راهکار خودروسازان برای نوسازی 13 هزار وَن فرسوده اعلام شد

پرشین خودرو: چنانچه اتحادیه تاکسیرانی و سایر دستگاههای متولی قرارداد بلند مدت با شرکتهای خودروسازی برای نوسازی 13 هزار وَن فرسوده منعقد کنند خودروسازان به خصوص بخش خصوصی با تبیین راهکار مناسب نسبت به توسعه سهم داخل و افزایش تیراژ تولید و تامین نیاز بازار داخل اقدام خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خروج خودروهای فرسوده با توجه به حجم مصرف بالای سوخت و کاهش ایمنی آنها، همواره از دغدغه دولت‌ها در ادوار مختلف بوده است. این مساله در ارتباط با خودروهایی که در حمل و نقل عمومی فعال هستند، با توجه به مساله حفظ ایمنی و جان مسافران از اهمیت دو چندانی برخورداراست. اهمیت این مساله در حالی است که با سفت تر شدن پیچ تحریم های جدید و افزایش محدودیت های بین المللی و مشکلات ارزی، خودروسازان همچون سایر تولیدکنندگان داخلی با مشکلات جدی تامین و کاهش تولید روبرو شدند به طوری که در یک سال گذشته تشدید تحریم‌های صنعت خودرو کشور علاوه‌ بر ایجاد محدودیت برای تولید خودروهای سواری، تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین را هم با چالش روبه‌رو کرده است.

این شرایط در حالی است که با وجود آمار های اعلام شده در خصوص وضع تولید و مشکلات نقدینگی، برخی دست‌اندرکاران و مدیران حوزه حمل و نقل عمومی در سال رونق تولید به جای حمایت از صنعت داخلی با زیر سوال بردن برخی از کاستی هایی که بدون شک بخش مهمی از آنها نتیجه شرایط فعلی است تنها راه گریز از وضع موجود را واردات می دانند.

بر اساس اظهاراتی که اخیرا مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور اعلام کرده 13 هزار ون در سطح شهرها تردد دارند که 100 درصد آنها فرسوده هستند و به گفته این مقام مسئول با توجه به وضع موجود باید نوسازی این بخش از ناوگان از طریق واردات صورت گیرد.

پس از طرح چنین پیشنهادی توسط این مقام مسئول در اتحادیه تاکسیرانی شهری در مرداد ماه بود که برخی دست اندرکاران در حوزه صنعت خودرو نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند ، اولین واکنش ها به اظهارات مرتضی ضامنی، دبیر انجمن خودروسازان ایران بود که به خبرنگار پرشین خودرو گفت: « تا زمانی که توان تولید محصولی در داخل کشور فراهم است، هر گونه صحبت از واردات جز خیانت به تولید و اشتغال داخلی نتیجه دیگری را به همراه نخواهد داشت.»

احمد نعمت بخش در این گفت و گو با اشاره به اینکه در صورت تقاضا ، خودروسازان داخلی توان تامین نیاز بازار داخل را دارند، به خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: « در صورتی که دستگاهها و سازمان های متولی تامین و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، قرارداد مشخصی را با خودروسازان داخلی منعقد نمایند و پیش پرداختی را به این شرکتها داشته باشند مسلما خودروسازان برنامه تولیدشان را با توجه به سفارش دستگاهها اجرایی و بر اساس قرارداد به تعهداتشان عمل کرده و نیاز داخل را پاسخ خواهند داد.»

 

نعمت بخش



پس از واکنش به این مساله، مشاور انجمن خودروساران نیز در گفت و گو با ایسنا پیشنهاد داد : « به جای هزینه برای واردات، این مبلغ را در اختیار خودروسازان و چرخه تولید قرار دهند. به گفته میرخانی دلیل کاهش شدید تولید خودروهایی مانند ون بی‌رغبتی خریداران خاص آنها مانند سازمان تاکسیرانی است.

طرح راهکارهای این دو مقام مسئول در انجمن خودروسازان در حالی با هدف دفاع از تولید مطرح می شود که بر اساس آخرین آمار ارائه شده در 4 ماهه اول امسال تولید انواع خودرو در مقایسه با مدت مشابه با سال 97 به دلیل تحریم ها و موانع تولید و همچنین افت شدید نقدینگی در شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی به حداقل رسیده است.

به دنبال طرح راهکارها و پیشنهادات انجمن خودروسازان، روز گذشته دوباره مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور اعلام کرد: در صورتی که تولیدکننده داخلی توانایی تولید ون به صورت واقعی را داشته باشد از آن استقبال می کنیم.

ضامنی با اشاره به اینکه اولویت ما استفاده از تولیدات داخلی است ، اظهار کرد:« هیچ یک از تولیدکنندگان داخلی تولید ون بنزینی را در دستور کار ندارند، اگر این توانایی وجود دارد به ما اعلام شود تا از آن ظرفیت جهت حل مشکل این حوزه استفاده کنیم ».

با توجه به اظهارات روز گذشته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور ، دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تایید تبعات ناشی از تحریم ها در تامین قطعات و مشکلات تولید در شرکتهای خودروساز به توانمندی خودروسازان در تامین نیاز حمل و نقل عمومی پرداخت و تاکید کرد : در صورتی اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور و دیگر دستگاهها متولی قرارداد بلند مدتی را با شرکتهای خودروساز برای نوسازی 13 هزار دستگاه ون فرسوده منعقد کنند شرکتها به خصوص بخش خصوصی راهکاری برای دور زدن تحریم ها و واردات قطعات منفصله پیدا کرده و با توسعه سهم داخل و افزایش تیراژ تولید ، نیاز بازار داخل را تامین خواهند کرد.

به گفته نعمت بخش چنانچه امروز برخی تاخیرها در تحویل خودروهای تجاری در حوزه حمل و نقل بار و مسافر صورت می گیرد این مساله به دلیل عدم قرارداد مشخص با خودروسازان بوده و در صورت قرارداد مشخص سازمان متولی حمل و نقل با شرکتهای خودروساز ضمن اینکه چرخ کارخانجات تولیدی به حرکت در می آید ، شرکتها بر اساس قرارداد ملزم به تولید و تحویل خودروها بر اساس قرارداد خواهند بود و همچنین طرفین در قرارداد می توانند هم جریمه تاخیر در تحویل و هم جریمه تاخیر در پرداخت پول را لحاظ نمایند تا هر دو طرف به تعهداتشان عمل کنند .

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو ، با توجه به ترسیم وضع تولید خودروسازان و پیشنهادات ارائه شده به طور قطع پذیرفتنی نیست در شرایطی که خودروسازان به ویژه در سال های اخیر در بخش خودروهای سنگین و نیمه سنگین پیشرفت های نسبتا خوبی را داشته و گام های مناسبی را برای تولید محصولات با كیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی برداشته شده اند ، به دلیل مشکلات و نبود تقاضای سازمان ها خودروسازان زیر ظرفیت اسمی تولید کنند و نیاز کشور به کالایی مانند ون از طریق واردات تامین شود.

کد خبر 116231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha