همه چیز درباره فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)

پرشین خودرو: ساخت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، که هم اکنون با ثبت رکورد جابجایی روزانه 8 میلیون نفر، یازدهمین فرودگاه خاورمیانه به حساب می‌آید، در سال 1346 آغاز شده بود.

به گزارش پرشین خودرو، ایده اصلی برای ساخت این فرودگاه از سوی ICAO (ایکائو)، یا همان سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی، برای استفاده هر چه بهتر و بیش‌تر از راه ترانزینی بین آسیا و اروپا، مطرح شد.

ساخت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با شروع درگیری‌های انقلاب متوقف شد و بعد از اتمام جنگ تحمیلی ایران و عراق ساخت و ساز در این فرودگاه از سر گرفته شد. تا این‌که در سال 1383 اولین فاز این فرودگاه افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از همان سال پروازهای خارجی فرودگاه مهرآباد به این فرودگاه منتقل شد و در فرودگاه امام خمینی (ره) انجام پذیرفت؛ از آن تاریخ به بعد، شما بعد از خرید بلیط هواپیما باید به این فرودگاه مراجعه کنید.
البته اگر شما بلیط پرواز داخلی دارید، باید به فرودگاه مهرآباد می‌روید و در صورتی که بلیط پروازتان برای خارج از کشور است، مقصد شما باید فرودگاه امام خمینی (ره) باشد.


فرودگاه امام خمینی (ره) در مساحتی حدود 14 هزار هکتار بنا شده است که با تهران به عنوان پایتخت ایران، حدود 30 کیلومتر فاصله دارد. در این فرودگاه بیش از 40 شرکت هواپیمایی فعال و معتبر ایرانی و خارجی حضور دارند و خدمات خود را در فرودگاه ارائه می‌دهند. ایرلاین‌هایی ایرانی از جمله هواپیمایی ماهان، هواپیمایی زاگرس، ایران ایر، کیش ایر و... و شرکت‌های هواپیمایی خارجی مثل لوفت هانزا، ترکیس ایرلاین، قطر ایرویز، فلای دبی و... در این فرودگاه مستقر هستند و به طور منظم از فرودگاه امام خمینی (ره) پرواز دارند.

شما پیش از پرواز باید کارهای خرید بلیط هواپیما را انجام دهید و برای سفرتان یکی از ایرلاین‌های مذکور را انتخاب کنید. ایرلاین‌ها خدمات مختلف و در سطوح متفاوتی ارائه می‌کنند. البته قیمت بلیط هواپیما هر یک از ایرلاین‌ها نیز با دیگری متفاوت است. امروز با شیوه‌های نوین خرید بلیط هواپیما مانند خرید اینترنتی بلیط هواپیما، امکان مقایسه قیمت بلیط هواپیما و امکانات و خدمات ایرلاین‌ها برای شما فراهم شده است. کافی است اراده کنید تا ظرف چند دقیقه کارهای رزرو بلیط هواپیما به هر مقصدی که می‌خواهید، به اتمام برسد.

 

فرودگاه امام




ترمینال سلام فرودگاه امام

این فرودگاه تا خرداد سال 1398 فقط یک ترمینال فعال داشت که ترمینال دوم این فرودگاه با نام «سلام» در 28 خرداد 1398 با همکاری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان به طور رسمی افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

فرودگاه امام



با افتتاح و بهره‌برداری ترمینال سلام، ظرفیت جابجایی مسافر در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تا 80 درصد افزایش خواهد یافت و رشد پروازها و مسافرهای این فرودگاه به طور مستقیم روی صنعت گردشگری کشور و توسعه آن نیز نقش مهمی دارد.

ترمینال سلام که به خاطر طراحی منحصر به فردش به ترمینال گالری سلام مشهور است، تفاوت‌های بسیاری با اغلب ترمینال‌های هواپیمایی موجود دارد. در طراحی این ترمینال از معماری ایرانی، اسلامی بسیار استفاده شده است و آثار هنری دیدنی و چشم‌نوازی در این ترمینال مشاهده می‌شود و همین موضوع باعث تمایز این ترمینال تازه تاسیس با دیگر ترمینال‌ها شده است.

ترمینال سوم فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز بعد از اتمام ترمینال سلام، در روند طراحی و ساخت قرار گرفته است. این ترمینال که «ایران شهر» نام دارد، طبق برنامه‌ریزی‌ها تا 5 سال آینده مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و پیش بینی می‌شود با راه‌اندازی این ترمینال ظرفیت جابجایی مسافر فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در سال تا 25 میلیون نفر افزایش یابد.

ظرفیت فرودگاه

همه پروازهای خارجی از مبدا تهران از این فرودگاه حرکت می‌کنند، البته پروازهایی به مقصد عربستان به منظور انجام مراسم حج عمره یا تمتع که هنوز از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود و فرودگاه مهرآباد صرفا مختص کسانی که بلیط پرواز داخلی دارند، نیست.

فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران را به 300 کشور جهان وصل می‌کند و مسافران می‌توانند به راحتی از این فرودگاه به مقصد خود سفر کنند. اهمیت این فرودگاه صرفا به جابجایی مسافر منوط نیست. فرودگاه امام خمینی (ره) در زمینه حمل بار نیز با حدود جابجایی 99 هزار تن بار در سال، نیز یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های خاورمیانه به حساب می‌آید.

امکانات فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)

هتل‌های بین المللی

ممکن است بعضی از مسافران به دلایلی از جمله تاخیر پروازها یا هر دلیل دیگری، مجبور به اقامت طولانی در فرودگاه باشند؛ به همین دلیل در نزدیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) دو هتل بین المللی ساخته شده است تا امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار مسافران بگذارند.

 

فرودگاه امام



یکی از این هتل‌ها، هتل 4 ستاره ایبیس (Ibis) نام دارد که توسط یک گروه هتلداری فرانسوی ساخته شده و همین گروه نیز خدماتی را به مسافران ارائه می‌دهند. امکانات و خدمات این هتل شامل سرویس کامل اتاق، رستوران، اینترنت رایگان، پارکینگ اختصاصی رایگان و سرویس شاتل از فرودگاه به هتل و برعکس است که مسافران می‌توانند از آن‌ها در زمان انتظار خود استفاده کنند.

هتل دیگری که مسافران می‌توانند به آن نیز مراجعه کنند و از خدمات آن بهره‌مند شوند، هتل نووتل (Novotel) نام دارد. این هتل نیز که توسط همان گروه هتلداری فرانسوی ساخته و به بهره‌برداری رسیده است، هتلی 5 ستاره است که با ظرفیت بیش‌تری نسبت به هتل ایبیس در نزدیکی فرودگاه قرار دارد. از جمله امکانات این هتل می‌توان به رستوان‌های ایرانی و بین المللی، سالن همایش، سالن ورزش و سرویس اتاق و سوئیت اشاره کرد که در اختیار مسافران است.

هر دو این هتل‌ها به راحتی از طریق پل‌های هوایی به سالن اصلی فرودگاه وصل می‌شوند و برای استفاده از خدمات آن‌ها نیز می‌توانید به کانترهای این دو هتل که در سالن‌های فرودگاه مستقر هستند، مراجعه کنید و در صورت تمایل، برای خود اتاق رزرو کنید، البته امکان رزرو اینترنتی نیز برای شما مهیاست.

سالن استراحت

بعد از رزرو بلیط هواپیما، اگر شما زودتر از موعد به فرودگاه رسیده‌اید و زمان زیادی تا پرواز شما باقی مانده است یا پروازتان با تاخیر مواجه شده است، می‌توانید با مراجعه به سالن‌های استراحت که در سالن فرودگاه تعبیه شده است، کمی استراحت کنید. همچنین از خدمات رفاهی این سالن‌ها از جمله کافی شاپ‌ها استفاده کنید و زمان را سریع‌تر بگذرانید.

خدمات CIP

اگر حوصله تشریفات و صف‌های طولانی فرودگاه را ندارید، استفاده از خدمات CIP به شما بسیار کمک خواهد کرد. یا اگر مجبورید چند ساعتی را در فرودگاه منتظر بمانید گزینه مناسب پیش روی شما نیز استفاده از همین خدمات است. سالن CIP فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با مساحتی حدود 7 هزار متر مربع، یکی از مجهزترین سالن‌های تشریفات فرودگاهی در ایران محسوب می‌شود که می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید.

در این سالن شما با همراهان‌تان می‌توانید در آرامش کامل و بدون دغدغه، کارهای عمومی سوار شدن به هواپیما از حمله تحویل بار و گرفتن کارت پرواز را انجام دهید و تا لحظه آخر کنار عزیزان‌تان که برای همراهی شما تا فرودگاه آمده‌اند، بمانید؛ البته دریافت کارت پرواز و انجام تمام کارهای تحویل بار و در صورت درخواست ویزای فرودگاهی نیز بر عهده مسئولان CIP است.

در زمانی که در سالن تشریفات اختصاصی به سر می‌برید، می‌توانید از میزهای اردوری که در سالن برای شما آماده شده‌اند نیز استفاده کنید و از خود پذیرایی به عمل آورید؛ همچنین نوشیدنی و اینترنت رایگان نیز در این سالن‌ در اختیار شماست.

شما با رزرو خدمات CIP فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به خدمات دیگری مثل ترانسفر از منزل و مبدا به فرودگاه یا از فرودگاه به منزل نیز بهره‌مند می‌شوید، همچنین ترانسفر تا هواپیما و عکس آن نیز برای شما انجام خواهد شد.

و در پایان...

فرودگاه امام خمینی با امکانات و خدمات مناسبی که برای مسافران فراهم آورده، رضایت آنها را کسب کرده است. با این حال هنوز هم نقاط ضعفی در برخی عملکردها دیده می‌شود. چنانچه بخواهیم صنعت گردشگری را به عنوان یکی از منابع تولید ثروت رونق دهیم، رفع این نقاط ضعف ضروری است.
 

کد خبر 116039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha