حتی یک ریال از تسهیلات ارزی جذب قطعه سازان نشد

پرشین خودرو: تاکنون حتی یک ریال از تسهیلات 844 میلیون یورویی مصوب دولت جذب واحدهای قطعه سازی نشده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، دیماه سال 97 بود که هیات دولت اختصاص تسهیلات 11 هزار میلیاردی به خودروسازان را مصوب کرد و مقرر شد برای تخصیص نقدینگی به خودروسازان، این رقم در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل 4 هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود که تا پایان سال 97 بخش عمده تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی پرداخت شد.

اما با گذشت 6 ماه از این مصوبه و اتمام مهلت پرداخت این تسهیلات هیچ خبری از پرداخت‌ تسهیلات ارزی اعلام نشد و اما بنا به درخواست قطعه سازان اخیرا دولت با تمدید مصوبه پرداخت تسهیلات ارزی قطعه سازان موافقت کرده است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در همین زمینه به خبرنگار پرشین خودرو گفت: تاکنون حتی یک ریال از تسهیلات 844 میلیون یورویی مصوب دولت جذب واحدهای قطعه سازی نشده است و فعلا این مصوبه تمدید شده و اتفاق خاص دیگری رخ نداده است.

 

آرش محبی نژاد



آرش محبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو مهمترین مانع این تسهیلات را نحوه باز پرداخت عنوان کرد و افزود: کماکان نحوه باز پرداخت تسهیلات ارزی به یورو است و با توجه به اینکه عمده قطعه سازان و یا خودروسازان نمی دانند در 6 تا 9 ماه آینده نرخ ارز به به چه صورت خواهد بود بنابراین همچنان ریسک باز پرداخت به صورت نرخ ارز را خیلی از قطعه سازان نمی توانند قبول کنند.

وی تصریح کرد: هر چند بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات ارزی موافقت کرده و به بانک های عامل نیز اعلام کرده اما اکثر قطعه سازان به دلیل ضمانت های بسیار سنگین و همچنین نامشخص بودن موضوع صادرات و بازگشت ارز حاصل از آن و ابهام در فروش ارزی نمی توانند ریسک های بدهی به صورت ارزی را قبول کنند و بنابراین تاکنون اسقبال خوبی از تسهیلات 844 میلیون یورویی نکردند.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن در پایان خاطر نشان کرد: در صورتی که بنا به پیشنهاد قطعه سازان موافقت می شد و بانک عامل با بانک مرکزی در روز معامله به صورت ریالی تسویه کرده و با گیرنده تسهیلات به صورت ریالی طرف حساب بودند مشکل بانک مرکزی و خزانه دولت و دریافت کننده تسهیلات وهمچنین بانک عامل حل می گردید اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

کد خبر 116110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha