از تب رکود تا رونق بازار خودروهای کار کرده

پرشین خودرو: بازار خودرهای داخلی و خارجی مدتهاست در تب رکود می سوزد در حالی که با افت شدید معاملات و روند نزولی قیمت ها در بازار همچنان قیمت ها بیشتر خودروها غیرواقعی است با این وجود بازار خودرو طی هفته‌های اخیر روزهای نسبتا آرامی را پشت‌سر می گذارد و کماکان نوسانات قیمتی کمی بر بازار حاکم است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از کاهش نسبی نرخ ارز و اخباری مبنی بر تکمیل خودروهای ناقص در کف کارخانجات، بازار خودرو در واکنش به این اخبار با کاهش چند میلیونی قیمت خودروهای داخلی مواجه شد اما پس از آن و با طولانی تر شدن جریان تکمیل خودروها روند نزولی قیمت ها جریان کندی تر یافت.

با این حال برخی از فعالان بازار معتقدند همچنان قیمت‌ خودروها غیر واقعی است و هنوز به رقم منطقی نرسیده است هر چند در این شرایط تکمیل و عرضه محصولات ناقص رسوب‌کرده در کف کارخانه‌ها نیز موجب شده است بازار در انتظار تزریق دوچندان خودروهای صفر کیلومتر بماند و فعلا واکنشی از خود نشان ندهد. که این بدان معناست که درصورت عرضه خودروهای داخلی تکمیل‌شده به بازار، می‌توان انتظار داشت کاهش بیشتر قیمت‌ها در این بخش از بازار شکل بگیرد.

 

بازار خودرو


اما در این میان برخی فعالان و فروشندگان خودرو در بازار نیز معتقدند طی هفته‌های اخیر، خریداران خودرو تمایل بیشتری به خودروهای کارکرده پیدا کرده‌اند و رونق در این بخش از بازار شکل گرفته است. چرا که معتقدند درحال‌حاضر قیمت خودروهای کارکرده نسبت‌به نمونه صفرکیلومتر مشابه معقول‌تر بوده و از ارزش بیشتری برای خرید برخوردارند.

در چنین شرایطی اعلام سیاست وزارت صنعت در تغییر جریان تولید خودروسازان موجب گردیده پیش از عرضه خودروهای خودروهای ناقص در کف توسط خودروسازان، دلال‌ها اقدام به تزریق خودروهای احتکارشده در بازار نمایند که همین موضوع شیب نمودار نزولی قیمت‌ها را کمی تندتر کرد اما هم اکنون از شدت افت قیمت ها در بازار کاسته شده است با این حال تا زمانی که خودروهای تکمیل‌شده راهی بازار نشوند، نمی‌توان واکنش بازار را پیش‌بینی کرد.

با این حال طی دو هفته گذشته، قیمت پژو 206 تیپ 2 از 86 میلیون به 81 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 از 102 میلیون به 95 میلیون تومان، پژو 405 از 81 میلیون به 78 میلیون تومان، سمند ال ایکس از 85 میلیون به 81 میلیون تومان کاهش داشته اما در این مدت تنها خودرو داخلی که حدود یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته خودروی ساینا بوده که از 58 میلیون و 500 هزار به 59 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

اما در خصوص بازار خودروهای وارداتی نیز نکته قابل تامل رکود و کسادی است که برخلاف کاهش شدید قیمت‌ها، همچنان قابل لمس است. کارشناسان معتقدند حباب کاذب قیمتی که در این بخش از بازار تشکیل شده، آن‌قدر حجیم و بزرگ بوده که با کاهش چند صد میلیون تومانی برخی مدل‌ها در بازار، باز هم خریداران تمایلی به خرید نداشته و ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی تنها نظاره‌گر واکنش‌های بازار باشند.

البته ترخیص و عرضه خودروهای ته‌نشین شده در گمرکات نیز موجب شده از التهابات موجود در بازار بکاهد. به همین‌ خاطر می‌توان امیدوار بود در ماه‌های آتی وضع بازار خودروهای وارداتی نیز کمی سامان بگیرد و مجددا چرخه خریدوفروش در این بخش ازسر گرفته شود.

با نگاهی به جدول قیمت خودروهای وارداتی نیز می توان در یافت که همچنان قیمت این خودروها نیز در بازار متغیر است. به عنوان مثال قیمت هیوندای سانتافه که در دو هفته اخیر به 850 میلیون رسیده بود با ادامه افت قیمت هم اکنون به 825 میلیون رسید است ضمن اینکه کیا سراتو با حدود 500 میلیون تومان، کولئوس با 850 میلیون تومان، النترا با 520 میلیون تومان، سوناتا با740 میلیون تومان در بازار موجود است.

به گزارش پرشین خودرو، با وجود کاهش قیمتی که در بازار خودروهای دخالتی و وارداتی ها رخ داده اما فعالان بازار معتقدند که طی 10 روز گذشته تغییر قیمت محسوسی در خودرو‌های داخلی و وارداتی مشاهده نشده و در برخی از خودروها قیمت‌ها تقریبا ثابت مانده است.

کد خبر 115137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha