کد خبر 116569
۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
منافع اقتصادی مبنای انتخاب شرکای خودروساز

پرشین خودرو: دبیر انجمن خودروسازان گفت: حضور یا عدم حضور فرانسوی‌ها و سایر خودروسازان جهانی در صنعت خودروی کشورمان، باید به دور از احساس و برمبنای نتایج مناقصه ها، منافع اقتصادی کشور و تامین نیازمندی‌های داخلی باشد.

به گزارش پرشین خودرو، «رضا رحمانی»‌ وزیر صنعت، معدن وتجارت در روزهای گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرد: «‌نباید فراموش کرد شرکت‌های رنو و پژو خیلی بد با ما رفتار کردند، خلاف تعهدات و هرگونه اصول همکاری و بازرگانی، در واقع هیچ شریکی با شریکش این گونه رفتار نمی‌کرد. آنها فکر می‌کنند که وضعیت همیشه این‌گونه خواهد ماند، ما به آنها گفتیم که بروند و دیگر هم برنگردند یعنی اگر تحریم هم برداشته شود اینها جایی ندارند.»

در این زمینه «احمد نعمت‌بخش» دبیر انجمن خودروسازان امروز درباره خط و نشان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت برای فرانسوی ها در همکاری با صنعت خودروی کشورمان، افزود:‌ امروز کشورمان با تحریم مواجه است و در این شرایط نه تنها فرانسوی‌ها، بلکه سایر اروپایی‌ها و آسیایی‌ها نیز از ترس جریمه آمریکایی‌ها، همکاری خود را با خودروسازی کشورمان کاهش داده‌اند.

 

صنعت خودرو

 

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، اگر آمریکایی‌ها به برجام بازگردند نمی‌توان ۱۰۰ درصد قضاوت کرد که فرانسوی‌ها باید از ایران بروند، بلکه در آن زمان هم باید ببینیم در مناقصه‌ها آنچه به نفع صنعت خودروی کشور است، چیست؟

وی یادآور شد:‌ تحریم‌ها سبب شد فرانسوی‌ها که در ایران سرمایه‌گذاری کرده و حتی پول نقد آورده بودند، همه سرمایه خود را رها کرده و بروند، بنابراین باید به دور از سختگیری، ابتدا صبر کنیم تا شرایط عادی شود و پس از آن تصمیم اقتصادی بگیریم.

نعمت‌بخش، سخنان اخیر وزیر صنعت را به نوعی «سیاسی» تعبیر کرد که شاید می‌خواسته از طریق آن، شرکت‌های یاد شده به دولت فرانسه برای همکاری با ایران فشار بیاورند.

وی درخصوص تغییر شرکای صنعت خودرو در ادامه مسیر، خاطرنشان‌کرد: در صنعت خودروی کشورمان، نقص زیاد است و نیاز به کمک و دانش فنی وجود دارد و در این راستا ناگزیر از همکاری با خارجی‌ها هستیم.

دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: بررسی دقیق داشته‌ها و کمبودها در وهله نخست و پس از آن انتخاب شریک تجاری مناسب خارجی (پس از برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها) راهگشاست.

وی ادامه‌داد: در این زمینه حتی انتخاب شریک تجاری خارجی که بتواند بر اساس قانون سرمایه‌گذاری خارجی صفر تا ۱۰۰ درصد یک کارخانه خودروسازی را در کشورمان راه‌اندازی کرده و رقیبی جدی برای خودروسازان داخلی باشد، پیشنهاد می شود تا داخلی‌ها در موضوع قیمت و کیفیت کمربندهایشان را محکم‌تر ببندند.

نعمت‌بخش یادآورشد: ایران کشور مهمی در صنعت خودروی جهان است که علاوه بر دارا بودن بازار بزرگ ۸۰ میلیون نفری، جمعیت ۴۰۰ میلیونی کشورهای منطقه و همسایگان با تحولات خودرویی آن هماهنگ بوده و به همین دلیل خودروسازان بزرگ جهانی به دلیل اشباع شدن بازار سایر کشورها، همواره علاقه‌مند به حضور در آن هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 116569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha