ثبت سفارش 42 هزار خودرو سنگین برای نوسازی ناوگان تجاری کشور

پرشین خودرو: قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) با اشاره به سفارش گذاری 42 هزار دستگاه خودرو سنگین برای نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری، مهمترین مانع در اجرای پروژه جایگزینی تجاری ها را نقل و انتقالات پولی اعلام کرد.

بهزاد اعتمادی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اعلام این مطلب اظهار داشت: تمامی اقدامات برای واردات این خودروها به صورت سی کی دی صورت گرفته است و تنها مانع در این مسیر مساله نقل و انتقالات پولی است که در صورتی که به درستی انجام و مشکلات در این بخش حل شود نوسازی ناوگان سنگین به جریان خواهد افتاد.

وی افزود: تاکنون 42 هزار دستگاه خودرو سنگین ثبت سفارش و برای 24 هزار دستگاه از این سفارشات ال سی فعال شده و مسدودی از صندوق توسعه ملی به بانک ها رفته است اما همچنان منتظر رفع مشکل انتقال ارز هستیم تا قطعات را از مبدا سفارش گذاری شده وارد نماییم.

مبادلات پولی همچنان مانع از اجرای طرح نوسازی ناوگان تجاری است

وی با اشاره به لزوم ارائه راهکاری از سوی بانک مرکزی برای رفع مشکل نقل و انتقال پول و واردات قطعات سفارش گذاری شده، تصریح کرد: تا هنگامی که سیستم نقل و انتقال پولی درست نشود طرح های دولت در خصوص نوسازی ناوگان خودروهای سنگین اجرایی نخواهد شد. از این رو امیدواریم با درایتی که بانک مرکزی به خرج دهند به زودی جریان نقل و انتقالات پولی حل شود.

قائم مقام سازمان گسترش تاکید کرد: با این وجود پیش بینی می شود در سال جاری اتفاقات خوبی در روند نوسازی ناوگان سنگین فرسوده در کشور شاهد باشیم.

 

بهزاد اعتمادی



اعتمادی همچنین به برخی اقدامات و پیشرفت های صورت گرفته در خصوص روند نوسازی خودروهای سنگین اشاره و خاطر نشان کرد: با وجود مشکلات موجود در مسیر نوسازی تجاری ها اما کارهایی در این زمینه صورت گرفته و پیشرفت هایی در این جریان حاصل شده است به طوری که هم اکنون برخی از موانع برای نوسازی اتوبوس ها با تغییر مصوبه شورای عالی اقتصاد حل شده است.

حضور هیاتی از ایدرو در روسیه برای قرارداد با خودروسازان روسی / از همکاری با خودروسازان روسی استقبال می کنیم

وی در ادامه در پاسخ به آخرین تفاهمات هیات صنعتی روسیه با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو ) در خصوص همكاری خودروسازان سنگین این كشور برای نوسازی ناوگان فرسوده تجاری ایران گفت: مذاکرات با شرکت های روسی همچنان ادامه دارد بر این اساس هم اکنون تیمی از ایدرو ( سازمان گسترش و نوسازی ) در روسیه حضور دارند. امیدواریم با راهکارهای موجود به زودی قرارداد همکاری را با خودروسازان روسی به امضاء برسانیم.

قائم مقام ایدرو در پایان با اشاره به همکاری شرکت مرسدس بنز با روسیه، تصریح کرد: با توجه به این موضوع از هر گونه همکاری با شرکتهای روسی برای نوسازی ناوگان خودروهای سنگین استقبال می کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اسفند ماه سال گذشته بود که قائم مقام ایدرو اعلام کرد که طرح ملی نوسازی ناوگان فرسوده تجاری کشور شامل 202 هزار و 500 دستگاه انواع کشنده، کامیون، کامیونت و اتوبوس های گاز سوز و بنزین سوز با دستور رئیس جمهور و محوریت این سازمان آغاز شده است.

طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری بهمن ماه سال 96 با حضور رئیس جمهوری کلید خورد و مقرر گردید این طرح با تامین مالی صندوق توسعه ملی و مدیریت اجرایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ظرف 3 سال با جایگزینی تولیدات استاندارد داخلی عملیاتی شود اما با گذشت بیش از 1.5 سال از آغاز رسمی این طرح همچنان اجرای این طرح با مشکلات و موانع جدی همراه است.

البته مرداد ماه سال گذشته بود که پس از وقفه طولانی که در اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین ایجاد شد صندوق توسعه ملی از وصول بیش از 600 میلیون دلار جهت اجرای طرح های توسعه ناوگان حمل و نقل تجاری سنگین درون و برون شهری برای جایگزینی بیش از 200 هزار دستگاه خودرو عمومی تا سال 1399 خبر داد و به فاصله کوتاهی از این اعلام این موضوع بود که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از تخصیص یک میلیارد و 400 میلیون یورو برای 35 هزار دستگاه خودرو مشمول طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری خبر داد اما شواهد حاکی از آن است که این طرح با وجود وعده های ارزی دولت و پی گیری های سازمان گسترش همچنان به دلیل مشکلات و مسائل ارزی و نقل و انتقالات پولی عملا متوقف است.

کد خبر 115585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha