دپوی بیش از 30 هزار حلقه لاستیک سنگین در گمرکات

پرشین خودرو: بر اساس بررسی های صورت گرفته در حال حاضر بالای 20 تا 30 هزار حلقه لاستیک سنگین در گمرکات دپو است که در صورت تخصیص ارز امکان ترخیص خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با ابلاغ معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن‌ وتجارت، فروش دو سایز تایر سنگین پرمصرف بدون ‌نیاز به صدور حواله راهداری امکان ‌پذیر شد بر اساس این ابلاغیه، انباشت بیش‌از اندازه تایرهای سنگین وارداتی در انبارهای شرکت‌های واردکننده در کشور باعث شده که وزارت صمت در نامه‌ای به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های مختلف اجازه فروش و عرضه تایرهای سنگین در دو سایز 315 و 385 را صادر نماید.

گفته می شود پیش از این نیز وزارت صمت مقرر کرده بود توزیع‌کنندگان تایر درصورت دپوی این تایرها در انبارهایشان و عدم مراجعه خریدار حامل حواله راهداری می‌توانند پس از یک ‌ماه تایرها را در بازار به فروش برسانند اما این دستورالعمل هیچ‌گاه اجرایی نشد و سرانجام معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در نامه‌ای به تاریخ 10 شهریورماه اجازه فروش این تایرها را صادر کرد.

در شرایطی وزارت صنعت علت ابلاغ این دستورالعمل را انباشت بیش از اندازه تایرهای سنگین اعلام کرده که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در صدور این دستور بحث انباشت تایرهای سنگین مطرح نبوده است و همان گونه که در این دستورالعمل آمده، وزارت صنعت صرفا برای دو سایز تایر 315 و 385 امکان فروش بدون صدور حواله را ابلاغ کرده است.

سید محمد میرعابدینی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به این دستور جدید وزارت صنعت، اظهار داشت: از آنجا که یکسری برندها به خصوص برندهای ضعیف چینی و عمدتا در یک سطح کیفی به میزان زیاد وارد کشور شدند این دستور برای این نوع برندها و صرفا برای دو سایز از آنها صادر شده است در حالی که در همین دو سایز 315 و 385 برخی برندهای وارداتی است که در داخل نیاز و تقاضای زیادی دارد اما اغلب وارد نمی شوند و در صورت واردات و عرضه به بازار به سرعت توسط متقاضیان خریداری می شوند.

 

تایر



وی همچنین در خصوص شرایط ثبت سفارش و واردات تایرهای سنگین به کشور، تاکید کرد: بر اساس تصمیم اخیر دولت ، اولویت واردات و تخصیص ارز برای کالاهایی است که در گمرک وارد و دپو شده خواهد بود بنابراین هر گونه ثبت سفارش های جدید تایر سنگین را منوط به ترخیص کلیه تایرهای دپو در گمرکات و تایرهای ثبت سفارش شده خواهد بود.

این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان لاستیک خاطر نشان کرد: بر همین اساس وزارت صنعت تا اتمام ترخیص تمام تایرهای ثبت سفارش شده و موجود در گمرکات، هیچ ثبت سفارش جدیدی را برای واردات تایر های سنگین باز نخواهد کرد.

میرعابدینی در ادامه با اشاره به رقم قابل توجه تایرهای دپو شده در گمرکات اظهار داشت: بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط انجمن در حال حاضر بالای 20 تا 30 هزار حلقه لاستیک سنگین در گمرکات دپو است که در صورت تخصیص ارز امکان ترخیص خواهند داشت.

وی در پایان با توجه به برخی آمارهای متناقص و غیر واقعی در خصوص میزان نیاز سالانه تایرهای سنگین در کشور به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو سنگین در کشور وجود دارد که در صورتی که ضریب مصرف سالانه هر دستگاه خودرو 3 تا 4 حلقه لاستیک باشد این میزان رقمی در حدود 4 و نیم تا 5 میلیون می شود که با آمار غیر واقعی 2 میلیونی که توسط برخی ها اعلام شده اختلاف زیادی دارد و به طور قطع مورد تایید ما نیز نخواهد بود.

کد خبر 116451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha