مروری جامع بر F8 Tributo، اسطوره نوین شرکت خودروسازی فراری

پرشین خودرو: فراری، سالروز تولید خودروهای V8 خود را با مدل تجدید نظر شده و قویتر شده از مدل 488 گرامی می دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروی مد نظر ما فراری F8 Tributo است که جانشین نسخه 488 GTB خواهد شد و همانطور که تمامی طرفداران این برند ایتالیایی و نیز دوست داران اتومبیل در جریانش هستند، مدل 488 GTB در اصل نسخه پایه از مدل موتور میانی این کارخانه می باشد، اما در نگاه اول به مدل F8 می توان فیس لیفت بسیار سنگین این مدل نسبت به جانشین خود را به راحتی دید، در حالیکه در مدل های قبلی یعنی 458 ایتالیا، 458 اسپشیاله، 488 GTB و 488 Pista شاهد تفاوت های ظاهری به نسبت کمتری هستیم. البته بایستی به این نکته اشاره کرد که فراری در بیانیه ای اعلام کرد که F8 Tributo از مدل 488 Pista غرش و چسبندگی و قدرت و همچنین از مدل 488 GTB نیز یک رانندگی روزمره متمدنانه را به ارث برده است.

 

فراری



در صورت ترکیب این دو خودرو و اضافه کردن طراحی به روزتر با تکنولوژی بیشتر و قدرت موتور به نسبت بالاتر، می توان با خیالی راحت اطمینان حاصل کرد که این خودرو می تواند پتانسیل بسیار زیادی هم در پیست مسابقه و هم در خیابان داشته باشد و به راحتی تبدیل به برترین سوپر خودرو سال شود.

حال چرا لقب Tributo ؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید کلمه Tributo در زبان ایتالیایی به معنی احترام است، ولی اگر قدرت بسیار زیاد موتور V8 آن را در نظر بگیریم، این خودرو به نظر نمی آید که احترامی برای رقبایش قائل باشد و در زیر چهره خشن آن ، می توان خشونت خالص را احساس کرد ، البته بعضی از منتقدان و طرفداران این خودرو عقیده دارند که منظور از Tributo همان Tribute یا تکریم 40 سال تولید موتور V8 با قدرت خالص است که هر سال یکی پس از دیگری خون طرفدارانش را به جوش می آورد، البته بایستی گفت که تا قبل از درمان توربوشارژری، این قدرت خالص ایتالیایی نماد شهامت آنها بود، اما تاکنون هیچکدام از دست اندرکاران فراری اقدام به توضیحی در این باره نکرده اند.

 

فراری



با توجه به سابقه فراری در تولید جانشین برای هر مدل افسانه خود مانند 458 که جانشین F430 شد و همچنین 488 که جانشین 458، در این خصوص نیز شاهد تکرار این موضوع هستیم که خودروی F8 نسبت به 488 GTB پیشرفت های چشمگیری داشته و با 50 اسب بخار افزایش قدرت موتور و 10 درصد بهبود آیرودینامیکی آن و همچنین کاهش 30 کیلوگرمی در وزن کلی خودرو ، می توان انتظار سریعتر بودن و چالاکی خودرو در پیچ ها را نسبت به جانشین خود داشت. می توان تمام این صفحه را فقط مختص موتور این خودرو کرد چرا که شاهد حضور یک شاهکار دیگر از فراری هستیم که پا به عرصه وجود گذاشته و آمده تا بار دیگر عنوان برترین موتور سال را در برابر چشم همگان، از برند های مطرحی مانند مرسدس و فورد بگیرد.

 

فراری



موتور F8 Tributo یک موتور 3.9 لیتری توین توربو است که از مدل 488 Pista به ارث برده ( توجه داشته باشید که مدل پیستا در اصل نسخه قویتر و مسابقه ای GTB است )، اما با این تفاوت که در زمان نیاز به قدرت، این موتور در دور 8000 دور بر دقیقه قدرتی معادل 710 اسب بخار را در اختیارتان قرار می دهد و البته گشتاور 770 نیوتن متری که نسبت به مدل جانشین آن حدود 9.5 نیوتن متر بیشتر است.

هوای مورد نیاز این هیولا از طریق سیستم مکش مخصوصی که در مدل 488 Challenge مسابقه ای فراری استفاده شده، بهره مند می شود که در دو قسمت از بغل های اسپویلر خودرو قرار گرفته تا مسیر تنفسی موتور کوتاه تر از مدل های قبل باشد. همچنین سوپاپ ها و میل بادامک های جدید بر روی میل لنگ باز طراحی شده قرار گرفته و از پیستون های مقاوم تر بهره جسته است تا تحمل قطعات داخلی در برابر فشار های مضاعف بیشتر شود. از قطعاتی که می توان اسم برد که از 488 Pista به ارث برده است، به بادامک ها و میل لنگ و فلایویل تیتانیومی می توان اشاره کرد که باعث کاهش اینرسی موتور تا 17 درصد شده است.

 

فراری



و بالاخره رسیدیم به بخش اگزوز ! در مدل F8 سیستم اگزوز در این خودرو کاملا جدید است که امکان خروج آسانتر دود و کاهش صداهای ناهنجار تولیدی موتور را باعث می شود و به صاحبان این خودرو امکان آن را می دهد تا بدون دغده فکری به موتور ماشین فشار بیاورند و از جریمه نشدن بابت صدای موتور اطمینان داشته باشند. آیرودینامیک این خودرو نیز در جای خود تاثیرات بسیار زیادی بر روی راندمان خودرو گذاشته به صورتی که مهندس های فراری تلاش بسیاری کردند تا نیروی دان فورس F8 را طوری بالا ببرند که باعث افزایش نیروی درگ نشود. طراحی جدید آیرودینامیکی باعث آن شده تا شکل قرار گیری سیستم خنک کننده که در پشت بخش C شکلی خودروست، با زاویه 15 درجه ای خود خنک کنندگی بیشتری به ارمغان آورد. البته باید این نکته را یاد آور باشیم که هدف اصلی در بهبود آیرودینامیکی F8 نسبت به 488، افزایش داون فورس است بدون آنکه افزایش نیرو درگ حاصل شود.

 

فراری



همانند 488 pista ، این خودرو نیز از کانال های هوایی مخصوصی که در سپر قرار دارد بهره می جوید که از روی کاپوت عبور می کند و باعث افزایش 15 درصدی نیروی دان فورس می شود. همچنین شاهد باله عقب جدیدی هستیم که 25 درصد نیروی دان فورس را مدیون آن هستیم و هنگام حرکت با سرعت بالا ، باعث ایجاد هارمونی دلنشینش با دیفیوزر عقب می شود که به خودی خود 20 درصد از کل نیروی دان فورس را شامل می شود و نیز همانند مدل های جدید فراری مانند لافراری، F8 نیز از فلاپ هایی در زیر خودرو بهره می برد که از طریق سیستم الکترونیکی کنترل می شوند و با پارامترهایی نظیر سرعت، وزن و انحراف شدت و زاویه ی آنها تغیر می یابد.

فراری از درس هایی که از خودرو های 488 pista و 488 challenge آموخته است، محل قرار گیری رادیاتورها را در سپر جلو تغیر داده تا با طراحی جدید سپر، باعث افزایش هوای ورودی به رادیاتورها و نیز افزایش نیروی داون فورس به میزان 25 درصد شود. در همین حال تولید کنندگان گردباد زیر خودرو 15 درصد باقی مانده از نیروی داون فورس را تشکیل داده و به مقصد می رساند.

پس از بهبود راندمان خودرو در مسیر مستقیم و البته آیرودینامیک ، نوبت به فرمان پذیری F8 می رسد، جایی که صحبت ها بسیار پیچیده تر از بخش های قبلی می شود چرا که سیستم های پیچیده تری پا به میدان می گذارند.

 

فراری



برای شروع در این مبحث ، بهتر است راجب نسخه 6.1 از سیستم SSC یا سیستم کنترل لغزش جانبی صحبت کنیم که اکنون پیشرفته تر شده و در زمانی که این سیستم روشن است به راننده این امکان را می دهد تا با تمام توان و سرعت وارد پیچ شود و بدون اینکه تایرها را به دود و همچنین بنزین را به صدا تبدیل کند، از آنسو به راحتی از پیچ خارج شود. سیستم SSC اکنون در خودروی F8 با سیستم فوق پیشرفته کنترل گشتاور فراری یا FDE+ هماهنگ شده و یکپارچه عمل می کند؛ بایستی به این نکته اشاره کنیم که سیستم کنترل گشتاور فراری یک سیستم بسیار پیشرفته کنترل کشش است که با کنترل گشتاور تولیدی و گشتاور تحویلی، موجب جلوگیری یا آزادسازی عقب خودرو می شود. کمپانی خودروسازی فراری مدعی شده است که سیستم SSC و FDE+ در صورت فعال بودن باعث بهبود فرمان پذیری در سر پیچ ها به میزان 6 درصد می شود.

قطعه نهایی پازل زمانی تکمیل می شود که کاهش 30 کیلوگرمی وزن این خودرو را نیز حساب کنیم.
فراری با استفاده از قطعات تیتانیومی در موتور، باز طراحی سپرها و اسپویلر فیبر کربنی، روی هم رفته 30 کیلوگرم وزن خودرو را به نسبت 488 GTB کاهش داده و وزن خودرو را به 1435 کیلوگرم کاهش داده است. به عنوان آپشن می توان از رینگ های فیبر کربنی همانند 488 pista برای F8 سفارش دهید که این انتخاب به خودی خود باعث کاهش 10 کیلوگرمی وزن خودرو می شود.

در داخل خودرو شاهد طراحی همیشگی فراری هستیم، فرمانی شبیه به دسته کنسول ایکس باکس که همه دکمه های مورد نیاز راننده برای کنترل ادوات خودرو بر رویش چیده شده اند و شما می توانید با انگشت شصت و یا اشاره ، به همه انها دسترسی داشته باشید، بر روی نمایشگر خودرو می توان دورسنج معمول فراری را دید که مزین به مانیتور TFT بوده تا سیستم رهیاب و همینطور سرعت سنج خودرو برای راننده قابل نمایش باشد. طراحی داشبورد خودرو نیز مانند ظاهر خودرو بسیار زیبا و دقیق طراحی شده و در نگاه اول می توان حس سبک بودن آن را درک کرد، با این حال سبک بودن در خودروهای فراری به معنی استفاده از قطعات پلاستیکی و بی کیفیت نیست، بلکه شاهد چرمی نرم و فیبر کربن در جای جای داشبورد هستیم که حس مسابقه ای بودن خودرو را هر چه بیشتر تداعی می کند.

دکمه قرمز رنگ روی فرمان را فشار دهید تا موتور V8 پشت سر شما نفس کشیده و زنده شود، پدال سمت راست پشت فرمان را یک بار فشار دهید تا جعبه دنده 7 سرعته درگیر شود و پدال گاز را تا انتها فشار دهید، قبل از اینکه متوجه شوید چه اتفاقی در حال رخ دادن است، شما به سرعت 100 کیلومتر در ساعت خواهید رسید. فراری مدعی شده است که F8 شتاب 0 تا 100 کیلومتر 2.9 ثانیه دارد و هنگام رانندگی با آن می توانید به تمامی رقبا فکر کنید، برای مثال هر کدام از مکلارن های موجود را که می خواهید، اسم ببرید و انتخاب کنید و خواهید دید که F8 از آن بهتر است.

همانند 488 GTB و 488 pista، مدل F8 نیز از سیستم کنترل بوست هوشمند بهره می برد که باعث تحویل گشتاور به صورت ممتد و ریتمی می شود و این یعنی چیزی به اسم توربو لگ در خودرو احساس نمی شود و شما هر لحظه که اقدام به گاز دادن کنید، قدرت را در لحظه خواهید داشت.

مهم نیست در چه دنده ای باشید یا چه دور موتوری داشته باشید، به محض فشردن گاز نیروی آنی در اختیارتان قرار می گیرد. شتاب گیری این خودرو بسیار دقیق و وحشیانه است، گویی مامور منضبطی در زیر پای راست شما قرار دارد که آماده اطاعت از فرمان شماست، به گونه ای که خودرو در مقابل درخواست شما پاسخ دهی همانند موتور تنفس طبیعی دارد، ولی با این تفاوت که قدرت تحویل داده شده به شما بسیار بیشتر و سنگین تر از موتور تنفس طبیعی است. کافیست تا پدال گاز را کامل فشار دهید و در همان لحظه شاهد دور خوردن موتور تا 8000 دور بر دقیقه باشید، دوری که برای یک موتور توربو بسیار زیاد است، ولی مهم نیست. چرا که شما تکنولوژی ناب و خالص ایتالیایی را دارید و در تکنولوژی ایتالیایی چیزی به اسم "غیرممکن" وجود ندارد، پس از دور موتور بالای موتور خود لذت ببرید.

مشکلی که فراری های جدید با آن دست و پنجه نرم می کنند، صدای پخته تر و سنگین تر تولید شده موتورهای جدید است که اصلا با روح فراری سازگار نیست، چرا که در موتورهای تنفس طبیعی این برند خوش آب و رنگ ایتالیایی، صدای موتور به نوعی معرف خودرو بود ولی با قوانین سختگیرانه اروپا، فراری ناچار به کم کردن صدای موتورهایش شده است که به گفته طرفدارانش، نوعی عقب گرد و یک ایراد بزرگ به حساب می آید.

با این حال ، در مارانلو همه چیز به واسطه طراحی بی نظیر شاسی این خودرو بود که باعث تولد همچنین هیولایی شده و اکثر قطعات سیستم تعلیق آن از 488 GTB و 488 Pista به ارث رسیده است و این یعنی هارمونی بسیار تیز و هماهنگ و بسیار نایاب که هم اکنون در یک خودرو جمع شده است. روی هم رفته این خودرو یک فراری است و فراری همیشه معروف است به هماهنگی قطعات در هنگام فرمان دادن و فرمان F8 Tributo نیز مانند مدل های قبلی بسیار تیز و دقیق است، اما نگران نباشید چرا که دیگر به ترسناکی مدل های قبلی نیست و پیشرفت هایی چشمگیری داشته است.

اکنون می توان با خیال راحت وارد پیچ ها شد چرا که طراحی شاسی و تعلیق ترکیبی این خودرو باعث شده تا چسبندگی جلوی خودرو بسیار زیاد باشد و به راننده این امکان را بدهد که به راحتی و بدون ترس، با دقت یک لیزر وارد پیچ شده و با تکیه بر سیستم کنترل لغزش جانبی، با سرعت زیاد از پیچ خارج شود.

احساساتی که در زمان رانندگی به راننده دست می دهد حقه اصلی F8 است، با اینکه این خودرو از دو خواهر بزرگتر خود چیزهای متعددی به ارث برده است، ولی می‌توان دید که ترکیبی از این دو به شمار می آید، در حالیکه اکثر برندهای اتومبیل سازی حقه های خود را فقط در زمان راندمان حداکثری به راننده نشان می دهند، فراری با مدل F8 در هر سرعت به راننده امکان انتخاب متعدد می دهد تا شما از همه استعدادها و توانایی هایش استفاده کنید، به شما این احساس را بدهد که بدون داشتن سابقه رانندگی با اتومبیل مسابقه ای می توانید از تمام توان آن استفاده کنید، در حالیکه در درون می دانید که این شاسی بی نظیر فراریست که به شما این امکان را می دهد.

اگر شما در حسابتان 200 هزار پوند دارید و نمی دانید که با آن چه کار کنید، خرید این خودرو را برایتان پیشنهاد می دهیمT هر چند با این پول می توانید مکلارن 720S بخرید که خودرویی بسیار سریع است و یا لامبورگینی هوراکان پرفورمانته که همانند مکلارن خودرویی سریع به حساب می آید، اما این را بدانید که هیچکدام از آنها به شما تکنولوژی و لذتی رانندگی با F8 را نخواهد داد.

کد خبر 116342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha