کد خبر 116210
۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
حذف سفر با اتوبوس از سبد خانوار

پرشین خودرو: قیمت گران اتوبوس، نبود تسهیلات خرید ناوگان، نبود مسافر در طول ایام سال برای ناوگان عمومی جاده‌ای و ضریب اشغال کمتر از 50 درصد، قیمت گران روغن خودرو و گرانی و نبود لاستیک، از مشکلاتی است که وقتی پای درددل مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور می‌نشینید، می‌شنوید.

به گزارش پرشین خودرو، شهریورماه هر سال دور دوم سفرهای تابستانی آغاز می‌شود، افرادی که در ماه‌های اول تابستان موفق با انجام سفر نشده‌اند و یا ترجیح می‌دهند در هوایی خنک‌تر سفر کنند و همچنین خانواده‌‌هایی که دارای فرزند محصل هستند و با آغاز مهرماه امکان انجام سفرهای طولانی کمتری دارند، شهریورماه را برای سفر انتخاب می‌کنند در این راستا تقاضای سفر در این ماه افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را در پیش داریم و در این ایام نیز‌، بسیاری از افراد ساکن پایتخت و شهرهای دیگر مایل هستند مراسم عزاداری حسینی را در شهر و دیار خود برگزار کنند که از این منظر نیز میزان سفرها در این ماه افزایش می‌یابد.

در این راستا استفاده از ناوگان مسافری عمومی جاده‌ای برای انجام سفرهای تابستانی افزایش می‌یابد اما خب متولیان این ناوگان هم از کمبود مسافر و نبود تقاضای سفر با ناوگان عمومی رنج می‌برند.

به هر حال این روزها درصد بالایی از خانواده‌های ایرانی دارای حداقل یک دستگاه خودرو هستند و در سفرها هم مایل هستند از خودرو شخصی استفاده کنند که البته سوخت ارزان یکی از دلایلی استفاده زیاد از خودرو شخصی در کشور ما است.

این در حالی است که روزانه حدود 40 نفر در سوانح رانندگی جان می‌بازند اما سهم حمل و نقل عمومی جاده‌ای در سوانح رانندگی کمتر از 3 درصد است.

در راستای تشریح آخرین وضعیت ناوگان عمومی جاده‌ای مسافری، میزان خدمات دهی به مسافران و آماده‌سازی ناوگان و شنیدن درد دل فعالان این صنف، به سراغ احمدرضا عامری مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور رفتیم و با وی به گپ و گفت پرداختیم.

 

عامری


* فعالیت بیش از 100 هزار دستگاه ناوگان عمومی جاده‌ای در کشور

احمدرضا عامری درباره وضعیت فعلی ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای به خبرنگار فارس می‌گوید:‌ در حال حاضر 15 هزار و 500 دستگاه اتوبوس، 45 هزار دستگاه سواری کرایه و 40 هزار دستگاه مینی‌بوس در ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای کشور فعال است.

وی با بیان اینکه بیشتر در سفرهای منتهی به شمال کشور، ناوگان سواری کرایه ما فعال است، اظهار داشت: همچنین اتوبوس‌ها هم در حوزه سفرهای بین‌شهری فعال‌ترین ناوگان ما هستند.



* سفر با ناوگان عمومی مسافری از سبد خانوار مسافران ما حذف شده است

وضعیت این روزهای ناوگان عمومی مسافری چگونه هست؟ راننده‌ها راضی هستند؟

عامری: ‌تشکیلات حمل و نقل هم جدا از دیگر مفاهیم اقتصادی این روزهای کشور نیست و ارتباط مستقیمی با جیب مردم دارد، این روزها اغلب خانواده‌ها از خودروهای شخصی برای سفر به شمال کشور و دیگر مسیرها استفاده می‌کنند و ناوگان عمومی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، ما با کاهش چشمگیر استقبال از ناوگان عمومی جاده‌ای، مواجه هستیم، مشتری‌های واقعی ما آنهایی هستند که از نظر مالی در تنگنا هستند بنابراین سفر از سبد معیشت آنها حذف شده است، آن قشری هم که کمی مرفه‌تر شده است، ‌خودرو شخصی خریداری کرده‌اند و با آن سفر می‌کنند و دیگر نیازی به اتوبوس و سواری کرایه ندارند.

به هر حال در شرایط اقتصادی موجود، کمتر کسانی هستند که به فکر سفر گردشگری با اتوبوس و مینی‌بوس هستند، همان‌طور که گفتم مشتری‌های ناوگان عمومی جاده‌ای هم طبقه خاص از جامعه هستند که حتی یک پراید هم نمی‌توانند بخرند چون آن کسی که پراید دارد دیگر از ناوگان ما استفاده نمی‌کند.

در سبد هزینه‌های خانوار، این روزها هزینه سفر تفریحی و رفاهی جایی ندارد، به هر حال گرانی‌ها به قدری زیاد شده است که مردم ترجیح می‌دهند هزینه اضافی نظیر سفر تفریحی نداشته باشند تا حداقل هزینه زندگی آنها کمتر باشد.

‌از سوی دیگر مسافرکش‌های شخصی‌ هم در جاده‌ها،‌ بخشی دیگر از مسافران ما را جابه‌جا می‌کنند و همین تعداد مسافر محدود هم کمتر می‌شود، در حالی که مردم باید بدانند در ناوگان سواری کرایه ما، بر عملکرد راننده نظارت می‌شود، راننده همیشه به صورت دوره‌ای تحت نظارت سلامت قرار می‌گیرد و بر معاینه فنی و سلامت خودرو آنها نظارت وجود دارد، در حالی که در مسافرکش‌های شخصی، نظارتی بر خودرو نیست، مشخص نیست راننده چه میزان حرفه‌ای است و آیا خودرو وی برای جاده مناسب است یا خیر، ضمن آنکه موضوع امنیت هم باید مورد توجه باشد.

مسافران ناوگان سواری کرایه هم کاهش یافته است؟

عامری:‌ سواری کرایه هم شرایط ناوگان اتوبوس را دارد، وقتی مسافر کم است برای ناوگان سواری هم کم است، شرایط این ناوگان هم خوب نیست، در بخش سواری کرایه هم قیمت ناوگان داخلی و خارجی افزایش سرسام‌آوری دارد، قیمت قطعات و لاستیک گران شده است، اما مسافر نیست و راننده‌های این صنف هم با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند.



* در این گرانی‌ها کرایه‌ها را هم افزایش ندادیم‌، باز مسافر نداریم

از کرایه اتوبوس‌ها و ناوگان سواری کرایه بگوید؟ این رقم امسال افزایش یافت؟

عامری: تنها بخشی که در سال 97 با وجود افزایش چند برابری قیمت همه اقلام، افزایش قیمت نداشت، ‌قیمت کرایه ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای شامل اتوبوس، سواری کرایه و مینی بوس است، این در حالی است که قیمت یک دستگاه ناوگان اعم از اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه تا 300 درصد افزایش یافته است، ما پارسال تاکنون فقط 20 درصد افزایش نرخ کرایه داشتیم و شما خودتان قضاوت کنید آیا‌ کالایی در کشور بوده است که از سال 97 تاکنون، فقط 20 درصد افزایش نرخ داشته باشد؟

‌امروز قیمت یک دستگاه اتوبوس به 2.7 میلیارد تومان رسیده است، رقمی نجومی که واقعاً راننده توان تهیه آن را ندارد، حال فکر کنید با این رقم، کرایه‌ها بسیار نازل و کمتر از 100 هزار تومان است ولی باز با این ارقام کوچک کرایه، از ناوگان ما استقبال نمی‌شود و دلیل هم همان موضوع سوخت ارزان و خودرو شخصی است.

با اینکه از ابتدای پارسال تاکنون فقط 20 درصد افزایش قیمت بلیت اتوبوس داشته‌ایم، اما نمی‌دانیم چرا همیشه دوربین توجه روی نرخ‌های نازل ما است.

خیلی به این موضوع دقت کنید که صنفی که امروز‌ طبق نرخ‌های عادلانه و مصوب عمل می‌کند، کم است و اغلب نرخ‌های بیشتر اعمال می‌کنند، اما صنف حمل و نقل عمومی جاده‌ای نه تنها نرخ‌های مصوب بلکه ارقامی کمتر از آن را اعمال می‌کند،‌ شما ببینید در جامعه کدام بخش طبق نرخ مصوب می‌فروشد؟‌

 

اتوبوس



* ناوگان برای سفر‌های شهریور آماده است/ از ابتدای نوروز آماده‌ایم

شهریورماه دور دوم سفرهای تابستانی است و سفرها نسبت به مردادماه بیشتر می‌شود،، وضعیت فنی و آماده‌سازی ناوگان را در این ایام، تشریح کنید.

عامری: ناوگان مسافری جاده‌ای کشور در طول 12 ماه سال همیشه آماده سرویس‌دهی است، در ایام پیک سفر هم تلاش می‌کنیم خدمات‌دهی مناسب و کامل باشد؛ ببینید همیشه بعد از پایان ایام پیک نوروزی، تعداد مسافران کاهش می‌یابد و فرصتی پیش می‌آید تا ناوگانی که ایراد فنی دارد‌ تعمیراتی داشته باشد، ترمیم و بهسازی صندلی‌ها انجام می‌شود، مناسب‌سازی و رنگ‌آمیزی و بهسازی محیط داخل اتوبوس و پرده‌ها و شیشه‌ها هم انجام می‌شود.

در همین ایام تابستان‌ ناوگان با ظرفیت کامل در خدمت مسافران است،مدیران فنی هم بر عملکرد ناوگان و شرکت‌های تعاونی به صورت مستقیم نظارت تمام وقت و مستمر دادند، همچنین مراکز معاینه‌های فنی ناوگان، به صورت مستمر‌ پایش ناوگان را انجام می‌دهد و این موجب می‌شود خودرو با نقص فنی وارد جاده نشود، همچنین در صورت نبود معاینه فنی و یا عدم تأیید مدیران فنی، صورت وضعیت مسافر برای این ناوگان صادر نمی‌شود؛ البته همان‌طور که گفته شد، تقاضای سفر با ناوگان عمومی جاده‌ای کاهش یافته است.



* قیمت بلیت‌ اتوبوس در برخی مسیرها از قیمت یک پرس غذا‌ ارزان‌تر است‌/ باز هم تخفیف می‌دهیم

عده‌ای از دانشجویان در بخش فارس من سؤالی را مطرح کرده‌‌اند مبنی بر اینکه آیا این امکان وجود دارد که ‌قیمت‌های بلیت اتوبوس برای این قشر کاهش یابد؟ ( از اینجا بخوانید) آیا شما امکان کاهش قیمت را برای این قشر دارید؟ هر چند که اعلام کردید افزایش قیمتی برای امسال نداشته‌اید.

عامری: سازمان‌هایی هستند که به صورت گروهی به جابه‌جایی مسافر اقدام می‌کنند و ما طی قرارداد با دانشگاه‌ها، اردوهای جهادی، وزارت آموزش و پرورش و پادگان‌ها، هر جا به اتوبوس‌های ما برای اعزام گروهی نیاز باشد، به سرعت جواب می‌دهیم همچنین در حوزه تورهای گردشگری و اردوهای دانش‌آموزی هم نسبت به تهیه اتوبوس و ناوگان برای ارگان‌های متولی اقدام کرده‌ایم.

‌ببینید در حوزه کاهش قیمت بلیت برای دانشجویان، باید بگویم قیمت‌های ما در حال حاضر بسیار نازل است، اگر در سبد هزینه سفر خانوار امروز بنگرید، یا در سبد هزینه سفر ‌دانشجو‌، متوجه می‌شود که در این سبد گردشگری و هزینه سفر، قیمت بلیت اتوبوس، ارزان‌ترین هزینه آنها است. الان قیمت بلیت یک صندلی اتوبوس در مسیر تهران - اصفهان از یک پرس غذا در یک رستوران ارزان‌تر است؛ قیمت بلیت اتوبوس در کل هزینه سفر ارزان‌ترین هزینه است، هتل، مسافرخانه، ویلا، هزینه رستوران حتی یک شام گران‌تر از قیمت بلیت اتوبوس تمام می‌شود.

‌با این اوصاف ما باز هم در خدمت مردم هستیم، در اغلب ایام اعمال تخفیف در نرخ‌های بلیت انجام می‌شود، این تخفیف غیر از دانشجوها به اقشار دیگر هم داده می‌شود. به هر حال ماشین‌های ما که نمی‌توانند خالی سیر کنند و در خدمت مردم هستند.



* یک اتوبوس 3 میلیارد تومانی با ضریب اشغال 50 درصد تردد می‌کند

در حال حاضر متوسط ضریب اشغال صندلی‌های ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای چه عددی است؟

عامری: ‌در ایام پس از نوروز 98، تاکنون ضریب اشغال بالای 50 درصد نداشته‌ایم و این در شرایطی که قیمت یک دستگاه اتوبوس 2.7 میلیارد تومان است، شرایط خیلی سخت است.

در ایام پیک سفر‌های نوروز از 20 اسفند ماه تا 15 فروردین ماه، بیشترین جنب و جوش در کشور وجود دارد و همه به تکاپو افتاده‌اند، اما آیا شما می‌دانستید کمترین جابه‌جایی مسافر در 12 ماه در این فاصله 25 روز داریم؟ بله در 3 الی 4 روز از ایام نوروز، تقاضا بالا است اما بقیه روزها خبری از مسافر نیست، ولی سر و صدایش زیاد است.

امروز که در ماه سوم تابستان قرار داریم و باید طبق روال سال‌های قبل ضریب اشغال بالا باشد، اما متاسفانه رقم ضریب اشغال بالا نیست و ما اصلا ضریب اشغال صندلی 100 درصد ندیده‌ایم.

مشتریان ما اغلب این روزها سفرهای اجباری دارند، مثلا بیماری دارند، یکی از اعضای خانواده آنها فوت شده است، کم‌وبیش سرباز یا دانشجو هستند و سفر به معنای گردشگری و اینکه خانواده‌ای برای گردشگری سوار اتوبوس شود، تقریبا به این معنا نداریم.

‌از سوی دیگر، اغلب مردم با خودروی شخصی سفر می‌کنند و کسی از اتوبوس و مینی‌بوس ما استفاده نمی‌کند و این در حالی است، سفر با حمل و نقل عمومی جاده‌ای راحت‌تر و ایمن‌تر است، هر چه خودرو در جاده‌ها کمتر باشد، تردد امن‌تر است، ضمن آنکه وقتی خانواده‌ها از ناوگان عمومی استفاده می‌کنند، می‌توانند از طبیعت جاده هم بهره ببرند.



* سهم کمتر از 3 درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای در سوانح رانندگی

سهم حمل و نقل عمومی جاده‌ای در سوانح رانندگی را چه عددی برآور می‌کنید؟

عامری: در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومی در سوانح رانندگی کمتر از 3 درصد است، ما اگر بخواهیم سوانح رانندگی کاهش یابد به جای گسترش حمل و نقل شخصی، حمل و نقل عمومی جاده‌ای را گسترش دهیم و به جای ارائه تسهیلات خرید خودرو شخصی که در گذشته انجام می‌شد و فقط برای رونق کار خودروسازان‌ بود، تسهیلات خرید و نوسازی ناوگان ارائه دهیم تا سوانح کاهش یابد.

به گفته یکی از مسئولان راهنمایی و رانندگی، به طور متوسط هر ساعت 2 نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند که از همه نوع قشر جامعه هستند، البته این بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جراحت و همچنین قطع عضو دائمی است که هزینه‌‌ای سنگینی برای جامعه دارد، در تصادفات میلیارد‌ها تومان خسارت مالی و اجتماعی به کشور وارد می‌شود، خانواده‌های بی‌سرپرست می‌شوند، موضوع نقص عضو دائم پیش می‌آید که برای کشور هزینه دارد.

ما چرا ‌جاده‌های خود را بهتر نمی‌کنیم؟ حداقل جاده‌ها را بهسازی و بازسازی کنیم، چرا تسهیلات نوسازی ناوگان ارائه نمی‌شود؟ همه اینها به سوانح رانندگی می‌انجامد.


* لاستیک نیست، توزیع لاستیک مقطعی و غیرمؤثر است

بعد از نوسانات ارزی و افزایش بی‌رویه قیمت لاستیک و نبود لاستیک در بازار، امروز ناوگان از نظر تأمین لاستیک به شرایط متعادلی رسیده است؟

عامری‌: ببینید دولت شاید بخواهد کاری کند، اما فعالیتش مؤثر نیست، ما با کمبود لاستیک مواجه هستیم، فعلاً اصلاح این ‌مشکلات شاید برای دولت دشوار است، البته لاستیک به صورت محدود توزیع می‌شود، اما کافی و کلی نیست و فقط مقطعی و در نتیجه‌ غیرقابل مؤثر است.

لاستیک‌هایی که برند، استاندارد و مناسب باشد، کمتر به راننده‌های ما اختصاص می‌یابد و راننده باید از بازار آزاد با قیمت گران تهیه کند‌، دولت برای تهیه لاستیک ارز 4200 تومانی از دست می‌دهد اما خبر خوبی در این حوزه نداریم.



نیاز سالانه ناوگان شما چقدر لاستیک است؟

عامری: می‌توان سالانه با 60 هزار حلقه لاستیک این 15 هزار و 500 دستگاه اتوبوس را شارژ کرد و این اصلا رقم بزرگی برای دولت نیست اما همین هم تامین نمی‌شود.



* وام خرید اتوبوس نداریم/ وام هم باشد با این مسافر محدود امکان پرداخت اقساط نیست

در حال حاضر قیمت یک جفت لاستیک اتوبوس در بازار چند است؟

عامری:‌ الان یک جفت لاستیک مناسب و با کیفیت، در بازار 15 میلیون تومان است.

‌با این گرانی‌های کالاهای عمومی و اغذیه، اجاره بهای سنگین خانه‌ها، هزینه‌های سرسام‌آور تحصیل، پوشاک و درمانِ فرزندان ‌ راننده‌ها، تازه راننده باید 3 میلیارد اتوبوس را به جاده‌‌ها ببرد با ضریب اشغال کمتر از 50 درصد، راننده باید روغن و لاستیک گران بخرد تازه اگر اتوبوس خود را پیش از این گرانی‌ها خریداری کرده باشد، این شرایط حاکم است وگرنه امر‌وز کدام راننده 2.7 میلیارد تومان پول دارد که اتوبوس بخرد؟



آیا تسهیلات نوسازی یا خرید ناوگان هم تاکنون از بانک‌ها و نهادهای متولی نظیر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای داشته‌اید؟

عامری: سازمان‌های دولتی و بانک‌ها برای خرید این اتوبوس‌ها هیچ تسهیلاتی نمی‌دهند تازه اگر وام هم بدهند، با کدام درآمد می‌توان اقساط سنگین این تسهیلات را پرداخت کرد؟ دولت در بخش نوسازی ناوگان هیچ تسهیلاتی ارائه نداده است، هیچ کمکی وجود ندارد، قیمت یک دستگاه ناوگان هم به قدری گران‌ شده است که کسی قدرت خرید ندارد.



* دولت خواب است؛ صدایمان به گوش دولت نمی‌رسد

مشکلاتتان را با دولت هم در میان گذاشته‌اید؟

عامری: دولت کاملاً از مشکلات ما آگاه است، ‌در جلسات مستمر هم مشکلات فعلی حمل و نقل مسافری جاده‌ای را به دولت گوشزد کرده‌ایم، اما گفتن ما به جایی نرسیده است و صدایمان را کسی نشنید.

در کنار ناوگان، لاستیک، قطعه و لوازم یدکی هم چند برابر افزایش قیمت نسبت به سال قبل و سال 96 دارد، به هر حال آرزو می‌کنیم شرایطی فراهم شود که دولتمردان هم گوشه چشمی به ما داشته باشند اما خب دولت خواب است، ان‌شاءالله خداوند هوشیار و بیدارشان کند.‌

منبع: فارس

کد خبر 116210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha