کد خبر 116591
۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
شرکت هپکو خریدار جدیدی ندارد

پرشین خودرو: مشاور سازمان خصوصی سازی گفت:‌ مصوبات کمیته رفع موانع تولید برای هپکو در راستای ساماندهی و حمایت از این شرکت واگذار شده، بوده است.

به گزارش پرشین خودرو، اخیرا تعدادی از کارگران شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو (Heavy Equipment Production co.:HEPCO ) در اعتراض به واگذاری این شرکت به یک سهامدار عمده و عقب افتادن حقوق خود اعتراضات گسترده‌ای داشتند و خواستار تغییر سهامدار عمده این شرکت شده‌اند.

در این راستا تعدادی از دانشجویان برای توقف روند فعلی خصوصی سازی در هپکو و رسیدگی به وضعیت حقوقی با کارگران معترض هپکو اعلام همبستگی کردند.

در این زمینه آقازاده، استاندار مرکزی نیز اعلام کرده بود، 500 میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت حقوق کارگران و خرید مواد اولیه تولید به شرکت هپکو اراک پرداخت می‌شود.

آقازاده همچنین اعلام کرده بود برای پرداخت باقیمانده تشکیلات شرکت هپکو مدیر این شرکت باید قرارداد دریافت تسهیلات از بانک ملی را منعقد کند که امید است با تصمیم استانداری و تعیین مدیریت جدید شرکت هپکو حقوق کارگران تا پایان شهریور پرداخت شود.

 

هپکو


در این باره سیدجعفر سبحانی مشاور سازمان خصوصی سازی می گوید:

* اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل جدید هپکو معرفی می‌شوند

سبحانی در پاسخ به پرسشی درباره تصمیمات کمیته رفع موانع تولید درباره شرکت هپکو، گفت: کمیته رفع موانع تولید برای شرکت هپکو جلساتی داشته و مصوباتی داشته است که از جمله آن معرفی مدیرعامل هپکو و تعیین اعضای هیأت مدیره جدید البته با نظر سهامدار عمده بوده است.

به گفته وی، در این زمینه آقای روغنی به عنوان مدیر عامل جدید هپکو معرفی شده است که امیدواریم مشکلات این شرکت تولیدی با مدیریت جدید رفع شود.

به گفته سبحانی در جلسه 7 شهریور 98 ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید در استان مرکزی به ریاست وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین نشست‌های قبل از آن در مورد ادامه مسئولیت سازمان خصوصی سازی برای تعیین مدیریت شرکت هپکو مراتب مورد تصمیم‌گیری واقع شد و جلسات متعددی با سهامدار عمده کنونی هپکو در سازمان خصوصی سازی برگزار شد که بر این اساس با مدیر معرفی شده پیشنهادی از سوی استانداری استان مرکزی مذاکرات لازم صورت گرفت و تصمیماتی گرفته شد.

وی افزود: در این زمینه آقای روغنی گلپایگانی به عنوان مدیرعامل جدید هلدینگ هپکو تعیین و مقرر شد سایر اعضای هیأت مدیره با معرفی وی و توافق سازمان خصوصی سازی و سهامدار عمده هپکو به فوریت منصوب شوند.



* تفویض اختیارات به مدیرعامل معرفی شده از سوی استانداری مرکزی

همچنین سبحانی گفت:‌موضوع انتخاب و تعیین مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره جدید هپکو به موافقت سهامدار عمده هپکو رسیده و سایر توافقات از جمله تفویض اختیارات به مدیرعامل جدید و اعضای هیأت مدیره در چارچوب قانون تجارت و مقررات داخلی شرکت صورت گیرد.

همچنین مقرر شد در اسرع وقت مدیران جدید هپکو اقدامات قانونی خاتمه مسئولیت مدیران قبلی هپکو را انجام دهند.


* ماجرای واگذاری شرکت به دو خریداری که نتوانستند شرکت را احیا کنند

سید جعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در این باره گفت: 60.7 درصد از سهام شرکت ماشین‌سازی ماشین‌آلات راهسازی، هپکو را در سال 85 از طریق بورس واگذار کردیم که خریدار آن زمان شرکت واگن‌سازی کوثر بود که این خریدار مقداری از پیش‌پرداخت اولیه را پرداخت کرد، اما متاسفانه اقساط را به موقع نداد. بنابراین سازمان خصوصی‌سازی علیه خریدار اول در مراجع قضایی اقامه دعوی کرد و دادگاه به نفع سازمان خصوصی‌سازی رای داد و توانستیم این شرکت را به صورت وکالتی به خریدار بعدی بفروشیم.

به گفته مشاور سازمان خصوصی‌سازی سال 94 و 95 شرکت هپکو از طریق وکالتی به خریدار جدید به نام «هیدرواطلس» واگذار شد و با توجه به اینکه بدهی خریدار قبلی حدود 216 میلیارد تومان بود، شرکت را با همین وضع یعنی با دارایی‌ها و بدهی یادشده به خریدار جدید واگذار کردیم و قرار بر این شد، برای راه‌اندازی شرکت دو سال تنفس داشته باشد و بعد از دو سال اقساط خود را به سازمان خصوصی‌سازی بدهد که متاسفانه خریدار جدید هم با وجود گذشته دو سال تنفس نتوانست اقساط خود را بدهد و سازمان خصوصی‌سازی تصمیم گرفت مشکل را دوباره حل کند.



* هنوز نتوانستیم خریدار جدیدی برای هپکو پیدا کنیم

سبحانی با بیان اینکه کمیته رفع موانع تولید در وزارت صنعت چندین جلسه برای مسئله هپکو برگزار کرده است، گفت: طی یکی، دو هفته گذشته تلاش کردیم خریدار جدید برای هپکو پیدا کنیم، البته هنوز از خریدار هیدرواطلس پس نگرفته‌ایم، ولی اگر خریدار جدید پیدا شود، می‌توانیم به روش وکالتی به خریداری جدید بدهیم.

وی با بیان اینکه برای مدیریت این شرکت‌، سازمان خصوصی‌سازی 5 نفر را به عنوان عضو هیات مدیره هپکو منصوب کرد، گفت: شرایط شرکت مقداری بهتر شده و ‌امیدواریم مجموعه عوامل بهتر شود، زیرا الان اگر حتی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرد جدیدی به نام خریدار پیدا شود و محصولی تولید کند که مشتری نداشته باشد، در بازپرداخت اقساط می‌ماند و مشکل ایجاد می‌شود.


* پیش فروش و تولید محصول شرط رونق دوباره هپکو

مشاور سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: مجموعه وزارت صنعت و معدن، سازمان راهداری، وزارت راه و مجموعه‌هایی که محصولات ماشین‌آلات راهسازی هپکو را نیاز دارند باید مساعدت کنند و خصوصی‌سازی این شرکت با موفقیت انجام شود. خریدار اگر پیدا شود به شرط اینکه هم بتواند محصول را پیش‌فروش کند و هم تولید ادامه داشته باشد، می‌تواند موفق شود.

واردات ماشین الات خارجی از یک طرف و رکود در پروژه های عمرانی به دلیل محدودیت بودجه دو عامل فنی کاهش تقاضا برای محصولات ماشین الات راه سازی سنگین هپکو است، از طرفی سوء مدیریت و واگذاری غیر اصولی این شرکت مهم تولیدی باعث مشکلات کارگری در این شرکت شده است.

منبع: فارس

کد خبر 116591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha