باید رویه مالی خودروساز و قطعه ساز اصلاح شود / قطعه سازان نباید با تاخیر در پرداخت مطالبات، لنگ تامین منابع مالی شوند

پرشین خودرو: قطعه سازان در هیچ شرایطی نباید به علت تاخیر خودروساز در پرداخت بدهی، لنگ تامین منابع مالی بوده و در چرخه تولید با مشکل مواجه شود به همین منظور برای اینکه روند همکاری هر دو طرف در مسیر قراردادهای داخلی سازی جریانی دو سر برد باشد باید رویه مالی بین خودروساز و قطعه ساز اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تحریم صنعت خودرو ایران هر چند تهدیدهایی را متوجه این صنعت و صنایع وابسته به خودروسازی ایران کرد اما فرصت هایی را نیز پیش روی این صنعت قرار داد به طوری که در ماههای اخیر با افزایش تعداد خودروهای غیر تجاری و لزوم تامین قطعات های تک ، قطعه سازی ایران وارد فاز طراحی و تولید قطعاتی شد که تا پیش از این تابویی برای قطعه سازان و خودروسازی کشورمان بود.

پس از ورود قطعه سازان به جریان طراحی و تولید برخی از قطعات خاص و " های تک " اولین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در تیرماه برگزار شد و در این راستا با برخی از قطعه سازان کوچک و متوسط قرارداد داخلی سازی به امضاء رسید و جریان همکاری قطعه سازان با صنایع دفاعی کشور نیز همزمان آغاز شد فرایند داخلی سازی در حالی وارد فاز جدیدی می شود که به گفته مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان امسال قرار است پنج میز تعمیق ساخت داخل در حوزه خودرو و قطعات برگزار شود که باعث خودکفایی در تولید برخی از قطعات خاص و کاهش ارزبری قابل توجهی در این صنعت خواهد شد.

اما در جریان آغاز این همکاری ها و امضاء قراردادهای تولید و تامین نیاز خودروسازان موضوعی که به نظر بسیار اهمیت دارد و کمتر مورد بررسی قرار گرفته تنظیم گردش مالی شرکت های خودروساز و قطعه ساز و تامین منابع مالی لازم برای اجرای پروژه های خودکفایی و تعمیق ساخت داخل است موضوعی که به گفته یکی از فعالان صنعتی، برای اینکه این روند همکاری جریانی دو سر برد برای هر دو طرف شود باید رویه گردش مالی بین خودروساز و قطعه ساز اصلاح شود.

رویه مورد انتظار در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان

در همین زمینه قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تاثیر شرایط کنونی تولید بر افزایش همکاری خودروساز و قطعه ساز عنوان کرد: البته در بحث تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان آن چیزی که باید اتفاق بیفتد تا پیش از این رویه مورد انتظاری نبوده است.

 

خودرو



آرمان خالقی افزود: تا پیش از تحریم های جدید، خودروسازان بعضا به دنبال تامین قطعات از طریق واردات بودند چرا که این رویه در تامین برای شرکتها سهل الوصول تر بود و خودروساز به دور از هر گونه حاشیه ای قطعات مورد نیاز را تامین می کرد در حالی که امروز با توجه به محدودیت های ارزی و مشکل خرید قطعات، ناگزیر به استفاده از قطعات داخلی شدند البته قطعه سازان همچنان باید برخی از مواد اولیه مورد نیاز را از طریق واردات تامین کند تا نیاز خودروساز را در این شرایط پاسخ دهند.

به گفته وی باید هماهنگی دقیقی بین خودروساز و قطعه ساز در مسیر همکاری و خودکفایی در تولید وجود داشته باشد و این از موضوعات بدیهی و روشنی است که باید در جریان داخلی سازی قطعات خاص دیده شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: در جریان همکاری خودروساز و قطعه ساز بحث تنظیم گردش مالی بین این دو بخش از موضوعات بسیار مهمی است چرا که چرخه مالی برای تامین مواد اولیه، قطعات و تولید خودرو جریان مستمری است که برای ادامه فعالیت هر دو حوزه ضرورت دارد.

نقش گردش مناسب منابع مالی در چرخه فعالیت خودروساز و قطعه ساز

خالقی افزود: بر همین اساس باید گردش منابع مالی در چرخه فعالیت خودروساز و قطعه ساز به درستی و روانی وجود داشته باشد.

 

خودرو



وی گفت: اینکه خودروساز پیش فروش کند اما با تاخیر به قطعه ساز مطالبات را پرداخت کند برای فعالان حوزه های اقتصادی اصلا قابل درک نیست.

به گفته وی قطعه سازان در هیچ شرایطی نباید به دلیل تاخیر خودروساز در پرداخت بدهی، لنگ تامین منابع مالی باشند. بنابراین برای اینکه این روند همکاری جریانی دو سر برد برای هر دو طرف باشد باید رویه مالی بین خودروساز و قطعه ساز اصلاح شود.

اجرای ساز و کار اعتباری برای همکاری بهتر خودروساز و قطعه ساز

این مقام مسئول در خانه صنعت و معدن با اشاره به لزوم اجرای ساز و کار اعتباری در همکاری خودروساز و قطعه ساز برای حل گردش مالی تصریح کرد: با این روش قطعه ساز از ساز و کار تهاتری یا انتقال اعتباری خودروساز برای تامین کننده مواد اولیه بهره مند می شود و بر اساس اعتباری که از خودروساز دریافت می کند به تامین کننده منتقل می کند.

خالقی در پایان افزود: هر چند موضوعی که در این جریان بسیار اهمیت دارد اینکه قطعه ساز باید مشخصا بداند که خودروساز چنانچه با آنها وارد قرارداد می شود می تواند در زمان های مشخص تعهداتشان را در بخش تامین مالی به موقع انجام دهد و در این فرایند نوع قطعات، تیراژ و مدت زمان را اعلام کند تا قطعه سازان بر اساس روند همکاری که با خودروسازان خواهند داشت برنامه ریزی بلند مدتی را داشته باشند.

کد خبر 116280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha