رئیس جمهور با دستوری ویژه مانع از توقف صنعت خودروسازی شود

پرشین خودرو: عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران اعلام کرد: متاسفانه سیاستی که بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات ارزی در پیش گرفته موجب افزایش زیان انباشته شرکتهای خودروسازی خواهد شد بنابراین از رئیس جمهوری درخواست می کنیم با دستوری ویژه، مانع از توقف صنعت خودروسازی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو،  فرهاد بهنیا، در نشست خبری با بیان این مطلب و با اشاره به بلاتکلیفی 160 هزار خودرو ناقص در کف کارخانجات خودروسازی افزود : امیدواریم رییس جمهوری با اختیارات ویژه ای که دارد دستور ویژه ای را صادر کند و مانع از ادامه شرایط احتمالی و توقف صنعت خودروسازی شوند.


وی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی، مهمترین مشکل فعلی خودروهای در کف را نحوه تعامل بانک مرکزی با بخش های تولیدی دانست و افزود : وظیفه بانک مرکزی هدایت نقدینگی به سمت بنگاههای مولد است در حالی این وظیفه از سوی بانک مرکزی فراموش شده است.

 

فرهاد بهنیا

 


بهنیا با اشاره به جلسه وزیر صنعت و خودروسازان با بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات به صورت ارزی گفت : با وجود توافق صورت گرفته همچنان بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات طفره می رود و اخیرا نیز اعلام کرد تسهیلات را به صورت یوان و روپیه پرداخت میکند در حالی که 31 خرداد ماه زمان پرداخت این تسهیلات به اتمام رسید.


سخنگوی انجمن قطعه سازان همچنین به درخواست ارائه شده در خصوص تمدید مهلت پرداخت تسهیلات 844 میلیون یورویی به قطعه‌سازان اشاره و تاکید کرد : متاسفانه تاکنون این مهلت تمدید نشده است ضمن اینکه آخرین صحبت ها توسط بانک مرکزی و مسئولان بر این مساله تاکید داشته که خودروسازان بروند این پول را از جای دیگری تامین کنند.


بهنیا با اشاره به آخرین خودروهای در کف ، ارزش این خودروها را 7 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : ارزش این خودروهای معادل وام ارزی است که باید پرداخت می گردید که تاکنون پرداخت نشده است و هم اکنون حجم مطالبات قطعه سازان را به 20 هزار میلیارد تومان رسانده است که 6 تا 7 هزار میلیارد تومان از این مطالبات نیز سررسید شده است.


وی گفت : در صورتی که این تسهیلات ارزی پرداخت به قطعه سازان پرداخت می گردید قیمت خودرو نیز کاهش می یافت اما متاسفانه بانک مرکزی با ایجاد موانع بسیار سخت مانع از تحقق این امرو افزایش قیمت خودرو شد.


بهنیا در ادامه با اشاره به آخرین آمار خودروهای در کف توسط وزارت صمت، به سهم هر یک از دو شرکت ایران خودرو و سایپا در آمار اعلام شده پرداخت و یاد آور شد : مطابق آماری که آخرین روز تیرماه سهم سایپا از خودروهای ناقص به 63 هزار دستگاه و الباقی از 160 هزار خودرو در کف مربوط به ایران خودرو است.


وی ضمن تاکید بر تلاش جدی دولت و بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات 7 هزار میلیاردی به قطعه سازان گفت : اگر بانک مرکزی تسهیلات قطعه سازان را پرداخت کند به طور حتم این خودروها کامل و به دست خریداران خواهد رسید اما متأسفانه هنوز این موضوع اجرایی نشده است این در حالی است که در فاز اول پرداخت تسهیلات 11 هزار میلیاردی که حدود 3 ماه طول کشید با پرداخت 4 هزار میلیارد به خودروسازان و قطعه سازان شاهد افزایش تیراژ تولید شرکتها از روزانه 400 تا 500 دستگاه به حداکثر 2500 دستگاه در روز بودیم.



لزوم اتخاذ تصمیمات جدید دولت در خصوص مالیات بنگاههای تولیدی


این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان در ادامه بخش دیگری از مشکلات واحدهای تولیدی و قطعه سازی را مسائل مالیاتی عنوان کرد و افزود : امروز غلط ترین روش اخذ مالیات از بنگاههای تولیدی است و امیداوریم هیات دولت رویه اش را در خصوص اخذ مالیات از بنگاهای زیان ده را تغییر داده و تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ نماید.


بهنیا در پایان با اشاره به افزایش بحران در واحدهای تولیدی و قطعه سازی با افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز ، خاطر نشان کرد : سازمان امور مالیاتی متاسفانه به شرایط کنونی واحدهای تولید توجهی ندارد و به صورت سنتی و بر اساس محاسبه در آمد ، مالیات شرکتها را دریافت می کند و این مساله موجب شده که بنگاههای زیان ده با زیان بیشتری مواجه شوند.

کد خبر 115383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha