نفاق بین قطعه سازان به نفع هیچ کس نیست

پرشین خودرو: نفاقی که بین قطعه سازان در حال رخ دادن است جای تامل دارد و به طور قطع به نفع هیچ کس نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در نشست خبری با ابراز تعجب از اینکه در سال رونق تولید بار رونق تولید را تنها بخش خصوصی بر دوش می کشد به برگزاری اولین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل پرداخت و اظهار داشت : نمایشگاه فرصت های ساخت داخل ضمن ایجاد وفاق ملی ، فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان و قطعه سازان فراهم کرد که خوشبختانه با حضور قدرتمند زنجیره تامین هر دو شرکت خودروساز برگزار گردید و مهم ترین دست آورد آن کاهش ارزبری در صنعت قطعه سازی گردید.


مازیار بیگلو ضمن لزوم تسهیل شرایط بوجود امده برای قطعه سازان گفت : از وزارت صنعت درخواست می شود نهضت داخلی سازی را با قدرت ادامه دهند و انجمن قطعه سازان نیز با قدرت وزارت صمت را همراهی خواهد کرد.


وی در ادامه با ابراز گلایه و ایجاد برخی دلخوری ها نسبت به حضور برخی از قطعه سازان بزرگ در نمایشگاه اخیر فرصت های ساخت داخل گفت : متاسفانه شرکتهایی که بیشترین مصرف ارزی را دارند با دهن کجی در این نمایشگاه شرکت نکردند.


وی اضافه کرد : نفاقی که بین قطعه سازان در حال رخ دادن است جای تامل دارد و به طور قطع به نفع هیچ کس نخواهد بود.


دبیر انجمن قطعه سازان تصریح کرد : امروز باید قطعه سازان دست در دست هم دهند و در این خودکفایی همکاری کنند این در حالی است که اگر خودکفایی در تولید بسیار زودتر از این آغاز می گردید هم اکنون 160 هزار خودرو ناقص در کف نداشتیم.


بیگلو تاکید کرد : از وزارت صنعت درخواست می کنیم با قدرت نهضت داخلی سازی را ادامه دهند و به طور حتم انجمن نیز در این مسیر دولت را همراهی خواهد کرد.


وی در ادامه به موضوع شایعه حضور شورای رقابت در جریان قیمت گذاری خودرو پرداخت و یاد آور شد : اگر قرار است شورای رقابت باز گردد باید با روش و فرمولی جدید وارد شود .

 

مازیار بیگلو

 


ارزی که ارزان شده برای قطعه سازان ارزان نشده است


وی افزود : متاسفانه سرکوب قیمت توسط شورای رقابت در سالهای اخیر موجب زیان انباشته خودروسازان شده است بنابراین امیدواریم شورای رقابت وارد نشود و اگر این شورای رقایت یا هر نهاد دیگری بنا دارد وارد جریان قیمت گذاری شود با فرمول دیگری در این حوزه وارد شود.


این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان با اشاره به طرح برخی ابهامات در خصوص تاثیر کاهش قیمت ارز بر قیمت خودروسازان گفت : ارزی که امروز ارزان می شود در بازار و سامانه سنا ارزان می شود و به هیج وجه خودروسازان و قطعه سازان مجاز به استفاده از ارز سنا نیستند و همواره باید از ارز نیمایی که امروز به 12 هزار و 500 نیز رسیده است استفاده کنند بنابراین ارزی که ارزان شده برای ما ارزان نشده بلکه برای قطعه ساز و خودروساز گران تر نیز شده است.


بیگلو همچنین با ابراز گلایه از محاسبه نرخ مواد اولیه داخلی با نرخ ارز بیان داشت : در آخرین جلسه ای که با حضور وزیر صنعت برگزار شد از وزیر درخواست شد تا نرخ فولاد ، آلومینیوم و مس و محصولات پتروشیمی به جای نرخ دلار به قیمت ریال محاسبه و به قطعه سازان عرضه شود چرا که عرضه مواد اولیه داخلی به نرخ ارز اجحاف در حق تولیدکنده داخلی است.

 


پیش بینی حضور بیش از 450 قطعه ساز در پروژه 301 / اولین نمونه قطعات پژو 301 تا شهریور تحویل خودروساز می شود


وی در ادامه با اشاره به پروژه 301 و قرارداد بیش از 300 قطعه ساز گفت : امید است با آغاز تولید و افزایش تیراژ این خودرو تعداد قطعه سازانی که در این پروژه حضور دارند به بیش از 450 شرکت برسد.


وی با اشاره به زمان تحویل اولین نمونه ساخت قطعات پژو 301 به خودروسازان و آغاز تولید این خودرو ، خاطر نشان کرد : ظرف یک ماه آینده نمونه اولیه قطعات تولیدی توسط قطعه سازان به خودروسازان تحویل می شود و پس از بررسی و تست توسط شرکتها تا بهمن ماه به تایید نهایی رسیده و از آواخر اسفند ماه این خودرو به تولید خواهد رسید.


وی همچنین در خصوص داخلی سازی ECU ( کامپیوتر خودرو ) گفت : هم اکنون این قطعه توسط 3 تامین کننده اصلی صورت می گیرد که به دلیل اینکه قطعه ای های تک است همچنان وابستگی به خارج دارد البته در یکی از تامین کنندگان این وابستگی کمتر اما در دو تامین کننده دیگر این وابستگی بیشتر است .


بیگلو در پایان با اشاره به قراردادهای منعقد شده در این خصوص با وزارت دفاع، اظهار داشت : مشکل اصلی تولید ای‌سی‌یو مربوط به تأمین آی‌سی هایی است که بر روی برد این قطعه نصب می شوند. طبق قراردادهای منعقد شده این آی‌سی ها در ایران تولید می‌شوند و تولید ای.سی.یو از سال آینده با خودکفایی بالاتری صورت خواهد گرفت.

کد خبر 115387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha