کد خبر 115212
۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
متهم اصلی افزایش آلاینده ازن کیست؟

پرشین خودرو: به دنبال تذکر وزارت بهداشت به خودروسازان درباره افزایش آلاینده "ازن"، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: مسئولان محیط زیست به جای ایراد به خودروسازان، باید برای کیفیت سوخت و مجهز کردن جایگاه‌ها به بنزین و گازوئیل باکیفیت فکری کنند، تا ادعای وزارت نفت مبنی بر توزیع سوخت باکیفیت در جایگاه‌های سوخت محقق شود.

به گزارش پرشین خودرو، چند وقتی است که در موضوع آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده "ازن" و هشدار به خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان مطرح شده است. به تازگی نیز رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به وجود آلاینده "ازن" به خودروسازان تذکر داده و بر لزوم جدی گرفتن استفاده از کاتالیست در صنایع خودروسازی تاکید کرده است.


در این رابطه، احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس مصوبات هیات دولت توسط شرکت‌های بازرسی مرتباً از شرکت‌های خودروسازی نمونه‌برداری کرده و میزان آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها را اندازه‌گیری می‌کند؛ لذا شرکت‌های خودروساز براساس مصوبات هیات دولت، استانداردهای یورو ۴ را در محصولاتشان پاس کرده و در اگزوزها کاتالسیت‌ نصب می‌کنند.

 

آلاینده ازن


وی افزود: بنابراین خودروسازان کار خود را به درستی انجام می‌دهند؛ اما مسوولان سازمان محیط زیست باید برای سوخت‌ توزیعی فکری کنند. در حال حاضر خودروهای سواری توربوشارژ به محض آنکه از شهر تهران خارج می‌شوند، سوخت مورد نظر در اختیارشان قرار نگرفته، بنابراین موتور آن‌ها به درستی کار نمی‌کند و آلاینده بیشتری تولید می‌کنند که مصرف‌کنندگان برای رفع عیب، دوباره به کارخانه‌ سازنده رجوع می‌کنند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه مصوبه دولت گویای این است که تمام جایگاههای کشور باید سوخت مطابق استاندارد یورو ۴ داشته باشند، اظهار کرد: هنوز این اتفاق نیفتاده و در بخش گازوئیل نیز شرایط بسیار بدتر است. کیفیت گازوئیل باید مطابق استاندارد یورو ۴ باشد که حداکثر میزان سولفور موجود در آن ۵۰ پی پی ام باشد اما در نمونه‌برداری از جایگاه‌های مختلف متوجه شده‌ایم که تعداد زیادی از این جایگاه‌ها، به سوخت مطابق با استاندارد یورو ۴ مجهز نیستند و این سوخت دیزل غیراستاندارد در خودروهای دیزلی مشکل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در گذشته برای ایجاد شفافیت در توزیع سوخت‌های باکیفیت اعلام شد که در برخی جایگاه‌های خاص در سراسر کشور، گازوئیل با استاندارد یورو ۴ توزیع خواهد شد؛ اما در همین جایگاه‌ها پس از نمونه‌برداری مشخص شده که توزیع سوخت باکیفیت صورت نگرفته است.

نعمت‌بخش ادامه داد: همچنین اتوبوس‌ها و کامیون‌ها و همین طور خودروهای بنزینی دارای موتور توربوشارژ به دلیل اینکه بنزین سراسر کشور استاندارد لازم را نداشته، دچار مشکل فنی شده اند و آسیب دیده اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: بنابراین خواهش ما این است که ابتدا مسئولان زیرساخت‌های اولیه نظیر تامین سوخت سراسری باکیفیت در کشور را فراهم کنند و سپس به خودروساز ایراد بگیرند. خودروسازان وظیفه خود را انجام می‌دهند اما زمانی که سوخت مورد نظر و باکیفیت توزیع نمی‌شود، علاوه بر اینکه سبب نارضایتی مردم و ایجاد مشکل برای ما می‌شود، آلایندگی هوا را نیز تشدید می‌کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 115212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha