کد خبر 115911
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
ممانعت از تصویب قطعنامه دریایی علیه ایران

پرشین خودرو: معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در اجلاس اخیرسازمان جهانی دریانوردی با رایزنی‌های فشرده مانع از تصویب قطعنامه‌ای شدیم که از سوی آمریکا و امارات در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود.

به گزارش پرشین خودرو، جلیل اسلامی امروز در مراسم روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: این دو مناسبت در یک روز برگزار شد تا به موضوعات و حوزه‌های مختلف پیرامون فعالیت‌های مرتبط با دریا و دریانوردی پرداخته شود.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: با اعلام تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، صنعت حمل و نقل دریایی کشورمان نیز در نوک پیکان تحریم‌ها قرار گرفت، اما مطمئنیم دولت و ملت ایران با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی داخلی و اتکا به خداوند این ناملایمات را پشت سر می‌گذارند.


اسلامی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور در تعامل نزدیک با شرکت‌های کشتیرانی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط، موسسات رده بندی و شرکت‌های بیمه‌ای تلاش کرده است با اقداماتی نظیر استفاده از بیمه‌های تخصصی P&I ارتقا کیفی خدمات تعمیر و مهندسی، صدور گواهینامه‌های ایمنی شناورها، انجام بازرسی توسط بازرسان ایرانی، اتکا بر توان علمی و فناوری شرکت‌های دانش بنیان و حضور فعالانه در مجامع بین‌المللی در راستای دفاع از حقوق قانونی ناوگان ملی دریانوردی کشور گام‌هایی بردارد.

وی ادامه داد: ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در کشتیرانی امروز در 30 کنوانسیون و پروتکل دریایی عضو است و همواره خود را متعهد به اجرای استانداردهای بین‌المللی نسبت به ناوگان ملی دریایی می‌داند و ایمنی آبراهه استراتژیک تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج فارس با تهیه و تولید نقشه‌های به‌روزشده دریایی و ارائه خدمات ناوبری همواره تامین کرده است.

 

جلیل اسلامی


معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: امروز ایران از نظر استانداردهای آموزش و صدور گواهینامه‌های دریانوردی به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در جهان مطرح است و در لیست سفید سازمان جهانی دریانوردی قرار دارد و کشتی‌های تحت پرچم ما از رکورد مطلوبی در رژیم‌های کنترل و بازرسی مناطق جهان برخوردار است.

اسلامی تصریح کرد: تربیت دریانوردان شایسته ایرانی بر اساس سرفصل های آموزشی بین‌المللی و در تطابق با شعار همایش امروز (ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی) از مواردی است که در دستورکار سازمان بوده و است.

وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی در مراکز علمی و آموزشی دریایی کشور نظارت عالیه دارد و 120 دستورالعمل اجرایی را به روز نگه داشته است، ضمن آنکه 50 نفر از فارغ‌التحصیلان غیربورسیه‌ای رشته علوم دریایی دانشگاه‌ها به عنوان کارآموز دریایی بر روی کشتی‌های تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش معرفی شده‌اند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی حسب قانون نمایندگی رسمی ایران در چندین مجامع بین‌المللی را برعهده دارد.

اسلامی افزود: در اجلاس اخیر سازمان جهانی دریانوردی که هفته پایانی تیرماه برگزار شد، هیات نمایندگان ایران با حضور فعالانه و انجام رایزنی‌های فشرده با نماینده‌های دولت‌های عضو و غیر شورا مانع از تصویب قطعنامه‌ای شد که از سوی آمریکا و امارات در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود و شورا نهایتا به ذکر برخی از مفاد قطعنامه در گزارش نهایی بسنده کرد.

وی ادامه داد: در رابطه با شناورهای سنتی و ارتقای ایمنی آنها اگرچه جایگزینی این گونه کشتی‌ها بیش از یک دهه در دستورکار بوده است، اما با وجود تسهیلات و مشوق‌های در نظر گرفته شده، توفیق این طرح‌ها به دلایل متعدد با فراز و نشیب‌های مواجه بوده است. اما سازمان بنادر همواره پشتیبان برنامه‌ها و طرح‌های ساماندهی و نوسازی شناورهای سنتی است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: اجرای الزامات ناشی از اصلاح کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریا در رابطه با سوخت کم سولفور توسط کشتی‌ها از ابتدای سال 2020 میلادی یا دیماه 98 مسئله‌ای است که دنبال می‌کنیم.

اسلامی یادآور شد: شعار سال سازمان جهانی دریانوردی با عنوان «توانمندی بانوان در جامعه دریانوردی»‌است که در این حوزه حضور و مشارکت فعالانه و موثر زنان جامعه بزرگ ایرانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه 125 بانوی دریانورد در سفرهای نزدیک به ساحل داریم، گفت: از نظر قانونی هیچ محدودیتی برای حضور بانوان در فعالیت‌های مختلف دریایی وجود ندارد.

منبع: فارس

کد خبر 115911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha