کد خبر 116262
۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
درخواست ترامپ برای بازگشت جنرال موتورز به آمریکا

پرشین خودرو: دونالد ترامپ در جدیدترین اقدام برای مقابله با چین، از جنرال موتورز درخواست کرد تولید محصولات خود را به کارخانه‌های ایالات متحده آمریکا بازگرداند.

به گزارش پرشین خودرو، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا كه مشغول جنگ تجاری با پكن است، روز جمعه اعلام کرد جنرال موتورز، بزرگ‌ترین خودروساز آمریكا، باید خط‌تولید محصولات خود را به ایالات متحده بازگرداند.

ترامپ در پستی توییتری گفت:

جنرال موتورز که زمانی غول خودروسازی دیترویت بود، اکنون یکی از کوچک‌ترین تولیدکنندگان خودرو در آنجا است. آن‌ها پیش از آنکه رئیس‌جمهور شوم، کارخانه‌های اصلی خود را به چین منتقل کردند. این کار با وجود کمک دولت ایالات متحده انجام شده است. حالا باید شروع کنند و دوباره به آمریکا برگردند.


به‌نظر می‌رسد ترامپ به خبری از بلومبرگ اشاره می‌کند که گزارش می‌دهد نیروی کار ساعتی ۴۶ هزار کارگر آمریکایی جنرال موتورز پس از فیات کرایسلر، کوچک‌ترین خودروساز دیترویت، در میان سه شرکت اصلی این منطقه کاهش یافته است. در چهار دهه‌ی گذشته، جنرال موتورز به‌طور چشمگیری میزان كل نیروی كار آمریكایی خود را كاهش داده است؛ رقمی كه در سال ۱۹۷۹ نزدیک به ۶۲۰ هزار نفر بود.

 

جنرال موتورز

 


جنرال موتورز به‌طور مستقیم درباره‌ی توییت ترامپ اظهارنظری نکرده است. به‌گفته‌ی این خودوساز آمریکایی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک این شرکت از سال ۲۰۱۰ تاکنون، ۱۶ میلیارد دلار درآمد برای جنرال موتورز به‌ارمغان آورده و از سال ۲۰۰۹ تاکنون، ۲۳ میلیارد دلار در کارخانه‌های ایالات متحده آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است. جنرال موتورز درادامه در سندی حقوقی اعلام کرد:

کارخانه‌ها و فعالیت‌های جنرال موتورز در چین، تهدیدی برای مشاغل ایالات متحده به‌شمار نمی‌آیند.


نیروی کار ساعتی جنرال موتورز در ایالات متحده از پایان سال ۲۰۱۸ تاکنون، حدود چهارهزار نفر کاهش یافته و به جایی رسیده است که یک دهه قبل بود. خشم ترامپ از جنرال موتورز در حالی شدت گرفت که مذاکرات اتحادیه‌ی کارگران اتومبیل‌سازی آمریکا با سه خودروساز دیترویت پیش از پایان مهلت ۱۴ سپتامبر دچار مشکل شد. ترامپ پیش‌از‌این برای ساخت خودرو در مکزیک و خاتمه‌دادن به تولید در کارخانه‌های میشیگان و اوهایو و مریلند از جنرال موتورز انتقاد و آن را تهدید کرده بود که یارانه‌هایش را قطع می‌کند. تصمیم جنرال موتورز برای تعطیلی چهار کارخانه در ایالات متحده موضوع اصلی مذاکرات با اتحادیه‌ی کارگران به‌شمار می‌رود.


دونالد ترامپ تقویت مشاغل مربوط به خودرو را در اولویت اصلی قرار داده و اغلب به‌دلیل فعالیت ناكافی برای افزایش اشتغال در آمریكا، در توییتر به خودروسازان حمله كرده است. انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ به آرای ایالت‌های صنعتی مهمی مانند ویسکانسین و پنسیلوانیا و میشیگان بستگی خواهد داشت که در سال ۲۰۱۶ به او رأی داده‌اند.

چین بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان به‌شمار می‌رود و سیاست‌های دولت این کشور از مونتاژ خودرو به‌وسیله خودروسازان در این کشور حمایت می‌کند، نه اینکه خودرو را از خارج این کشور وارد کنند. در پاسخ به آخرین تعرفه‌های اعمال‌شده‌ی ترامپ، چین هفته‌ی گذشته اعلام کرد تعرفه‌ی ۲۵ درصدی بر خودروهای ساخت آمریكا را دوباره برقرار می‌کند. ایالات متحده نیز از روز یکشنبه ۱۵ درصد تعرفه برای بیش از ۱۲۵ میلیارد دلار کالای چینی اعمال کرد.


جنرال موتورز سال گذشته ۳.۶ میلیون دستگاه خودرو در چین فروخت که ۴۳ درصد از فروش جهانی شرکت را شامل می‌شود. همچنین، سال گذشته دومیلیارد دلار درآمد از تولید محصولات خود در چین به‌دست آورد. جنرال موتورز تعداد کمی خودرو را از چین وارد می‌کند. در ژوئن، دولت ترامپ درخواست جنرال موتورز مبنی‌بر معافیت بیوک انویژن (Buick Envision) ساخت کارخانه‌ی این شرکت در چین از تعرفه‌ی ۲۵ درصدی ایالات متحده را رد کرد. این خودرو ​به هدف منتقدان آمریکایی درباره‌ی کالاهای ساخت چین، ازجمله رهبران اتحادیه‌ی کارگران خودرو در ایالت‌های مهمی مانند میشیگان و اوهایو تبدیل شده است.

منبع: زومیت

کد خبر 116262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha