به کار گرفتند و هر چه داستند روی دایره ریختند تا مشتریان را راضی کنند. اگر نگاهی به طرح های تبدیل دو خودروساز بزرگ کشور بیندازید، نکات جالب توجه ای را خواهید یافت.

در طرح تبدیل محصولات ایران خودرو، مشتریانی که خودروی تندر پلاس ( رنو) با گیربکس معمولی ثبت نام کردند، می توانند به جای این خودرو یک دستگاه دنا به صورت 20 روزه تحویل بگیرند. این در شرایطی است که مشتریان سود مشارکت و نیز جریمه تاخیر دریافت می کنند. ایران خودرو دنا جایگزین را نیز با قیمت 66 میلیون تومان که قیمت سال گذشته است تحویل می دهد. بخش عمده ای از خریدران مصرف کننده واقعی نیستند پس بهتر است برای تکمیل شدن این مطلب نگاهی به قیمت دنا در بازار نیز بیندازیم. این خودرو امروز در حاشیه بازار با قیمت تقریبی 115 میلیون تومان به فروش می رسد. با این حساب مشتریان دنا حدود ٤٩ میلیون تومان سود می كنند.

سایپا نیز در طرحی مشابه اما با سبدی متفاوت، همین روند را در پیش گرفته است. در طرح تبدیل سایپا برای خودرویی چون برلیانس کراس، 3 خودرو پیش بینی شده است که محصولاتی چون تیبا، ساینا، کوئیک، سایپا 131 و 151 در آن قرار دارد. این محصولات نیز با قیمت تیرماه سال گذشته به مشتریان تحویل می شوند. یعنی درست قیمت یک سال قبل.

 



برای مثال تیبا در تیرماه سال گذشته با قیمت حدود 25 میلیون و 500 هزار تومان فروخته شده است و سایپا در قالب طرح تبدیل این خودرو را با همین قیمت به مشتریان تحویل می دهد. در حالی که امروز تیبا در حاشیه بازار برچسب قیمت حدود 53 میلیون تومان را دارد.

ساینا نیز که در سال گذشت در همین مقطع با قیمت حدود 31 میلیون تومان از سوی سایپا عرضه می شد، حالا در بازار قیمت حدود 59 میلیونی را تجربه می کند. شرکت کنندگان در طرح تبدیل محصولات سایپا می توانند این خودرو را نیز با قیمت تیرماه سال قبل یعنی حدود 31 میلیون تومان، در سبد خرید ( جایگزینی ) خود قرار بدهند.

این در شرایطی است که هر دو خودروساز بزرگ کشور، سود مشارکت و جریمه تاخیر در تحویل خودرو را نیز تا زمان شرکت در طرح تبدیل به مشتریان پرداخت می کنند. به این ترتیب در طرح جایگزینی سایپا در حالی كه این شركت سبد محصولی به گستردگی ایران خودرو ندارد، اما سعی كرده محصولات جایگزین را طوری در نظر بگیرد كه در نهایت مشتریان سود بیشتری از طرح جایگزینی ببرند. به طور مثال در طرح بالا مشتریان سایپا از طرح تبدیل تا حدود ٧٦ میلیون تومان سود خواهند كرد.

این در حالی است که در بعضی از خودروهای تحویلی در سبد تبدیل سایپا، حتی حاشیه سودی تا دوبرابر قیمت اصلی خودرو وجود دارد.

کد خبر 115117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha