فقدان سرمایه گذاری، موجب فرصت سوزی در تولید تایرهای سنگین شد

پرشین خودرو: در شرایطی برخی الزامات استانداردی واردات تایر با هدف تنظیم نیاز بازار لغو می شود که به گفته مدیرعامل شرکت تحقیقات صنایع لاستیک، هم اکنون نیاز بازار داخل به تایرهای رادیال باری و اتوبوسی سالیانه یک میلیون حلقه لاستیک است که فقط بخشی از آن توسط تولیدات داخلی تامین می شود.

سعید تقوایی مدیر عامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به وضع تولید و تامین بازار تایرهای سنگین در کشور اظهار داشت: در حال حاضر شرکت بارز با تولید سالیانه 340 هزار حلقه تایر رادیال باری و اتوبوسی ( TBR) در کشور بخشی از نیاز بازار به تایرهای سنگین را تامین می کند و چنانچه مشکلی در تامین مواد اولیه وجود نداشته باشد این شرکت از ظرفیت رو به رشدی در این بخش از تولید برخوردار است.

به گفته وی، کارخانه آرتاویل تایر نیز با ایجاد خط تولید TBR ( تایرهای رادیال باری و اتوبوسی ) و کسب تکنولوژی و دانش فنی ، ظرف چند ماه آینده وارد عرصه تولید و تامین تایرهای TBR در کشور می شود.

تقوایی ادامه داد: با ورود این شرکت به بخش تولید تایرهای باری و اتوبوسی ، تولید داخل در حوزه تایرهای رادیال سنگین به حدود 650 هزار حلقه می رسد و با وجود نیاز یک میلیونی بازار ، همچنان 350 هزار حلقه کمبود در حوزه تایرهای باری و اتوبوسی رادیال وجود خواهد داشت که باید از طریق واردات تامین شود.
 

سعید تقوایی


راهکار توسعه فن آوری تولید تایرهای TBR در کشور چیست ؟

این مقام مسئول در شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک همچنین با توجه به نیاز کشور برای بومی سازی تکنولوژی تولید در اغلب بخش های صنعتی به موضوع لزوم ارتباط دانشگاه و صنعت برای توسعه تایر سنگین پرداخت و تصریح کرد: در شرایط کنونی ارتباط دانشگاه و صنعت منجر به توسعه فن آوری در حوزه تولید تایرهای سنگین نخواهد شد زیرا همچنان دانشگاه به جایگاهی که بتواند در این بخش از صنعت فن آوری ایجاد کند، دست نیافته است.

تقوایی تاکید کرد: برای افزایش تولید تایرهای TBR باید با توسعه فن آوری و جذب تکنولوژی و دانش فنی بومی سازی تکنولوژی تولید این نوع از تایرها را در کشور توسعه ببخشیم.

وی در ادامه با توجه به شرایط تحریمی در کشور، مشکل این صنعت را صرفا فن آوری ندانست و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: مهم تر از فن آوری تامین نقدینگی برای جذب تکنولوژی در صنعت تایر است .

به گفته تقوایی، در سالهای اخیر به میزان کافی در حوزه تولید تایرهای باری و اتوبوسی سرمایه گذاری صورت نگرفته است در حالی که طرحهای توسعه زیادی از سوی شرکتهای داخلی تدوین شده که نیاز به سرمایه گذاری داشته اما عدم سرمایه گذاری به موقع در این بخش موجب فرصت سوزی در این بخش شده است این وضعیت در حالی است که در صورت سرمایه گذاری مناسب امروز نه تنها نیازی به تایرهای TBR نداشتیم بلکه در این بخش صادر کننده نیز بودیم.

کد خبر 115373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha