پروژه آزادراه تهران ـ شمال با رفتن چینی‌ها سرعت گرفت

پرشین خودرو: با خروج پیمانکاران چینی از آزادراه تهران ـ شمال، هزینه‌ها کاهش یافت؛ بعد از ورود پیمانکار ایرانی گفته می‌شود که اواخر تابستان تردد در قطعه یک صورت می‌گیرد اما افتتاح نهایی دهه فجر خواهد بود.

به گزارش پرشین خودرو، پروژه آزادراه تهران ـ شمال امسال ۲۳ ساله می‌شود اما هنوز قطعه یک آن راه‌اندازی نشده است. جدا از ایرادات زیست‌محیطی که بعضا به آن گرفته می‌شد و سرعت اجرا را کند می‌کرد به نظر می‌رسد کمبود منابع و تعلل در اجرای کار، مهم‌ترین موانع پیش روی این طرح بوده است.


اخیرا سازمان برنامه و بودجه با تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به شکل اوراق اسناد خزانه اسلامی به آزادراه تهران– شمال موافقت کرده است.

پروژه آزادراه تهران ـ شمال از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۴ در دست پیمانکاران چینی قرار داشت اما بنا به گفته رییس جدید بنیاد مستضعفان، متاسفانه در این مدت، هیچ پیشرفتی در قطعه یک صورت نگرفت و چینی‌ها برای ساخت این آزادراه، با ما گروکشی می‌کردند؛ اما در نهایت، پس از مدتی فاینانس را رها کردند. پس از چینی‌ها دیدیم که پیمانکاران و مشاوران ایرانی به این پروژه ورود کرده و آن را با قیمتی بسیار پائین‌تر به اتمام رساندند.

 

آزادراه تهران- شمال

 


بنیاد مستضعفان سهامدار نیمی از آزادراه تهران ـ شمال است. رییس جدید بنیاد، یک روز پس از در اختیار گرفتن این سمت، بازدیدی از پروژه داشت. پرویز فتاح گفت: در حال حاضر در قطعه یک آزاد راه تهران – شمال، روسازی و زیرسازی به اتمام رسیده و فقط نصب تجهیزات، تهویه، هواکش‌ها و جت‌فن‌ها باقی مانده که در صورت تخصیص اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی، نصب این تجهیزات نیز به پایان خواهد رسید؛ اما افتتاح رسمی آن با حضور مقامات و به شرط انجام تعهدات مالی دولت، در دهه فجر برگزار خواهد شد.

قطعه یک آزادراه تهران – شمال به طول ۲۲ کیلومتر از تهران تا شهرستانک ادامه می‌یابد. ۱۳.۵ کیلومتر از این قطعه معادل ۴۲ درصد آن، تونل بوده که تعداد تونل‌ها در دو باند رفت و برگشت، ۳۹ رشته به طول ۳۲ کیلومتر است. این تونل‌ها به دو شکل نفررو ویژه تردد افراد و ماشین رو احداث شده‌اند که مجموعا ۲۹ رشته به طول ۲ کیلومتر و پل‌ها در هر دو باند رفت و برگشت، مجموعا به ۲۵ دستگاه به طول ۳.۱ کیلومتر است.

احتمالا با تامین منابع و تردد موقت در قطعه یک آزادراه در پایان تابستان شاهد تردد موقت در ساعاتی از شبانه‌روز و مسدود شدن در ساعاتی دیگر به قصد تکمیل تجهیزات و نصبیات آن خواهیم بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 115476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha