کد خبر 116475
۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
حل مشکل بی انضباطی موتورسیکلت‌ها در دستان مجلس

پرشین خودرو: بی سر و سامانی موتورسیکلت‌ها صدای مردم و شورای شهری‌ها را در آورد. مسؤولان شهرداری توپ را به زمین مجلس انداخته و معتقد‌ند مشکل از قانون است و تا نمایندگان مجلس ورود نکنند خبری از انضباط نیست.

به گزارش پرشین خودرو، معضل موتورسیکلت‌ها از جمله کلاف‌های سردرگم در شهر تهران است. از ایجاد آلودگی هوا گرفته تا میزان تصادفات و مرگ و میر ناشی از آنها و زیرپا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی. تاکنون مسؤول و سازمانی از پس آنها بر نیامده و علیرغم اینکه همه اعم از شهروندان، پلیس و شهرداری از مشکلات ناشی از تردد بی سرو سرمان موتورسیکلت‌ها نالان و ناراضی‌اند ولی اقدام مؤثر و کارسازی صورت نگرفته است.


عبور از چراغ قرمز، تردد در پیاده‌راه، توقف در محل‌های ممنوع و حرکت خلاف جهت از عمده تخلفات راکبان موتورسیکلت‌ها است که نه تنها جان خودشان بلکه عابران پیاده را هم به خطر انداخته است. برخوردهای قهری هم کارساز نبوده و با وجود استقرار کفی‌ها در معابر مختلف و توقیف موتورسیکلت‌ها هنوز نه تنها از آمار راکبان متخلف کم نشده بلکه سوله‌های شهرداری که انبار نگهداری از موتورهای توقیفی است، لبریز شده به طوری که مدتی پیش پورسیدآقایی معاون شهردار تهران شهرداری اعلام کرد: «در حال حاضر نگهبان این موتورها شده‌ایم شده و فضای زیادی حدود 3 سوله بزرگ برای آنها اختصاص داده شده بنابراین در تلاشیم بزودی همه این موتورها را ترخیص کنیم»


ماجرا و پشت پرده بی سر و سامان بودن موتورسیکلت های پایتخت هرچه هست صدای شورای شهری‌ها را در آورد و شهربانو امانی در این باره گفت: موتورسیکلت‌ها منشأ آلودگی در شهر هستند و ضریب ایمنی پایینی دارند به همین دلیل درصد تلفات بیشتری از تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.

 

موتورسیکلت



64 درصد موتورسیکلت‌های پایتخت از رده خارج است

امانی افزود: بر اساس آمار رسمی، میزان شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ در تهران در سال ۹۶، دو میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت بود در حالی که آمار غیررسمی حکایت از وجود ۳.۵ میلیون موتورسیکلت در شهر دارد. همچنین بیشتر این موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند و سن فرسودگی را رد کرده اند و در حال حاضر ۶۴ درصد این موتورسیکلت‌ها که در شهر تردد می‌کنند، از رده خارج هستند.

این عضو شورای شهر با اشاره به سهم هفت برابری تولید آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری نسبت به یک خودرو استاندارد یورو ۴ گفت: درخواست می‌کنم شهرداری تهران برای ساماندهی موتورسیکلت ها چاره‌اندیشی کند.

امانی ادامه داد: سال ۹۶ تصادفات منجر به فوت ۲۴۶ نفر بود که ۳۶ درصد از جان باختگان حوادث رانندگی را موتورسیکلت‌ها تشکیل می دادند. در سال گذشته ۲۴۷ نفر که ۳۸ درصد از فوت‌شدگان را شامل می‌شود و امسال ۳۲ نفر فوت شده‌اند. در کنار این آمار، موضوع سلب آرامش و تخلفات رانندگی از قبیل حرکت در خلاف جهت و تردد در پیاده‌رو است.

امانی با تاکید بر ضرورت ارایه آموزش به شهروندان در این خصوص گفت: معاونت حمل و نقل ترافیک نیز همانطور که برای خودروها وسواس به خرج می‌دهد، برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها نیز چاره‌اندیشی کند.



قاعده تخلف با قاعده موتورسواری در حال یکی شدن است

اما پیروز حناچی، شهردار تهران خود نیز در این زمینه مطالبه دارد و نسبت به مشکلات معترض است. وی دراین باره گفت:‌ 10 درصد آلودگی تهران مستقیم از موتور سیکلت‌ها نشأت می‌گیرد. حدود 700 نفر سالانه جان خود را از دست می‌دهند که نیمی از آنها مستقیم موتورسوار و نیمی دیگر عابرین پیاده هستند که با آنها برخورد می‌کنند و این آمار بسیار تکان‌دهنده است.

وی با اشاره به اینکه موتورسواران اکثراً از هیچ قاعده‌ای تبعیت نمی‌کنند و باید فضای سنگین اجتماعی علیه این موضوع شکل گیرد، بیان داشت:‌ 3 میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند و هر چند همه آنها متخلف نیستند ولی قاعده تخلف با قاعده موتورسواری در حال یکی شدن است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران که یکی از افراد پیگیر نسبت به موضوع موتورسیکلت های ناایمن و مشکلات ناشی از عدم ساماندهی آنها است در این باره  گفت: ما 10 مرکز معاینه فنی با 10 خط مکانیزه ویژه موتورسیکلت‌ها راه‌اندازی کردیم که الزام است موتورسیکلت‌ها نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند ولی حالا این سؤال مطرح است که چه کسی باید موتورسیکلت‌ها را برای انجام معاینه فنی ملزم کند؟

وی افزود:موتورسیکلت‌های کاربراتوری، معاینه فنی اصلا بر آن نافذ نیست، چرا که به صورت دستی راکبان می‌توانند تغییراتی در سیستم موتور ایجاد کنند که برای مدت کوتاهی مشکل آلایندگی آن حل شود و پس از خروج از مرکز، مجدد به وضعیت قبل موتور را برگردانند. بنابراین کنترل آنها چندان کارشناسی شده نیست و باید اقدام اساسی‌تری انجام داد.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: استفاده از موتورسیکلت‌های کاربراتوری در دنیا منسوخ شده است. متأسفانه موتورسیکلت‌هایی در کشور تولید می‌شود که در هیچ جای دنیا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. موتورهایی که شتاب زیاد داشته، لاستیک‌های بزرگ دارند و قدرت مانور توسط راکب برای آن وجود دارد، آمار مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

حسینی منش گفت:3 میلیون موتورسیکلت در تهران و 12 میلیون دیگر در سراسر کشور وجود دارد که 98 درصد آنها کاربراتوری است، حتی اگر از امروز بخواهیم با این موتورها مقابله کنیم، مدت‌های زیادی زمان می‌برد، ولی با این وجود دوباره نامه‌نگاری کرده‌اند تا از سازمان‌های مربوطه مجوز تولید 12 هزار موتورسیکلت کاربراتوری دیگر را بگیرند.

وی تصریح کرد: زمانی که با این موضوع مخالفت کردیم، برخی ما را ضدانقلاب خطاب کردند و من جواب دادم از ما انقلابی‌تر پیدا نمی‌کنید، حضرت آقا چه زمانی‌ گفته‌اند سالی 4 تا 5 هزار کشته به خاطر تولید داخل داشته باشیم؟ 12 هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که باید آنها را اصلاح کرد و بازاری برای جایگزین کردن آنها فراهم ساخت.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران یادآور شد: صنعت موتورسیکلت سازی به صورتی است که هنوز شاسی موتور (گهواره‌ای) زیرپله‌ای تولید می‌شود. وضعیت موتورسیکلت‌های تولیدی مشابه موتورهای مربوط به جنگ جهانی دوم است، این موتورسیکلت ها توسط جوانان خریداری می‌شود و با جان آنها بازی می‌شود. برخی معتقدند نباید با تولید داخل مخالفت داشت و باید برای اشتغال یا تولید اقدام کرد، ولی به نظرم این سبک از روش‌های انجام گرفته ضداشتغال و ضدتولید است. صنعت خودروسازی و موتورسازی نیاز به تحول جدی دارد و باید به موضوع موتورسیکلت‌های برقی نیز بیشتر توجه داشت.

اما برخی بی قانونی را مشکل اصلی موضوع بی سر و سامانی موتورسیکلت‌ها می‌دانند. یوسف حجت، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: ساماندهی موتورسیکلت‌ها به قانون نیاز دارد در حال حاضر موتورسیکلت‌های پایتخت بدون هویت است و پلاک آن مربوط به راکب موتورسیکلت نیست.

وی با اشاره به اینکه راکبان موتورسیکلت از جریمه نمی‌ترسند،‌گفت: تنها مشکل آنها هراس از توقیف و پرداخت جریمه هنگام ترخیص است بنابر این ساز و کارها برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها باید جامع و دقیق باشد و در گام نخست موتورسیکلت‌ها از حالت بی‌هویتی خارج شوند.



هشدار در مورد فروش سوئیچی موتورسیکلت

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه در حال حاضر برخی از موتورسیکلت‌ها سوئیچی فروخته می‌شوند و پلاک آن متعلق به کارخانجات تولیدکننده است،‌گفت: به طول مثال کارخانه‌ای 100 تا 200 پلاک از راهنمایی رانندگی دریافت می‌کند و پس از آن موتورسیکلت را به راکبان می‌فروشد و خریداران نیز پلاک را تغییر نمی‌دهند بنابر این تخلفاتی که انجام می‌دهند به کارخانجات و نه آنها باز می‌گردد.

وی اعلام کرد: این مسئله بر اساس نوعی مشکل قانونی ایجاد می‌شود چرا که بر اساس قانون 29 رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مالکان خودروها موظفند پس از خرید خودرو پلاک را به نام خود تغییر دهند ولی برای موتورسیکلت‌ها چنین مسئله‌ای قید نشده است.

 

موتورسیکلت



تهیه پیش نویس برای دولت

حجت از تهیه پیش‌نویسی در شهرداری با هماهنگی دستگاه‌های دیگر جهت ارائه به دولت خبر داد و گفت:‌بر اساس این پیش‌نویش خلاء‌های قانونی در ساماندهی موتورسیکلت‌ها شناسایی شده و قرار است دولت پس از دریافت آن پیش‌نویس لایحه‌ای تهیه و آن را به مجلس ببرد که البته با توجه به اینکه انتخابات مجلس و تغییراتی در آن پیش‌رو است بعید می‌دانیم به زودی این مسئله محقق شود و قرار گرفتن در مسیر اصلاح و تحقق آن سه سال زمان خواهد برد.



مجبور به برخورد قهری هستیم

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:‌در حال حاضر راکبان موتورسیکلت‌ها از چراغ قرمز ابایی نداشته و برخلاف خودروها که به قانون عمل می‌کنند موتورسیکلت‌ سوارها قوانین را رعایت نمی‌کنند همچنین موتورها تحت کنترل دوربین نیست و تنها برخورد پلیسی و فیزیکی انجام می‌گیرد که البته با توجه به اینکه قانون جامعی نداریم و خلاء‌هایی در این زمینه است پلیس و شهرداری مجبور می‌شود به راه‌حل‌های برخوردی و قهری اکتفا کند.



سال‌ها غفلت برای ساماندهی

محمد علیخانی عضو شورای شهرمعتقد است سال‌ها در ساماندهی موتور سیکلت ها غفلت شده و مشکل یک شبه حل نمی‌شود. وی در این باره به فارس گفت: در بحث ساماندهی موتورسیکلت ها در شهر تهران غفلت شده است. در حال حاضر بیش از 3 میلیون موتور سیکلت در شهر تهران تردد می‌کند و آلایندگی آنها بیش از خودروها است.

وی با بیان اینکه برقی کردن موتورسیکلت ها یکی از راه های ساماندهی است، افزود: شرکت های سازنده باتری موتورسیکلت های برقی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی و افزایش قیمت ها به دنبال ضمانت اجرایی هستند که برای تولید به آنها تضمین بازگشت سرمایه دهد. اگر توجیه اقتصادی وجود نداشته باشد سرمایه داران علاقه ای برای تولید موتور سیکلت برقی از خود نشان نمی دهند.

علیخانی با بیان اینکه استفاده از موتورسیکلت برقی منجر به کاهش آلودگی هوا در شهر تهران می شود، عنوان کرد: همچنین موتورهای برقی ایمنی بیشتری دارند زیرا فاقد سرعت و شتاب موتورهای کاربراتوری هستند.

این عضو شورای شهرخاطر نشان کرد: سال‌ها در مورد موتورسیکلت ها غفلت شده و یک شبه نمی‌توان مشکل را حل کرد ولی باید به سوی کاهش و حذف مشکلات در این زمینه رویم.



بسته‌ای برای انتظام بخشی

در حال حاضر همه مردم و مسؤولان در مورد بی و سر و سامانی موتور سیکلت‌های پایتخت اتفاق نظر دارند ولی در مورد راه‌کارها نه؛ یکی راه‌کار برقی شدن موتورسیکلت ها را می دهد و دیگری رفع خلاء قانونی را ضروری می‌داند. اما به نظر می‌رسد برای برون رفت از این چالش علاوه بر استفاده از الگوهای موفق جهانی باید بسته‌ای برای نظم بخشی موتورسیکلت‌ها داشت. بسته‌ای که هیچ راهی برای حرکت خلاف جهت راکبان موتورسوار در بزرگراه نظم و قانون نداشته باشد و نمایندگان مجلس و دولت هرچه سریع تر برای تحقق و اجرایی شدن آن وارد عمل شوند.

منبع: فارس

کد خبر 116475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha