کد خبر 11547
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷
قیمت رانا زیر قیمت پژو 206 اس.دی است

پرشین خودرو: شرایط بازار و قیمت خودروهای مشابه، از عوامل مهم موثر بر قیمت گذاری هر خودرو به شمار می رود و رانا نیز از همین قاعده پیروی می کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، حمیدرضا تقوی نژاد معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو با بیان این مطلب گفت: چهار سال پیش قیمت رانا 11 میلیون تومان هدف گذاری شد؛ اما با توجه به تغییرات در شرایط بازار و افزایش قیمت خودروهای مشابه، نمی توان انتظار داشت که این محصول با همان قیمت عرضه شود. وی قیمت تمام شده محصول شامل مواد اولیه، قطعات، سربار و دستمزد را دیگر عامل مهم موثر بر قیمت خودرو دانست و گفت: دراین چهار سال افزایش قیمت در این بخش ها به ویژه مواد و قطعات، قابل توجه بوده و روی قیمت تمام شده محصولات اثر گذاشته است. تقوی نژاد افزود: برای نزدیک کردن قیمت رانا به قیمت هدف و توجیه پذیر کردن آن، علاوه بر کاهش سرمایه گذاری پروژه، برخی قالب های قطعات بدنه که پیشتر از منابع خارجی تامین می شد، به سازندگان داخلی واگذار و برای رنگ و تزیینات، خطوط جدیدی ایجاد نشده، بلکه از خطوط موجود استفاده می شود. معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو افزایش هدف ساخت داخل رانا از 65 به 85 درصد در نقطه شروع تولید و افزایش بهره وری تولید را از دیگر اقداماتی توصیف کرد که برای تعدیل قیمت رانا در برابر افزایش قیمت عوامل تولید انجام گرفته است. وی اثر شرایط بازار و قیمت محصولات مشابه و رقیب را بدیهی توصیف کرد و در خصوص افزایش قیمت خودروها طی چهار سال اخیر گفت: چهار سال پیش قیمت 206 اس دی بین 12 و نیم تا 13 میلیون تومان و قیمت رانا دو میلیون تومان زیر قیمت اس دی هدف گذاری شده بود، امروز قیمت 206 اس دی نزدیک به 18 میلیون تومان و قیمت هدف رانا سه تا چهار میلیون تومان زیر قیمت 206 اس دی بوده و اختلاف قیمت امروز این دو محصول نسبت به چهار سال پیش، دو برابر است. تقوی نژاد افزود: در صنعت خودروسازی در زمان طراحی پروژه یک هدف قیمتی با توجه به مشخصات محصول و خودروهای رقیب، تعیین می شود و در زمان معین باید به تولید برسد. این فاصله زمانی در مورد رانا به دلیل بازنگری پروژه از نظر توجیه اقتصادی، بیش از برنامه اولیه به طول انجامیده و در این بین، شرایط بازار تحولات بزرگی را به خود دیده که همه خودروسازان از آن متاثر شده اند. وی خاطرنشان ساخت: بدون کاهش سرمایه گذاری و ارزبری پروژه، عرضه رانا با همین قیمت کنونی هم در شرایطی که قیمت سایر عوامل افزایش قیمت یافته اند، توجیه پذیر نبود. معاون استراتژی ایران خودرو ادامه داد: سال گذشته، قیمت نهاده های تولید از قیبل انرژی، لاستیک، آلومینیوم، ورق فولاد، شیشه، مواد شیمیایی، رنگ و پلیمر افزایش یافته و با وجود کاهش 60 درصدی سرمایه گذاری پروژه و افزایش ساخت داخل و بهره وری تولید، نمی توانستیم رانا را با قیمت هدف اولیه عرضه کنیم.
کد خبر 11547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر حسین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    0 0
    به کارها و برنامه های اینا فقط میشه خندید! یادشون رفته همین چند ماه پیش اعلام کردند که رانا 5/12 میلیون قیمتگذاری شده ولی بعداز عرضه .... قشنگ دقت کنید (بعداز عرضه) !!!! بتدریج مانند خودروی تندر ، قیمت را افزایش میدهیم! ولی ظاهرا" قبل از عرضه و با سرعت نور افزایش را اعمال کردند چون میدونند ما مثل تمام محصولات .... که تولید میکنند ... باز هم میخریم !!!!!