کد خبر 116573
۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
وضعیت بازار خودروهای وارداتی دست دوم

پرشین خودرو: این روزها خرید خودروی خارجی کارکرده می‌تواند نوعی سرمایه‌گذاری تلقی شود. چرا که تعداد خودروهای صفر کیلومتر،‌ تعدادی مشخص و در حال کم شدن است. از سویی دیگر ممنوعیت واردات منجر به افزایش تعداد این خودروها نمی‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، بنابر اعلام باما، با فرا رسیدن آخرین ماه تابستان کم‌کم رونق از بازار خودرو رخت می‌بندد. کارشناسان بر این باورند که نزدیک شدن به فصل پاییز باعث تغییر جهت نقدینگی از بازار خودرو به بازار مسکن می‌شود. اگر چه این یکی از رفتارهای متعارف بازار در اقتصاد ایران است ولی شرایط چند وقت اخیر به‌گونه‌ای بوده که قوانین دستخوش تغییر شده‌اند.

در بازار خودروهای داخلی به این دلیل که روند تزریق خودرو کج‌دار و مریز ادامه‌دار است، هر سال شاهد کاهش قیمت خودروهای دست‌دوم هستیم. چون مدام محصول به‌روز و به سال در بازار یافت می‌شود. و از طرفی شرایط فروش سایپا و ایران خودرو و یا سایر شرکت‌های خودروسازی نیز در این چرخه بی‌تاثیر نیست.


برای مثال آخرین شرایط فروش ایران خودرو که چهارشنبه ۶ شهریور به منظور تنظیم بازار به صورت رسمی از سوی این سازنده اعلام شد. اما این قاعده چندان در بازار خودروهای وارداتی صدق نمی‌کند. چرا که عرضه مدل‌های به روز متوقف شده و یا در بهترین حالت با ترخیص قطره‌چکانی از گمرک با سرعتی بسیار پایین ادامه دارد. این روند خودروهای دست‌دوم را نه‌تنها از قیمت نمی‌اندازد بلکه باعث افزایش قیمت آن‌ها نیز می‌شود.

 

خودروی وارداتی



با نگاهی به خودروهای خارجی بازار به راحتی متوجه می‌شویم که یکه‌تاز وارداتی‌ها برندهای کره‌ای هستند. مقام بعدی در اختیار ژاپنی‌هاست. دست آخر مدل‌های اروپایی شامل فرانسوی و آلمانی را می‌بینیم. این رده‌بندی درست تابعی از قیمت خودروهای وارداتی است. یعنی در واقع ارزش‌گذاری خودروهای خارجی نیز با چنین طبقه‌بندی صورت می‌گیرد. البته که در ماجرای ممنوعیت واردات خودروهای خارجی همه برندها از همه ملیت‌ها درگیر هستند ولی این محدودیت تاثیر متفاوتی را روی مدل‌های مختلف گذاشته است. به این صورت که چون کره‌ای‌ها بیشترین حضور را در بازار دارند، هر سال میزان کمتری افزایش قیمت را تجربه می‌کنند و در ادامه آلمانی‌ها به دلیل نادر بودن در بازار، جهش قیمت بیشتری را به خود می‌بینند.



راهنمای خرید و فروش خودروی خارجی دست‌دوم

این بخش اصولی مشابه با خرید خودروهای داخلی دست‌دوم دارد. یعنی بررسی‌های فیزیکی و نظارت کارشناسی. برای خرید و فروش خودرو های دست دوم در این فضا نیز همه‌چیز با بررسی فیزیکی آغاز می‌شود. خودرو را به دقت و در نور روز بررسی کنید. روی مشاهده خودرو در روز اصرار کنید. خودرو را در پارکینگ بازدید نکنید. سعی کنید بازدید را حتی زیر سایه هم انجام ندهید. با تغییر زاویه نگاه خود سرتاسر بدنه را از نظر انحنا و تاب بررسی کنید. این کار برای افرادی که اطلاع چندانی از رنگ‌شدگی بدنه ندارند، کفایت می‌کند.

 

خودروی وارداتی



بررسی فیزیکی شامل بررسی کابین هم می‌شود. همه‌جای صندلی‌ها را نگاه کنید. کف‌پایی و رودری‌ها اولین قسمت‌هایی هستند که دچار پوسیدگی می‌شوند. سقف و فضاهای داخلی را نگاه کنید که دچار کندگی و ترک نباشند.

مرحله بعدی شامل بررسی صحت و سلامت کارکرد آپشن‌های خودرو است. تمام چراغ‌ها، راهنما، فلاشر، کولر، بخاری و خلاصه تک‌تک آپشن‌ها را یک بار خاموش و روشن کنید. این کار باعث می‌شود تا حتی بروز ایرادهای کوچک نیز از دید شما پنهان نماند. کارشناسان حرفه‌ای برای این کار یک لیست بلندبالا از آیتم‌ها را دارند. این‌ها مواردی هستند که تاثیر مستقیمی روی قیمت روز خودرو دارند.



چالش پیچیدگی فنی خارجی‌ها

گام بعدی کارشناسی فنی خودرو است. اگر در این زمینه به اندازه کافی تخصص دارید پس می‌توانید خودتان وارد عمل شوید. در غیر این صورت مطمئن باشید که خودروهای وارداتی به دلیل فناوری بالاتری که نسبت به خودروهای داخلی دارند، اغلب نیاز به دانش مخصوص به خود هستند.

اینکه صرفاً خودروی مدنظر شما سرعت و شتاب خوبی ندارد، نباید نشانه‌ای برای سلامت کلی خودرو باشد. در صورت ایراد جزئی در سیستم برق و یا سنسورهای خودرو، بعدها برای پروسه فروش ماشین به مشکل برمی‌خورید. اکیداً پیشنهاد می‌شود خودروی دست‌دوم مورد نظر را به نمایندگی مربوطه برای کارشناسی ارجاع بدهید. این کار می‌تواند ریزه‌کاری‌هایی که از چشم شما پنهان مانده است را آشکار کند. مانند همیشه در آخرین مرحله با بررسی قیمت رقبا و مدل‌های مشابه یک بازه قیمتی مشخص را در نظر بگیرید و پس از انتخاب چند مدل، وارد پروسه مذاکره و معامله نهایی شوید.

منبع: ایسنا

کد خبر 116573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha