کد خبر 115598
۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
قیمت تمام شده ساخت مترو افزایش یافته است

پرشین خودرو: عضو شورای شهر تهران با اشاره به جانمایی ۴ خط مترو، بدون توجه به طرح تفصیلی گفت: قیمت تمام شده ساخت مترو افزایش زیادی یافته است.

به گزارش پرشین خودرو، محمد سالاری در یکصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود ضمن محکوم کردن تحریم وزیر امور خارجه از سوی ایالات متحده آمریکا به عنوان عالی‌ترین نماینده دیپلماسی کشور گفت: یقینا این تصمیم آمریکایی‌ها اوج استیصال و درماندگی آنان در مقابل استراتژی دیپلماسی مبتنی بر عقلانیت، میهن پرستی و خردمندی وزیر امور خارجه کشورمان است و ادعای دروغین کسانی که خود را مدافع آزادی بیان و مذاکره بدون پیش شرط می‌دانستند با این تصمیم خلاف عرف دیپلماتیک بر ملا شد و البته که امیدواریم این نوع برخوردها با نماینده دیپلماسی کشورمان سریال سازان داخلی در این عرصه را نیز از خواب غفلت بیدار کند.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ترافیک و آلودگی هوا به عنوان چالش‌های اصلی شهر تهران گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری تهران توجه به حمل و نقل همگانی با توجه به تاثیرات آن در کاهش ترافیک و آلودگی هوا است. نظرسنجی سال‌های گذشته و سال‌های اخیر حکایت از این دارد که از منظر جامعه شهری ترافیک و آلودگی هوا همچنان نخستین چالش‌های شهر تهران هستند.


وی ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی و تجربیات جهانی نشان می‌دهد که عدم توفیق در حل چالش‌ها ریشه در مبانی نظری و نحوه تدوین، تصویب و اجرای طرح‌های توسعه شهری شامل طرح‌های تفصیلی و جامع و از سوی دیگر طرح‌های جامع حمل و نقل عمومی دارد.

وی با اشاره به اینکه از اواخر قرن نوزدهم میلادی شهرساز، برنامه ریز و معمار آمریکایی پیتر کالتروپ با رویکردی نوآورانه مفهوم توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی را در راستای برنامه ریزی شهری مطرح کرد، افزود: این نظریه شکل گیری محلات شهری در فاصله دسترسی پیاده به ایستگاه‌های حمل و نقل همگانی و با در نظر گرفتن الگوی کاربری مختلف شامل ترکیب فضاهای تجاری، اداری، مسکونی و فضای باز مبتنی بر چهار اصل کلی توسعه فشرده، اختلاف کاربری‌ها، پیاده مداری و دسترسی به تسهیلات حمل و نقل همگانی را مطرح کرد اما متاسفانه هنوز در کشور ما طرح‌های جامع و تفصیلی توسعه شهری بدون کمترین توجه به طرح‌های جامع حمل و نقل همگانی تصویب و اجرایی می‌شود.

به عبارتی طرح‌های توسعه و عمران شهری در کمیسیون‌های ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری و با تایید شوراهای شهر کشور تصویب می‌شود و طرح‌های جامع حمل و نقلی در شوراهای عالی ترافیک به صورت موازی و جزیره‌ای بدون هیچ گونه تبادل نظری تصویب می‌شود.

 

محمد سالاری



رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص دلیل انتخاب موضوع نطق خود گفت: اخیرا متوجه شدم که با پیگیری مدیریت شهری در دوره پنجم و به ویژه تاکیدات ریاست شورا مطالعات و جانمایی خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ متروی تهران توسط شرکت ایرانی گونو با همکاری شرکت فرانسوی سیسترا در حال اتمام و در آستانه ارائه به شورای عالی ترافیک در حد تصمیم گیری آن هم بدون توجه به طرح‌های جامع و تفصیلی است.

وی افزود: از سوی دیگر بنابر الزام شورای اسلامی شهر تهران مبتنی بر پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری در احکام برنامه پنج ساله سوم مبنی بر بازنگری در طرح‌های تفصیلی و جامع شهر تهران آن هم با محوریت نهاد مطالعات، پایش و راهبری طرح‌های توسعه شهری که اخیرا با امضای توافقنامه‌ای توسط وزیر راه و شهرسازی، ریاست شورای شهر و شهردار تهران آغاز به کار کرده است مقرر شده بازنگری‌هایی مبتنی بر حمل و نقل همگانی انجام شود.

این در حالیست که در فرآیند بازنگری طرح‌های توسعه شهری هیچ نشانه‌ای از برقراری ساز و کار تعاملی با شورای عالی ترافیک به منظور انجام این مهم وجود ندارد. به نحوی که هم اکنون که موضوع طرح تفصیلی ویژه و جدید منطقه ۲۲ در دستور جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور جهت تصمیم گیری قرار دارد اما هیچ گونه نشانه محکمی از تهیه طرح توسعه شهری این منطقه آن هم مبتنی بر مبانی یافت نمی‌شود.

وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک به اتفاق ریاست شورا از خط ۷ مترو افزود: گزارش‌های رئیس هیات مدیره و مدیران مترو تهران حکایت از آن دارد که در مدیریت شهری گذشته حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان و در این دوره بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان در این خط هزینه شده و تا اتمام تجهیز این خط بر اساس نرخ‌های روز بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز به منابع درآمدی است و این امر نشانه افزایش بیش از حد قیمت تمام شده در هر کیلومتر مترو دارد.

وی ادامه داد: بر اساس توصیه ریاست شورا و دعوت رئیس هیات مدیره شرکت مترو در هفته گذشته در جلسه مجمع عمومی شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو که به ریاست معاون حمل و نقل شهرداری تهران و اعضای هیات مدیره مترو و شرکت مجتمع‌های ایستگاهی برگزار شد شرکت کردم. گزارش مبسوطی در خصوص فعالیت‌های انجام شده جهت احیای این شرکت و انجام ماموریت‌های محوله و چالش‌های فرارو و تصمیم گیری‌های این حوزه مطرح شد.

علی رغم اهتمام جدی مسئولین مرتبط که ارزشمند است اما شخصا با بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدم که چنانچه کلیت شورای پنجم و به ویژه ریاست شورا و شهردار تهران با اهتمام کامل و اراده مصمم نسبت به حمایت از پشتیبانی این حوزه اقدام هم افزا نداشته باشند و از فرصت‌های گوناگون از جمله بهره گیری از فاینانس مصوب دولت، پیگیری اخذ مطالبات شهرداری و مترو از محل قانون صرفه جویی بنزین و تسریع در ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی بزرگ مقیاس مبتنی بر بازنگری طرح تفصیلی و نظایر آن اقدام نکنند قطعا در این حوزه اتفاق چشمگیری نخواهد افتاد.

وی تاکید کرد: رسالت تاریخی پارلمان محلی ایجاب می‌کند تا نسبت به کنشگری موثر جهت استفاده از همه ظرفیت‌ها برای اصلاح رویکردها و تحقق توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی و به ویژه توسعه مترو اقدام کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه صحبت‌های خود در تشریح پیشنهادات خود در حوزه حمل و نقل همگانی گفت: سریعا بازنگری طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران مبتنی بر حمل و نقل همگانی در تعامل مدیریت شهری، شورای عالی شهرسازی و معماری، کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی ترافیک با محوریت کمیسیون‌های حمل و نقل و ترافیک و شهرسازی و معماری و با حمایت کلیت مدیریت شهری باید صورت پذیرد.

همچنین با عنایت به طولانی بودن بیش از حد فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی ساز و کار مکانیسم ساده‌تر، صدور پروانه ساختمانی برای محدوده‌ها و زمجتمع‌های ایستگاهی بزرگ مقیاس مبتنی بر اصل چارچوب‌های لازم باید ایجاد شود.

وی ادامه داد: همچنانکه رویکرد مدیریت شهری این دوره ایجاد محدودیت برای احداث مجتمع‌های بزرگ مقیاس چند منظوره از جمله مال‌ها و مگامال‌ها و پاساژهای بزرگ که در دل محلات مسکونی و در فاصله‌ای دور از محورهای حمل و نقل همگانی و ریلی و فاقد پیوست‌های مطالعاتی است، نسبت به تسهیل گری جهت افزایش تراکم مثبت و بارگذاری‌های خدماتی و مختلط مبتنی بر نیاز جامعه شهری و در راستای تامین سرانه‌های خدماتی در محورها و مجتمع‌های ایستگاهی مترو و فضاهای زیرسطحی مربوطه باید اقدام شود.

همچنین تغییر رویکرد اساسی نسبت به سرمایه گذاری و سرمایه گذاران در شهر تهران به ویژه در حوزه حمل و نقل همگانی ریلی و مجتمع‌های ایستگاهی باید صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در الزام به تامین پارکینگ برای مجتمع‌های ایستگاهی که در محدوده‌های میانی و مرکز شهر هستند بازنگری جدی باید صورت گیرد چرا که هم اکنون به موجب مفاد طرح تفصیلی یک نسخه واحد در نحوه میزان تامین پارکینگ اماکن تجاری، اداری و مسکونی برای کل شهر تهران تجهیز می‌شود. این در حالیست که ساخت طبقات متعدد پارکینگ بر روی ساختمان‌های مجتمع‌های ایستگاهی آن هم در مرکز شهر به مفهوم دعوت به خودرومحور کردن شهر و سفر با خودرو است.

وی ادامه داد: ایجاد مدیریت یکپارچه با تولیت واحد در حوزه‌های منابع درآمدی وابسته به صنعت حمل و نقل ریلی ضروری است. بی تردید اعطای مجوز انعقاد قرارداد پروژه‌های BOT و BOIT سرمایه گذاری به روش‌های مختلف و البته حذف تشریفات زائد و غیر ضروری مطابق با آئین‌نامه‌های معاملات مالی سرمایه گذاری را بیش از پیش الزام آور می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تصویب طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تهران مبتنی بر حمل و نقل همگانی به ویژه حمل و نقل ریلی و اخذ هزینه‌های اجرای خط مترو و حمل و نقل عمومی آن از مال‌ها و مگامال‌های ساخته شده و مجتمع‌هایی که امکان ساخت در آینده به عنوان مجتمع‌های ایستگاهی دارند، افزود: تصویب و جانمایی خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ بر اساس بازنگری طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و مبتنی بر حمل و نقل همگانی و در صورت لزوم تغییر جانمایی پهنه بندی‌های کار و فعالیت و مختلط در شهر آن هم معطوف و متمرکز بر خطوط مترو و مجتمع‌های ایستگاهی و حمل و نقل همگانی است.

سالاری تاکید کرد:‌ امیدوارم در راستای عمل به وعده‌هایی که به مردم تهران داده‌ایم علی رغم تنگناهای مالی و وضعیت حاکم بر فضای سرمایه گذاری کشور بتوانیم با هم افزا کردن ظرفیت‌ها نسبت به انجام این اهداف مهم موفق شویم.

منبع: ایسنا

کد خبر 115598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha