توان داخلی سازی قطعات بیش از نیازهای کشور است

پرشین خودرو: برای تحقق موضوع داخلی سازی، پتانسیل و توان اجرایی و سخت افزاری موجود بیش از نیازهای کشور است اما برای بکارگیری این امکانات در خدمت تولید، نیازمند برخورد منصفانه هستیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، علیرضا اقصائی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی استان تهران، با بیان این مطلب گفت: قطعه سازان کشور در شرایط کنونی تمام تلاش خود را به کار گرفته و فشارها را تحمل کرده اند تا به این مرحله رسیده ایم بطوریکه با یک شارژ مالی کوچک، پای کار بودند و تعصب دارند و در یک کلام عاشق هستند.

 

علیرضا اقصایی



به گفته وی، قطعه سازان هنوز با قیمت سال های 96 و 95 محصول به خودروساز می دهند و مطالبات مانده نیز دارند و در شرایط فعلی کار کردن با قیمت های قبل در حالیکه قطعه ساز از خودروساز طلب هم دارد نه تنها اقتصادی نیست بلکه منجر به ورشکستگی می شود.

اقصائی اضافه کرد: در سال96 شرکت های قطعه سازی از تعهدات ارزی اعتباری برخوردار بودند و بر اساس نرخ آن روز اقدام به تولید قطعه یا خرید لوازم و مواد اولیه و ... کرده اند و محصول نهایی تحویل شده است اما پولی دریافت نکرده اند و امروز آن تعهدات ارزی نیز باید به قیمت روز پرداخت شود. و این اتفاق یعنی اینکه بسیاری از شرکت های قطعه سازی به دلیل تسعیر نرخ ارز مشمول ماده 141 خواهند شد و این یک زیان مضاعف است.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی همچنین با تاکید بر اینکه برجام برای بخش صنعت کشور با مزیت همراه بود، تصریح کرد: برجام خوب بود اما نبودش هم به شرط وجود یک استراتژی و برنامه هدفمند در سطح کلان، می تواند نقطه آغازی برای اتکای کشور به صنعت و شرکت های دانش بنیان داخلی باشد.

همچنین بهرام طیبی عضو علی البدل هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی استان تهران، در جمع قطعه سازان و رسانه های جمعی کشور گفت: تمام قطعه سازان که در چند دهه گذشته فعالیت داشته اند جزو شرکت های دانش بنیان و قوی کشور باید قرار گیرند و نیاز است تا دولت از این سرمایه های زنده حمایت کند.

 

بهرام طیبی



به گفته وی، قطعه سازی که امروز مشغول فعالیت و حرکت است از پشتوانه 30 تا 35 سال خود در این صنعت برخوردار است و باید از دانش و تجربیات آنها استفاده شود چراکه شرکت های دانش بنیان جدیدی که به این حوزه وارد می شوند نمی توانند سریعا به نتیجه دست یابند.

طیبی با اشاره به اینکه صنعت قطعه سازی بیشتر از خود تحریمی و تحریم داخلی ضربه خورده است تا تحریم های خارجی، اظهار کرد: متاسفانه عرضه مواد اولیه شرکت های پتروشیمی و فولاد بصورت نقد و با چندین برابر قیمت، نفس قطعه سازان را بریده است.

وی از عملکرد کشور در سازمان هایی مانند بیمه تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و عرضه کنندگان مواد اولیه داخلی به مثابه خودتحریمی در بخش صنعت کشور یاد کرد.

طیبی با توجه به اینکه بهتر است دولت از قطعه سازان حمایت کند، اضافه کرد در حال حاضر تحریم داخلی بیش از تحریم خارجی است. پتروشیمی و فولاد مبارکه دشواری های بسیاری را برای قطعه سازان به وجود آورده اند. ما باید خرید نقدی انجام دهیم و بیمه و دارایی نیز از دیگر دشواری های ما هستند.

عضو علی البدل هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از قطعه سازان داخلی می توانند متناسب با بضاعت مالی نسبت به تولید و عرضه قطعات های تک اقدام کنند و این مهم جز با به روز رسانی قراردادها و تامین مالی دست یافتنی نیست.

کد خبر 115200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha