انتقال همه پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام

پرشین خودرو: انتقال بخشی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) با مسائل و حواشی بسیاری همراه بود و به گفته یک کارشناس هواپیمایی، عملیاتی شدن پروازهای داخلی که تنها با یک ایرلاین آن‌هم به صورت موردی که مشخص نیست چند تا بلیت فروخته شده یا نشده به معنی انتقال نیست.

به گزارش پرشین خودرو، در پی افتتاح ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) بخشی از پروازهای خارجی ترمینال یک به سلام منتقل و مقرر شد تا بخشی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به ترمینال یک فرودگاه امام(ره) انتقال یابد.


البته پیش از این نیز حسن خوشخو - معاون بهره‌برداری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) - جزئیات این انتقال را مطرح کرده و گفته بود که برخی از ایرلاین‌ها در این زمینه ابراز تمایل کرده‌اند و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا شهریورماه این هدف محقق می‌شود و امیدواریم نخستین پرواز به مقصد مشهد باشد.

 

فرودگاه امام


البته این پرواز زودتر از این موعد اما به صورت نمادین از سوی کیش ایر به مقصد کیش حرکت کرد و قرار بود مقصد بعدی مشهد باشد.

خوشخو درباره اینکه چه صرفه‌ای برای مسافران و توجیهی برای شرکت‌های هواپیمایی دارد، نیز گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تسهیلات پیش‌بینی شده برای ایرلاین‌های داوطلب انجام پروازهای داخلی در فرودگاه امام(ره)، قیمت بلیت این پروازها نسبت به نرخ‌های کنونی، ارزان‌تر خواهد بود و این خود حق انتخاب دادن به مردم است.

در این رابطه علیرضا منظری - معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری - نظر دیگری دارد و معتقد است که این نوع پروازها به شرط آنکه قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به پروازهای فرودگاه مهرآباد داشته باشد و برای پروازهای کوتاه استفاده نشود می‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد و به رونق آن نیز امیدوار بود.

وی افزود: تا زمانی که فرودگاه مهرآباد وجود دارد نمی‌توان درباره‌ پروازهای کوتاه چنین سیاستی را اتخاذ کرد و آن را به فرودگاه امام خمینی(ره) انتقال داد، چراکه هم از نظر زمانی و هم از نظر اقتصادی برای مسافر به صرفه نیست و اگر همه پروازهای داخلی هم به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شود مسافر ترجیح می‌دهد برای پروازهای کوتاه از وسیله نقلیه شهری یا حمل و نقل عمومی جاده‌ای برای مسافرت استفاده کند.

وی ادامه داد: چراکه اگر به عنوان مثال یک مسافر بخواهد پرواز حدود 40 دقیقه‌ای را در فرودگاه امام(ره) تجربه کند باید ضمن صرف هزینه‌ی بالا حدود 200 هزار تومانی برای مسیر رفت و برگشت به این فرودگاه چندین ساعت زمان هم باید صرف کند که در این شرایط مسافر قطعا ترجیح می‌دهد از وسیله‌ی دیگری استفاده کند.

منظری گفت: انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام(ره) برای مسیرهای طولانی مانند قشم، و بندر عباس امکانپذیر است اما به شرط این که قیمت بلیطی که مسافر از فرودگاه امام می‌گیرد ارزان‌تر از مهر آباد باشد و این ارزانی با در نظر گرفتن هزینه‌ی رفت و برگشت مسافر باشد. یعنی اگر یک مسافر فرودگاه امام(ره) را برای پرواز به مقصدی مانند بندر عباس انتخاب می‌کند با در نظر گرفتن هزینه‌ی رفت و برگشتش به فرودگاه امام قیمت بلیطش نسبت به فرودگاه مهر آباد کمتر باشد.

وی با اشاره به این که شرکت‌های هواپیمایی نیز با مشکلات متعددی برای انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام(ره) دارند، صریح کرد: نکته بعدی که وجود دارد این است که خود شرکت‌های هواپیمایی با کمبود هواپیمایی که دارند برایشان به صرفه است که بخشی از پروازهای داخلی خود را به فرودگاه امام(ره) انتقال دهند، چراکه در روز یک هواپیما در شرایط کنونی تنها می‌تواند پروازش را از امام یا مهرآباد انجام دهد.


همه پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل می‌شود

از ابتدا که مراحل ساخت فرودگاه امام خمینی(ره) آغاز شده بود و این فرودگاه به بهره‌برداری رسید قرار بود به دلیل مباحث زیست محیطی و مزاحمت‌هایی که می‌تواند پروازهای فرودگاه مهرآباد برای تهرانی‌ها داشته باشد، پروازهای این فرودگاه به فرودگاه امام(ره) منتقل شود و در حال حاضر این طرح به صورت نیمه تمام و ناقص اجرا شده است.

وی اظهار کرد:‌ هم اکنون نیز با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت شرکت‌های هواپیمایی و این دو فرودگاه می‌توان همه پروازهای داخلی را به تدریج به فرودگاه امام منتقل کرد و این اتفاق مسلما خواهد افتاد و فرودگاه مهرآباد نیز به فرودگاه کوچکی تبدیل می‌شود که بخشی از پروازهای مسیرهای کوتاه، چارتری، ایرتاکسی و غیره در آنجا انجام خواهد شد. برای انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) باید مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فراوانی انجام شود و نمی‌توان به صورت دستوری به شرکت‌های هواپیمایی در این زمینه امر و نهی کرد. کما این که در مورد نخستین پرواز داخلی فرودگاه امام(ره) نیز همین اتفاق افتاد بلیط فروشی صورت نگرفت و فقط چند نفر از مسئولان تهران را به مقصد کیش ترک کردند.

منبع: ایسنا

کد خبر 115978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha