تابوی تولید قطعات استراتژیک در صنعت خودروسازی ایران شکست

پرشین خودرو: تحریم صنعت خودرو ایران هر چند تهدیدهایی را متوجه این صنعت و صنایع وابسته به خودروسازی ایران کرد اما فرصت هایی را پیش روی این صنعت قرار داد به طوری که امروز قطعه سازی ایران وارد جریان طراحی و تولید قطعاتی شده است که تا پیش از این تابویی برای قطعه سازان و خودروسازی کشورمان بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته خودروسازی ایران پس از گذشت روزهایی سخت اما امید بخش وارد دومین سال از تحریم های ناجوانمردانه خودروسازی ایران شدند روزهایی که هر چند با تلاطم ها و اتفاقات چندان خوبی در حوزه تولید همراه نبود اما دستاوردها و برنامه ای خوبی را برای صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشورمان داشت.

پس از تحریم مجدد صنعت خودرو ایران در مرداد ماه سال گذشته بود که تولید خودروسازان با خروج شرکای خارجی و مشکلات ارزی و مسائل مربوط به تامین قطعات با افت جدی همراه شد اما این اتفاقات نه تنها باعث عقب نشینی صنعتگران و تولیدکنندگان کشورمان نشد بلکه فتح بابی برای همکاری بیشتر بخش های صنعتی و شروع نهضت داخلی سازی در صنعت خودروسازی ایران شد.

تحریم صنعت خودرو ایران هر چند تهدیدهایی را متوجه این صنعت و صنایع وابسته به خودروسازی ایران کرد اما فرصت هایی را پیش روی این صنعت قرار داد به طوری که امروز قطعه سازی ایران وارد جریان طراحی و تولید قطعاتی شده است که تا پیش از این تابویی برای قطعه سازان و خودروسازی کشورمان بود.

بر همین اساس یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به لزوم تبدیل تهدید ها به فرصت در صنعت خودروسازی ایران گفت: امروز طراحی و ساخت انواع سنسورها، موتورهای الکتریکی و تولید انواع حسگرها بخشی از قطعاتی است که قطعه سازان داخلی در حال تولید آنها هستند که به زودی با دستیابی به نتایج دلخواه ، از نمونه های ساخته شده رونمایی می شود.

امیرحسن کاکایی در همین زمینه به قرارداد 1500 میلیارد تومانی صنعت دفاعی کشورمان با خودروسازان اشاره کرد و گفت: به طور قطع قرار دادی با رقم 1500 میلیارد تومان در سال برای صنعتی که تصمیم دارد به بخش ساخت قطعات خودرویی وارد شود سرمایه گذاری بزرگ و قابل توجهی است هر چند این قرارداد نیز مشابه قرارداد قطعه سازان با خودروسازان، بر اساس تضمین خرید خواهد بود.

 

امیرحسن کاکایی



وی در عین حال ساخت برخی از قطعات حساس و استراتژیک را در داخل حرکتی سخت و ریسکی بزرگ می داند و تاکید می کند : به عنوان یک ایرانی به همکاری های صورت گرفته بین صنعت دفاعی و خودروسازی کشور تلاشی که در این راستا آغاز شده افتخار می کنم و معتقدم این قرارداد با توجه به توانمندی های بالای صنعت دفاعی کشور، ثمرات خوبی را برای خودروسازی ایران به همراه خواهد داشت.

دولت مانع از تکرار مسائل گذشته در خودروسازی شود

وی همچنین با توجه به نقش موثر شرکت دانش بنیان در عرصه طراحی و تولید برخی از قطعات، یاد آور شد: دولت باید در این راستا از شرکت های دانش بنیان به خصوص شرکت های نوپا و جوان حمایت نماید تا به نتایج مورد نظر در توسعه صنایع مهم در کشور دست یابیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه از دولت خواست در صورت ایجاد برجامی دیگری، مانع از تکرار مسائلی شود که پس از پذیرش برجام در سال 96 رخ داد.

کاکایی افزود: در جریان اولین تحریم خودروسازی ایران و در بین سالهای 92 تا 96، قطعه سازان و شرکتهای دانش بنیان بسیاری برای تولید و ساخت برخی از قطعات در کشور سرمایه گذاری کردند اما به محض پذیرش برجام به یکباره خرید قطعات در داخل قطع شد البته این اتفاق نه در تنها در صنعت خودروسازی بلکه در بسیاری از بخش های صنعتی رخ داد و متاسفانه در این زمان متخصصانی از ایران مهاجرت کردند که مقصر آنها نه شرکتها بلکه دولت بود.

با پذیرش برجامی دیگر تکلیف نهضت داخلی سازی در صنعت خودرو چه خواهد شد؟!

وی گفت: در جریان پذیرش برجام شرکتهای دانش بنیانی که نزدیک به 400 نفر نیروی متخصص در سطح دکتری داشتند یکباره با تعدیل نیرو مواجه شدند و این مساله آسیب زیادی به نخبگان و متخصصان جوان داخلی وارد کرد.
وی در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت برنامه ریزی به منظور جلوگیری از هر گونه انحراف از مسیری که آغاز شده، اظهار داشت: دولت باید مراقب باشد چنانچه برجام دومی پذیرفته شد باز هم نیروهای متخصصی که در غالب شرکتهای دانش بنیان وارد این عرصه تولید شدند فراموش نشوند و نهضت و پویش داخلی سازی در هر شرایطی ادامه یاید.

این کارشناس در صنعت خودرو خاطر نشان کرد: باید مواظب باشیم در صورت تغییر مسیر و واردات قطعات و موتورهای خارجی چیزی که در این جریان از دست می دهیم تنها قطعه و پول نیست بلکه ژن های خوبی است که از دست خواهیم داد.

به گفته کاکایی باید حرکت ها و برنامه های بلند مدت اقتصادی را در صنعت خودرو آغاز کنیم که بر پایه احساسات هدف گذاری نشوند زیرا تصمیم گیری بر اساس احساسات و به هر قیمتی قطعه ای را تولید کردند اقدامی بسیار خطر ناک و غیر قابل جبران است.

کد خبر 115702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha