تداوم تولید و تکمیل خودروها در گرو تزریق نقدینگی است

پرشین خودرو: برای تداوم تولید و تکمیل خودرو ها و تعادل بخشی به بازار باید تزریق نقدینگی به خودروسازان ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سال گذشته خودروسازان در حالی در تولید خودروهای با برند داخلی با کاهش جدی مواجه شدند که به گفته کارشناسان 2 چالش مهم افت نقدینگی و قیمت گذاری دستوری در این جریان نقش مهمی را ایفا کرد.

به گفته یک کارشناس صنعت خودرو در سال های اخیر تداوم قیمت گذاری دستوری زیان بزرگی را به خودروسازان به خصوص در سال گذشته تحمیل نموده که بخشی از شرایط کنونی صنعت خودرو و مشکلات مالی شرکتها نیز ناشی از همین زیان وارده به این صنعت است.

شهرام آزادی، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در همین راستا به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: در شرایط نامناسب اقتصادی که بیشتر صنایع به سمت رکود حرکت کرده‌اند، نمی‌‌توان انتظار چندانی از صنعت خودرو و پویایی آن داشت. به طور حتم این صنعت با زیان های وارده در سال گذشته رشد اقتصادی خوبی را در این اوضاع اقتصادی تجربه نخواهد کرد.

وی تاکید می کند: امروز پیش از هر اقدامی باید به فکر بهبود شرایط اقتصادی واحدهای تولیدی در کشور باشیم. چراکه در این شرایط نه‎ تنها صنعت خودرو بلکه هیچ‎کدام از صنایع نمی‌توانند به ظرفیت خوبی در تولید دست یابند.

وی بخشی از راهکار برون رفت از وضع کنونی در صنعت خودرو را اصلاح برخی از عوامل بیرونی عنوان کرده و به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: برای برون‎رفت از شرایط کنونی صنعت خودرو باید چند عامل بیرونی را اصلاح کرد. ابتدا باید شرایط نامناسب اقتصادی کشور تغییر کند بنابراین مسئولان برای اصلاح این وضعیت باید برنامه‎ریزی کنند.

باید در خصوص نحوه خصوصی‌سازی صحیح صنعت خودرو فکر اساسی شود

این کارشناس صنعت خودرو همچنین به اثرات منفی تحریم‎ها بر صنعت خودرو اشاره و تصریح می کند: هر چند در این شرایط بدون تعامل با شرکت‎های بیرونی نمی‌توان به رشد اقتصادی مناسبی در این صنعت دست یافت اما برای اینکه اثرات منفی تحریم‎ها خنثی و شرایط عادی شود، باید درباره شیوه مدیریت یا بهتر بگویم نحوه خصوصی‌سازی صحیح صنعت خودرو فکر اساسی شود.

 

تولید خودرو



آزادی در ادامه با اشاره به اینکه برای تداوم تولید و تکمیل خودرو ها و تعادل بخشی به بازار باید تزریق نقدینگی به خودروسازان ادامه یابد، خاطر نشان می کند: در صورتی که شرایط صنعت خودرو همین باشد و بخواهیم تولید محصولات قدیمی‌ را ادامه داده و صرفا درصد داخلی‎سازی همین محصولات را بالا ببریم، شاهد جهش اقتصادی و تحول مهمی در خودروسازی نخواهیم بود.

خودروسازان با بهبود اوضاع اقتصادی به سمت پلت‎ فرم‎های روز دنیا حرکت کنند

به گفته وی در این شرایط خودروسازان باید به سمت فناوری‎ها و پلت‎ فرم‎های روز دنیا حرکت کنند هر چند چنین حرکتی مستلزم بهبود وضعیت اقتصادی کشور و صنعت خودرو است.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر همچنین به طرح دولت در خصوص نهضت داخلی سازی در صنعت خودرو پرداخته و تاکید می کند: هر چند در شرایط بحرانی ساخت تمام قطعات یک خودرو اصولی نیست اما با سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه امکان پذیر است و در شرایط کنونی چاره ای جزء سرمایه گذاری در این بخش و تقویت واحدهای قطعه سازی نداریم.

وی در پایان عنوان می کند: هر چند در سال جاری همچنان تولید شرکتها با کاهش همراه است اما با اجرای طرح نهضت داخلی سازی و بکار گیری از توان قطعه سازان داخلی این روند در حال بهبود است.

کد خبر 115854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha