کد خبر 115213
۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
مشتریان تمایلی به خرید خودرو ندارند

پرشین خودرو: با تداوم نزولی شدن نرخ ارز، منحنی قیمت در بازار خودرو نیز به روند کاهشی خود ادامه داد و این در حالی است که ظاهرا هنوز هم مشتریان تمایلی به خرید خودرو از خود نشان نمی‌دهند.

به گزارش پرشین خودرو، چند هفته‌ای می‌شود که قیمت‌ها در بازار ارز و البته طلا و سکه نزولی شده، از جمله بازگشت دلار به کانال ۱۱ هزار تومانی و عقب نشینی طلا به زیر ۴۰۰ هزار تومان برای هر گرم که طی هفته جاری در بازار به ثبت رسید. در این مدت همزمان بازار خودرو نیز در سراشیبی قرار گرفت و قیمت‌ها ریزش کردند، به خصوص طی هفته جاری که با افت قیمت قابل‌توجهی مواجه شد. این در حالی است که ظاهرا مشتریان هنوز و با وجود نزولی شدن قیمت‌ها، میلی به خرید از خود نشان نمی‌دهند.

در واقع اگرچه قیمت‌های فعلی چند میلیون تومان پایین تر از نرخ‌های ثبت شده در دوران اوج (اردیبهشت امسال) هستند، اما بیشتر مشتریان فعلا دست نگه داشته و برای خرید به بازار مراجعه نمی‌کنند. در باب چرایی این موضوع، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان و فعالان بازار خودرو مطرح است که البته تمامی آنها به این نکته ختم می‌شوند که مشتریان چشم انتظار افت قیمتی بیشتر در آینده هستند.


بر این اساس، برخی کارشناسان معتقدند با توجه به تداوم نزولی شدن نرخ ارز و طلا و سکه، ریزش قیمت خودرو نیز ادامه می‌یابد، بنابراین خرید در مقطع فعلی و با توجه به احتمال کاهش قیمت بیشتر طی هفته‌های آتی، به صلاح نیست.

در واقع اصل فرضیه این دسته از مشتریان بر تداوم ریزش قیمت در بازار ارز و طلا و سکه است که البته ریسک خاص خود را به دنبال دارد. پیش‌بینی اینکه روند نزولی در این بازارها ادامه پیدا کند یا متوقف شده یا رو به صعود رود، چندان سهل نیست، چه آنکه طی یک سال و نیم گذشته نوسان زیادی در بازارهای ارز و سکه و طلا (حتی گاهی برخلاف پیش‌بینی‌ها) رخ داده است؛ بنابراین بازار خودرو نیز همزمان از این ریسک که قیمت‌ها به روند کاهشی خود ادامه دهند یا صعودی شوند، برخوردار است.

از آن سو اما برخی از کارشناسان و فعالان بازار نیز سناریوی دیگری را مطرح کرده و می‌گویند وعده تزریق ده‌ها هزار دستگاه خودروی دپویی ناقص به بازار و انتظار کاهش قابل‌توجه قیمت پس از این اتفاق، دلیل ایست کردن خرید و فروش در بازار خودرو است. به اعتقاد آنها، دسته‌ای از مشتریان منتظرند تا خودروهای دپویی روانه بازار شوند و در نتیجه قیمت‌ها شکسته شده و آنگاه اقدام به خرید کنند. منظور از خودروهای دپویی همان‌ها هستند که در حال حاضر به‌دلیل کسری قطعات، در کف کارخانه‌های خودروسازی مانده و امکان تجاری‌سازی ندارند.

خودروسازان وعده داده‌اند که تمرکز خود را روی تکمیل این قطعات گذاشته و تا چندی دیگر همه ناقصی‌ها را روانه بازار کنند. اگرچه مشتریان منتظر تزریق این خودروها به بازار و شکسته شدن قیمت‌ها هستند، اما با توجه به تورم انتظاری جامعه و خلأ رخدادهای خوشایند در حوزه سیاست خارجه و همچنین دورنمای نه چندان روشن از آینده اقتصاد کشور، خیلی نمی‌توان به ریزش شدید قیمت‌ها (از ناحیه عرضه محصولات ناقصی) امیدوار بود.

نه اینکه عرضه خودروهای دپویی اثری روی کاهش قیمت نگذارد، اما اینکه منحنی قیمت فقط از این ناحیه نزولی شدید را تجربه کند، چندان محتمل به‌نظر نمی‌رسد. در واقع شاید روند نزولی قیمت خودرو متناسب با عرضه دپویی‌ها ادامه یابد، اما اینکه شیب آن کند باشد یا تند، به حال و احوال بازارهای ارز و سکه و طلا نیز بستگی دارد.

 

قیمت خودرو

 


افت قیمت تا ۵ میلیون تومان

به بازار برویم و ببینیم طی هفته جاری منحنی قیمت خودروها چه تغییری کرده است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که در مقایسه با هفته‌های گذشته افت حدودا پنج میلیون تومانی را نشان می‌دهد. تیپ ۲ این خودرو نیز که حدود ۴ میلیون تومان کاهش قیمت داشته، در حال حاضر با ۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر اما پژو ۲۰۷ اتومات نیز مشمول کاهش قیمت شده است، چه آنکه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را به خود می‌بیند.

به گفته فعالان بازار، این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. در مورد پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز فعالان بازار تاکید می‌کنند طی این هفته به قیمت ۹۵ میلیون تومان رسیده است و این یعنی افتی ۴ میلیون تومانی. پژو ۴۰۵ هم که کاهش قیمتی جزئی داشته، در حال حاضر ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پژوپارس هم با توجه به کاهش قیمتی که این هفته داشته، با ۹۹ میلیون تومان در مدل دوگانه‌سوز و حدودا ۹۸ میلیون تومان در نوع بنزینی قابل‌خرید است.

در بین دیگر خودروهای داخلی، قیمت ساندرو استپ وی به ۱۸۵ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که خودرو موردنظر در دوران اوج‌گیری قیمت طی اردیبهشت امسال، به مرز ۲۵۰ میلیون تومان نزدیک شده بود. به گفته نمایشگاهداران خودروی پایتخت اما پژو ۲۰۰۸ نیز در این هفته افت قیمت داشته، به نحوی که در حال حاضر ۳۱۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این محصول رکورد ۴۵۰ میلیون تومان را نیز پیش تر در بازار زده است.

دیگر خودرو تولید داخل به نام رانا نیز این هفته مشمول کاهش قیمت شده، منتها نه در حد خانواده پژو. طبق اطلاعات کسب شده از بازار، رانا را در حال حاضر می‌توان با قیمت ۸۱ میلیون تومان خریداری کرد. از سوی دیگر سمند مدل EF۷ نیز با توجه به دنده عقب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی‌اش، این روزها قیمتی برابر با ۸۲ میلیون تومان در بازار دارد.

طبق اخبار رسیده از بازار، دنا هم در هر دو مدل معمولی و پلاس کاهش قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده است. بر این اساس، دنای معمولی در حال حاضر ۱۰۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدل پلاس توربو این محصول نیز ۱۷۴ میلیون تومان قیمت دارد. از بازار همچنین خبر می‌رسد که دانگ فنگ چینی ایران‌خودرو نیز با کاهش قیمت مواجه شده و در حال حاضر ۱۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

نگاهی نیز به قیمت پراید و تیبا و ساینا بیندازیم و ببینیم منحنی قیمت آنها در هفته جاری به چه شکل بوده است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ساینای معمولی قیمتی برابر با ۵۹ میلیون تومان دارد که نسبت به هفته گذشته یک میلیون تومان عقب نشینی کرده است. ساینای اتومات نیز ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که نشان می‌دهد خودرو موردنظر نیز در این هفته افت قیمت داشته است. از بازار پراید در مدل ۱۳۱ نیز خبر می‌رسد این محصول ۴۵ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی خودرو موردنظر کاهش قیمت جزئی را تجربه کرده است.

این شرایط برای مدل ۱۱۱ (هاچ بک) پراید هم صادق است، چه آنکه این محصول با تغییر قیمتی بسیار جزئی هفته جاری را به انتها رسانده است. در نهایت فعالان بازار از کاهش قیمت اندک تیبای معمولی صحبت به میان می‌آورند و اینکه خودرو موردنظر در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 115213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha