15 درصد بازار قطعه یدکی را قطعات تقلبی در دست گرفت / ادامه اختلاف فروشندگان و تعمیرکاران برای فروش و نصب قطعات تقلبی

پرشین خودرو: برخی سودجویان با استفاده از آشفتگی در بازار قطعه یدکی اقدام به عرضه قطعات بی کیفیت و تقلبی در بسته بندی قطعات اورجینال و وارداتی به بازار می کنند چنانچه هم اکنون 15 درصد بازار قطعه یدکی در اختیار قطعات تقلبی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شرایطی فعلی بازار قطعه یدکی، بستر توزیع و عرضه لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت را بیش از پیش فراهم کرده است این در حالی است که به گفته سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو با وجود سخت گیری ها و پی گیری ها اتحادیه، همچنان شاهد عرضه و فروش قطعات یدکی بی کیفیت و تقلبی در بازار هستیم به طوری که بر اساس آخرین بررسی ها قطعات تقلبی سهم 15 درصدی از بازار قطعه یدکی کشور را در اختیار دارند.

مهدی کاظمی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به آمار قطعات تقلبی و بی کیفیت اظهار داشت: قطعات بی کیفیت همواره در بازار قطعه یدکی وجود داشته و کماکان عرضه قطعات بی کیفیت توسط سودجویان در بازار ادامه دارد این در حالی است که موضوع قطعات تقلبی با بی کیفیت متفاوت است چرا که عمده قطعات تقلبی شامل قطعاتی است که تحت نام و برندی معتبر و با کیفیت بسته بندی و به بازار عرضه می شوند. اما قطعات یدکی بی کیفیت جز قطعاتی است که توسط برخی از فروشندگان و واردکنندگان از چین و هند با قیمت های پایین وارد و به بازار عرضه می شود.

وی با اشاره به تفاوت جریان عرضه قطعات بی کیفیت و تقلبی در بازار خاظر نشان کرد: در حال حاضر اغلب قطعات تقلبی که تحت عنوان و بسته بندی برندی خاص عرضه می شوند لزوما بی کیفیت نیستند چرا که این قطعات با کپی از قطعه اصلی و اعمال تغییرات تحت نام و بسته بندی برندهای شناخته شده به بازار عرضه می شوند و مشتریان هم با اعتماد به نام برند قطعه را خریداری می کنند در حالی برخی از آنها کیفیت قطعات اصلی را ندارند.

 

قطعات خودرو



وی در ادامه در خصوص برخورد اتحادیه با عرضه تقلبی در بازار گفت: اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی به شخصه امکان برخورد و شناسایی افراد متقلب را از میان صنف 10 هزار نفری را ندارند اما در صورت طرح هر گونه شکایت توسط مردم و یا دستگاهها اتحادیه به شکایت خریداران رسیدگی و با عرضه کنندگان قطعات بی کیفیت به شدت برخورد خواهد کرد.

در 70 درصد شکایت قطعات تقلبی فروشندگان و تعمیرکاران مقصرند

سخنگو و مسئول رسیدگی به شکایات اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی همچنین از کاهش شکایات مردمی در خصوص قطعات بی کیفیت خبر داد و گفت: خوشبختانه آمار شکایات در ایام تعطیلات تابستان در خصوص فروش قطعات بی کیفیت در مقایسه با 3 ماهه اول امسال بسیار کاهش داشته است هر چند بررسی به شکایات در این مدت نشان می دهد در 70 درصد موارد حق با مردم بوده و مقصر فروشندگان و یا تعمیرکاران بودند که قطعات بی کیفیت را عرضه و در یا در نصب آنها توجه لازم صورت نگرفته است.

کاظمی در ادامه سهم قطعات تقلبی در بازار 15 درصد اعلام کرد و افزود: با وجود سختگیری ها و نظارت و پیگیری اتحادیه بر روند عرضه و فروش قطعات یدکی در بازار و برگزاری کلاس هایی جهت آموزش به اعضای صنف قطعه یدکی، همچنان قطعات تقلبی سهم 15 درصدی را در بازار دارد.

90 درصد قطعات داخلی در حد اورجینال است

وی همچنین به کیفیت قطعات یدکی داخلی در مقایسه با نمونه وارداتی پرداخت و گفت: در حال حاضر 90 درصد از قطعات داخلی بهترین قطعات و در حد اورجینال بوده و نسبت به قطعات وارداتی چینی و هندی از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است.

وی در پایان در خصوص برخی اختلاف بین صنف فروشندگان قطعه یدکی با تعمیرکاران در نصب قطعات تقلبی خاطر نشان کرد: اینکه قطعات تقلبی و بی کیفیت در بازار وجود دارد شکی نیست اما تعمیرکاران در مواجه با این قطعات باید از اطلاعات و تجربه کافی در شناسایی قطعات بی کیفیت و تقلبی برخوردار بوده و این قطعات را بر روی خودرو مراجعان نصب نکنند.

کد خبر 116086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha