کد خبر 116423
۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
مدیرعامل نیسان استعفا داد

پرشین خودرو: هیروتو سایکاوا، مدیرعامل نیسان به دلیل شفاف‌نبودن حقوقش و درخواست هیئت مدیره، استعفا داد؛ مدیرعامل جدید این شرکت تا پایان ماه اکتبر مشخص می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، هیئت مدیره نیسان اعلام کرد که هیروتو سایکاوا، مدیرعامل این شرکت در تاریخ ۱۶ سپتامبر از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد؛ یاسوهیرو یامائوچی نیز تا زمان معرفی مدیرعامل جدید، به‌عنوان سرپرست موقت انجام وظیفه می‌کند. به‌دنبال تحقیقات داخلی که درباره‌ی پرداخت‌های نامتعارف به سایکاوا، هیئت مدیره نیسان از سایكاوا خواست تا از سمت مدیرعاملی استعفا دهد و او نیز پذیرفت. هیروتو سایکاوا روز دوشنبه استعفای خود را به هیئت مدیره ارائه داد و عهد کرد که رهبری خودروساز ژاپنی را به نسل جدید منتقل کند.

 

طبق گفته‌های بلومبرگ، پاداش اضافی حدود ۹۰ میلیون ین (۸۴۱ هزار دلار) به هیروتو سایکاوا پرداخت شده است. سایکاوا اعتراف کرد که او و چند تن دیگر از مدیران نیسان، پاداش‌های نامتعارفی دریافت کرده‌اند. یاسوشی کیمورا، رئیس هیئت مدیره نیسان گفت که هدف آن‌ها این است تا پایان ماه اکتبر مدیرعامل تمام وقت برای جایگزینی سایکاوا پیدا کنند.

 

نیسان

 

پس از انتشار ادعاهای گرگ کلی، مدیر سابق نیسان توسط یک مجله ژاپنی در ماه ژوئن، تحقیق داخلی درباره‌ی صحت این ادعاها آغاز شد. گرگ کلی ادعا کرده بود که سایکاوا در سال ۲۰۱۳ استثنائاتی برای پرداخت پاداش مدیران ایجاد کرده بود و باعث شد تا پاداش او به ۴۷ میلیون ین (۴۴۵،۹۶۲ دلار) افزایش یابد.

سایکاوا که در هیئت مدیره جدید نیسان پس از دستگیری کارلوس گوسن حضور داشت، در ماه ژوئن به‌عنوان مدیرعامل جدید این شرکت منصوب شد. با وجود نگرانی‌ها از سهل‌انگاری او درباره‌ی تخلف مالی انجام‌شده توسط گوسن، سایکاوا به مدیرعاملی نیسان رسید؛ او در دوران مدیریت گوسن به‌عنوان دستیار مدیرعامل در نیسان فعالیت می‌کرد.

به‌گفته‌ی رسانه‌های ژاپن، نیسان در حال بررسی سیستم پاداش مدیران است که برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان طرحی برای تشویق مدیران ایجاد شد. هیئت مدیره این خودروساز برای بررسی ادعاهای انتشاریافته علیه سایكاوا و همچنین سایر موارد مرتبط با ادعاهای گوسن در این شركت تشکیل جلسه داد. درحال حاضر کارلوس گوسن، مدیرعامل سابق رنو و نیسان با قرار وثیقه آزاد شده و در انتظار برگزاری جلسه دادگاه به سر می‌برد؛ گوسن همچنان بر بی‌گناهی خود و مبرا بودن از اتهامات اصرار می‌کند.

کیمورا و سه عضو دیگر هیئت مدیره نیسان  اعلام کردند که تحقیقات آن‌ها درباره رسوایی و دستگیری گوسن نشان داد که ادعای سوءاستفاده مالی انجام‌شده توسط گوسن و کلی، در مجموع ۳۵ میلیارد ین (۳۵۰ میلیون دلار) خسارت به این شرکت وارد کرده است.

هیئت مدیره نیسان اعلام کرد که حدود ۱۰ نامزد برای جایگزینی سایكاوا در نظر گرفته شده است. هنوز اطلاعاتی درباره‌ی این اشخاص منتشر نشده، اما اعضای هیئت مدیره اعلام کردند که افراد خارجی و غیرژاپنی نیز در این فهرست قرار دارند.

سایکاوا هنوز در این رابطه دستگیر نشده است؛ او به‌تازگی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تمایل خود برای ترک شغل کنونی‌اش گفت:

من سعی کرده‌ام آنچه را که باید انجام شود، انجام دهم تا بتوانم هرچه سریع‌تر پستم‌ را تحویل دهم.

 

سایكاوا گفته است كه از سوءاستفاده‌های مالی اطلاعی ندارد و قول داد كه پول دریافتی را پس دهد؛ سایکاوا سیستم پاداش مدیران را که گوسن در نیسان اجرا کرد، به‌خاطر پرداختی نامتعارف به خودش مقصر دانست. سرمایه‌گذاران همچنین نگران رابطه‌ی نیسان با رنو  هستند، که مالک ۴۳ درصد از سهام نیسان است. رنو دو دهه پیش کارلوس گوسن را برای هدایت نیسان به این شرکت فرستاد.

منبع: زومیت

کد خبر 116423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha