افزایش فروش خودروهای هیبریدی در بازار اروپا

پرشین خودرو: میزان فروش خودروهای هیبریدی در بازار اروپا با رشد قابل‌توجهی روبرو بوده این در حالی است که خودروهای دیزلی روندی نزولی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش پرشین خودرو، خودروهای دیزلی بعد از رسانه ای شدن رسوایی خودروهای دیزلی فولکس واگن موسوم به دیزل گیت در بسیاری از نقاط جهان همچون اروپا و آمریکای شمالی با کاهش قابل توجهی روبرو شدند به گونه ای که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه خودروسازی پیش بینی کرده اند که بازارهای جهانی فروش خودروهای دیزلی در سال های آتی با شیب بسیار بیشتری کاهش خواهد پیدا خواهد کرد.

از طرفی دیگر، خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست که شامل وسائل نقلیه تمام برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی می شود، نیز در سال های اخیر با محبوبیت و استقبال بی نظیری از سوی شهروندان و مشتریان جهانی برخوردار شده است بنابراین بسیاری از شرکت های خودروسازی برتر بین المللی با رقابتی تنگاتنگی به شدت در تلاشند تا با معرفی و عرضه خودروهای برقی جدید، لوکس و پرقدرت نظر و توجه خیل عظیمی از مشتریان بازار خودرو را به سمت و سوی خود جلب کنند و بدین ترتیب سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهند.

 

هیبریدی

 

عده زیادی از کارشناسان و تحلیلگران پیشتر براورد و اعلام کرده بودند که خودروهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی هر اندازه هم تکامل یابند و به قابلیت متعدد و پیشرفته ای مجهز شوند، باز هرگز قادر نخواهند بود به طور کامل جایگزین خودروهای قدرتمند بنزینی و دیزلی شوند و در صورتی که این احتمال وجود داشته باشد، نزدیک به نیم قرن فرصت لازم است تا به آن حد از تکامل و پیشرفت برسند که تمامی قابلیت های یک خودروی کامل مجهز به پیشرانه بنزینی را داشته باشد و کاربران بدون هیچ نگرانی و مشکلی بتوانند مسافت های موردنظر خود را با آن بپیمایند.

این در حالیست که در گزارش LMC اتوموتیو ، پیشتر کارشناسان تخمین زده بودند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۶۹ درصد از خودروهای جدید در ایالات متحده آمریکا بنزینی باشد. این ارقام به وضوح نشان می‌دهد که حتی تا یک دهه آینده نیز میزان قابل توجهی از خودروهای تولیدی و به فروش رفته در جهان را انواع مختلف بنزینی و دیزلی تشکیل می‌دهد و خودروهای برقی و الکتریکی همچنان جایگاه مناسبی را برای خود دست و پا نخواهند کرد و به عبارتی دیگر، قادر نخواهند بود جایگزینی برای خودروهای بنزینی باشند و محبوبیت و گستردگی آنها را به دست بیاورند.

حالا بر اساس جدولی که در گزارش وب سایت best selling cars از آمار فروش خودروهای بنزینی ، دیزلی و هیبریدی در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی ارائه و منتشر کرده است، می توان دریافت که میزان استقبال از خودروهای دیزلی با کاهش قابل ملاحظه ای مواجه شده است به گونه ای که در سال ۲۰۱۷، شش میلیون و ۷۶۶ هزار و ۷۷۶ دستگاه خودروی دیزلی در اروپا به فروش رفته است که این رقم در سال ۲۰۱۸ به پنج میلیون و ۵۲۲ هزار و ۸۸۲ دستگاه نزول یافته است و یک رشد منفی ۱۸ درصدی را برای خود به ثبت رسانده است.

در عوض، خودروهای هیبریدی که یک صنعت نوظهور در عرصه خودروسازی به شمار می روند، توانسته اند سهم خود را از ۴۵۵ هزار و ۶۵۳ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۶۰۶ هزار و ۲۱۰ دستگاه خودرو در سال بعد از آن در بازار کشورهای اروپایی برسانند که بدین ترتیب با یک رشد و افزایش ۳۳ درصدی مواجه شده است.

خودروهای بنزینی نیز که همواره یکی از ثابت ترین گزینه های انتخابی در بازارهای جهانی خودرو محسوب می شوند، نیز با اختصاص ۱۲.۴ درصد رشد و افزایش در سهم خود از فروش در اروپا، موفق شده اند از هفت میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۶۸ به هشت میلیون و ۷۵۲ هزار و ۲۶۸ دستگاه برسند.

برای مقایسه می توان گفت خودروهای بنزینی ۵۶ درصد، خودروهای دیزلی ۳۵ درصد و هیبریدی ۳.۹ درصد از سهم بازار خودروی کشورهای اروپایی را تشکیل داده اند.

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

دولت‌های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 115217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha