کد خبر 115921
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
تمرکز خودروسازان بر تکمیل محصولات ناقص است

پرشین خودرو: دو خودروساز بزرگ کشور این روزها به گفته خودشان در حال تکمیل سریع‌تر از گذشته محصولات ناقص و عرضه آنها به بازار هستند و از همین رو انتظار می‌رود قیمت خودروها در بازار روندی کاهشی پیدا کند.

به گزارش پرشین خودرو، بنابر اعلام خودروسازان، تولید این روزها بهبود یافته و آنها تمرکز اصلی شان را روی تکمیل محصولات ناقص گذاشته‌اند، محصولاتی که به دلیل کمبود قطعات داخلی و خارجی امکان تجاری شدن نداشتند. دپوی این خودروها در پارکینگ خودروسازان، نه تنها آنها را به دردسر انداخت و سبب شد روند تحویل محصولات ثبت نامی بسیار کند شود، بلکه به رشد قیمت‌ها در بازار نیز دامن زد.

 

اگر به گذشته برگردیم، متوجه خواهیم شد روند شکل‌گیری خودروهای ناقص، پس از اعمال تحریم آمریکایی‌ها علیه صنعت خودرو آغاز و ماه‌ها ادامه داشت. هرچند از بهمن سال گذشته اعلام شد تیراژ خودروسازان افزایش یافته، با این حال صعود تولید به نوعی واقعی نبود، زیرا بخش قابل توجهی از خودروهای موردنظر به‌صورت ناقص روانه پارکینگ می‌شدند و امکان تجاری‌سازی نداشتند.

 

تولید خودرو

 

دلیل این موضوع نیز فشار وزارت صنعت،معدن و تجارت به خودروسازان بابت افزایش تیراژ (به هر شکل ممکن) بود. وزارت صنعت در آن مقطع می‌خواست تیراژ خودرو بالا برود و فرقی نمی‌کرد تولید ناقص باشد یا کامل. نتیجه چنین سیاستی این شد که چیزی حدود ۲۰۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان دپو و حواشی زیادی در پی این ماجرا رخ داد.

انتقادی که آن زمان مطرح شد این بود که چرا وزارت صنعت اجازه نمی‌دهد خودروسازان به جای تولید محصولات ناقص، دپویی‌ها را کامل کرده و بابت تعهدات عقب افتاده در اختیار مشتریان قرار دهند.در نهایت اما وزارت صنعت تصمیم گرفت سیاست خود را از تمرکز روی تکمیل خودروهای ناقص به تمرکز بر تکمیل دپویی‌ها تغییر دهد. این سیاست سبب می‌شد تیراژ خودرو پایین بیاید، با این حال وزارت صنعت برای آنکه روند تحویل خودرو به ثبت نام‌کنندگان تسریع شود و دامنه اعتراضات مردمی (به تعهدات معوق ایران خودرو و سایپا) کاهش پیدا کند، به خودروسازان دستور داد تمرکز خود را روی تکمیل محصولات ناقص بگذارند. گفته می‌شود خودروسازان با وجود آغاز تعطیلات تابستانی خود از چند روز پیش، برخی خطوط تولیدشان را همچنان فعال نگه داشته‌اند تا روند تکمیل خودروهای ناقص همچنان ادامه پیدا کند.

کارشناسان معتقدند اگر این سیاست زودتر به اجرا در می‌آمد، شاید قیمت خودروهای داخلی تا این حد رشد نمی‌کرد. هرچه هست، فعلا سیاست وزارت صنعت، تکمیل خودروهای ناقص است و خودروسازان نیز هر روز اخباری مبنی بر عرضه این محصولات منتشر می‌کنند و در این شرایط فعلا با ثبات قیمت در بازار روبه‌رو هستیم.این امکان وجود دارد که با عرضه هرچه بیشتر خودروهای تکمیلی به بازار، نه تنها ثبات قیمت حفظ شود، بلکه منحنی قیمت خودروها رو به نزول نیز برود. البته طبعا اگر چندی دیگر دوباره روند تولید به هم خورده و عرضه کاهش پیدا کند، باز هم شاهد التهاب در بازار خودرو خواهیم بود، بنابراین شرط آرامش بازار تداوم عرضه مناسب به بازار است که باید منتظر ماند و دید ادامه دار خواهد بود؟

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 115921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha