واریز مجدد پول برای تحویل اوتلندرهای فروخته شده!

پرشین خودرو: برخی مشتریان شرکت آرین‌ موتور پویا می‌گویند که این شرکت تحویل خودروهای اوتلندری که در سال ۹۷ به قیمت قطعی فروخته را منوط به واریز مجدد پول از سوی خریداران کرده است.

به گزارش پرشین خودرو، یکی از مشتریان این شرکت در این رابطه اظهار کرد: خرداد ماه سال گذشته خودروی میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۷ را از شرکت آرین موتور پویا با قیمت قطعی ۳۲۸ میلیون تومان و با موعد تحویل یک‌ماهه خریداری کردم. بنابراین طبق قرارداد حدودا دهم نهایتا دوازدهم تیرماه باید خودروی خود را تحویل می‌گرفتم اما این اتفاق نیفتاد و هنوز بعد از گذشت بیش از یک‌سال از موعد تحویل، خبری از خودروهای ما نیست.

وی ادامه داد: از مبلغ خودرو ۲۰۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را به صورت نقد در هنگام ثبت‌نام پرداخت کردم. الباقی به صورت اقساطی در شش فقره چک ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی به ازای هر ماه، به شرکت آرین موتور پویا ارائه شد که سه چک اول توسط شرکت نقد شده است اما باقی چک‌ها را نگه داشته‌اند. بنابراین در مجموع چیزی در حدود ۲۷۰ میلیون تومان به حساب شرکت واریز شده است.


او افزود: در این مدت من و حدود ۹۰۰ نفر از افراد دیگری که شرایطی مشابه من دارند، چندین بار به نمایندگی مراجعه کردیم اما تنها پاسخی که شنیدیم تعویق تاریخ تحویل بوده است. در نهایت هم بعد از آنکه مشکلات ارزی و ترخیص نشدن خودروها از گمرک مطرح شد، به ما اعلام کردند که خودروهای شما وارد شده اما گمرک اجازه ترخیص نمی‌دهد. همچنین طی شکایت ما به وزارت صنعت، به ما گفته شد که درخواست خود را کتبا اعلام کرده و منتظر بمانید تا پرونده به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارجاع و در آن سازمان مورد بررسی قرار گیرد.

این مشتری شرکت آرین موتور پویا خاطرنشان کرد: حال چندی پیش دعوتنامه‌ای جدید فاقد هرگونه مهر و امضایی برای ما ارسال و در آن اعلام شده که خودروها از گمرک ترخیص شده و شرط تحویل خودروها؛ واریز مبلغ ۲۵۵ میلیون تومان دیگر ظرف مدت ۱۵ روز کاری است. همچنین در این دعوتنامه ذکر شده است که چنانچه نسبت به پرداخت این ۲۵۵ میلیون تومان مازاد اقدام نکنید؛ خودرو به شخص دیگری واگذار خواهد شد. همچنین این شرکت توضیح نداده که سه فقره چک دیگری که پیش آن‌ها مانده چه خواهد شد؛ قرار است برداشت شود یا عودت داده می‌شود؟ این دعوتنامه حدود یک ماه پیش برای ما ارسال شده است. این دعوتنامه شامل بندی است که در آن اشاره شده است این دعوتنامه جزو لاینفک قرارداد اولیه (۹۷.۳.۵) است.

 

میتسوبیشی اوتلندر
 

یکی دیگر از مشتریان این شرکت که شرایط مشابهی دارد گفت: خردا ماه سال گذشته اقدام به خرید یک دستگاه میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۸ به قیمت قطعی ۳۳۹ میلیون تومان و تحویل ۳۰ روز کاری کرده و در همان روز نیز تکمیل وجه کرده‌ام اما زمان موعد تحویل‌ خودرو گذشت و خبری از تحویل خودرو نشد.

وی افزود: به دنبال پیگیری‌ها از شرکت، تنها پاسخی که من و دیگر مشتریان شنیدیم این بود که گمرک اجازه ترخیص خودروها را نمی‌دهد. هر بار به یک نحوی ما را سرگردان می‌کردند. ابتدا گفته می‌شد که پاراه‌ای از مشکلات ایجاد شده که در دست بررسی بوده و مشکل به زودی حل خواهد شد. سپس به مرداد و شهریور ماه سال گذشته رسیدیم که مسائل گمرکی پیش آمد و شرکت اعلام کرد مشکل ترخیص از گمرک وجود دارد که دست ما هم نیست. پس از آن دیگری خبری نشد تا اینکه ۱۱ تیر ماه سال جاری دعوتنامه‌ای از سوی یک نمایندگی دیگر و نه نمایندگی آرین موتور پویا، برای بنده ارسال شده که ضمن آن مبلغ ۲۲۸ میلیون تومان دیگر برای تحویل خودرو از ما طلب شده است.

این مشتری ادامه داد: نکته جالب موضوع اینجاست که علاوه بر اینکه مرجع ارسال دعوتنامه تغییر کرده است (شرکت ایرتویا)؛ شماره قراردادها نیز با یکدیگر همخوانی نداشته و مشکل حقوقی دارد. برای کسب اطلاعات به نمایندگی مراجعه کردیم و به آنها یادآوری کردیم که ما تمام مبلغ خود را به صورت فوری و با قیمت قطعی پرداخت کرده‌ایم. پس از آن دعوتنامه‌ دیگر ارسال شد که طی آن خواسته شده ۱۹۸ میلیون تومان دیگر باید واریز شود تا خودرو تحویل داده شود.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط سوال ما این است که با توجه به اینکه قراردادهای ما قطعی بوده، چرا باید وجه مازاد پرداخت کنیم!؟ علاوه بر این شرکت آرین موتور بیش از یک سال در تحویل خودروی ما تاخیر داشته اما نه تنها جریمه تاخیر در تحویل خودرو برای ما لحاظ نشده است بلکه مجددا پول کلانی برای تحویل خودرو از ما می‌خواهند؛ ضمن اینکه تهدید هم می‌کنند که اگر ظرف ۱۵ روز کاری از زمان ارسال دعوتنامه جدید، نسبت به تکمیل وجه مجدد اقدام نکنید، قرارداد فسخ و خودرو به شخص دیگری فروخته خواهد شد. ضمن اینکه از ماخواسته شده است که شکایت قضایی هم نداشته باشیم.

این موضوع از شرکت آرین موتور پویا مورد پیگیری قرار گرفت که یکی از مسئولین این شرکت گفت: در آن مقطع زمانی دولت ارز را به صورت قطعی و به مبلغ ۴۲۰۰ تومان به ما فروخت و ما با این نرخ ارز خودرو وارد کردیم اما پس از آن شرایط کشور به کلی تغییر کرد. زمانی که ما در مرحله ترخیص خودرو از گمرک بودیم؛ سازمان حمایت نیز ما را موظف کرده بود که فقط قراردادهای ۳۰ روزه داشته باشیم.

وی افزود: سپس هم موضوع ممنوعیت واردات به میان آمد و بر مشکلات اضافه شد. نهایتا در دی ماه سال گذشته هیات دولت مصوبه‌ای صادر کرد که شرکت‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند، باید با نرخ ارز سنای روز ترخیص تسویه کنند. ضمن آنکه به ما اعلام شد طبق مجوز وزیر صنعت در قراردادهای پیش‌فروش می‌توانیم مابه‌التفاوت را اعمال کنیم.

او علت تفاوت اعداد مابه‌التفاوت را متفاوت بودن قیمت در روز ترخیص اعلام کرده و گفت: ما نیز باید با نرخ ارز سنای روز ترخیص تسویه کنیم. دولت نیز فشار وارد کرده و "ما شش ماه کفش آهنی پوشیدیم اما در نهایت گفتند همین است که هست." ما نیز قبول داریم که حق مردم ضایع شده است اما باتوجه به اینکه اگر این خودروها ۵۰۰ میلیون هم برای آن‌ها تمام شود، می‌توانند تا ۷۰۰-۸۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد بفروشند؛ بنابراین مشتری ضرر نکرده و این تنها واردکننده‌ است که متحمل ضرر بسیار شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 115596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha