کد خبر 116602
۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
از کسری قطعات در خودروسازان تا نبود قطعات یدکی

پرشین خودرو: تحویل خودرو از سوی خودروسازان در حالی با کسری قطعات روبروست که مشتریان در تعویض برخی قطعات خودرو خود نیز با مشکل کمبود و گرانی روبرو هستند.

به گزارش پرشین خودرو، بررسی وضعیت تحویل خودرو توسط شرکت‌های خودروساز به خریداران نشان می‌دهد در حال حاضر ایران خودرو پژو 206 را بدون ضبط و سنسور دنده عقب و سایپا نیز تیبا و ساینا را بدون سنسور دنده عقب به مشتریان تحویل می‌دهند.


سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد با بیان اینکه در حال حاضر اصلی‌ترین حذف قطعات بر روی محصولات پژو 206 اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: حذف سنسور دنده عقب و ضبط پژو 206 از جمله قطعات حذف شده از روی خودروهای داخلی است که شرکت بابت این مسئله یک میلیون و 600 هزار تومان به مشتری پرداخت می‌کند.


وی ادامه داد: این مسئله باعث شده تا قیمت پژو 206 بدون برخورداری از سنسور و ضبط با پژو 206 دارای این امکانات متفاوت باشد. به طوری که در بازار قیمت پژو 206 تیپ 5 ساده 89 میلیون تومان و 206 تیپ 5 فول با ضبط و سنسور دنده عقب 92 میلیون تومان است.

مؤتمنی افزود: در عین حال، قبلاً برخی خودروها با رینگ آلومینیومی تحویل داده می‌شدند که حالا برای این خودروها رینگ ساده هم در نظر گرفته شده و قیمت خودرو با احتساب هر کدام از این رینگ‌ها متفاوت است.

وی تصریح کرد: شرکت سایپا نیز سنسور دنده عقب را از روی تیبا و ساینا حذف کرده است.

 

قطعات یدکی



* خودرویی که بدون سوئیچ ماند!

در کنار کسری قطعاتی که بر روی خودروهای صفر تحویلی به مشتریان اتفاق می‌افتد در حال حاضر نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان نیز با مشکلاتی در تأمین برخی قطعات خودروهای کارکرده روبه‌رو هستند به طوری که مشتریان با مراجعه به این نمایندگی‌ها نمی‌توانند بعضی قطعات مورد نیاز خودروی خود را تأمین کنند.

در این مورد یکی از مشتریان شرکت های خودروساز داخلی ، می گوید: هفته گذشته با سرقت سوئیچ خودرو روبه رو شدم و برای اینکه فرد سارق نتواند با استفاده از آن سوئیچ نسبت به سرقت خودرو اقدام کند، تصمیم گرفتم سوئیچ و قفل درهای خودرو را عوض کنم.

وی افزود: برای این کار به نمایندگی مراجعه کردم تا بتوانم کیت کامل سوئیچ و قفل درهای تندر 90 را تهیه و تعویض کنم اما نمایندگی اعلام کرد که این قطعات را ندارد و برای همین من را به نمایندگی مرکزی ارجاع داد.

این مشتری ادامه داد: در آنجا نیز اعلام کردند که این قطعه را ندارند و ماشین را در پارکینگ نگه داشتند تا در صورت تأمین از انبار نسبت به تعویض سوئیچ و قفل‌ها اقدام کنند. در نهایت، بخش پذیرش نمایندگی اعلام کرد که این قطعه را ندارند و از سال 96 تاکنون وارداتش صورت نگرفته است.

وی توضیح داد: برخی از تعمیرکاران نمایندگی به من گفتند که برای تأمین کیت سوئیچ و قفل درب‌ها به خیابان ستارخان تهران مراجعه کنم که پس از مراجعه به تعمیرکاران مستقر در این خیابان آنها به من گفتند که برای ماشین می‌توانیم سوئیچی بسازیم که با کلیدی که در دست سارق است متفاوت باشد و او نتواند در خودرو را باز کند.

این صاحب خودرو ادامه داد: در نهایت نتوانستم اطمینان کنم و اجازه دهم که این کار انجام دهند زیرا از نظر فنی ممکن بود ایراداتی برای خودرو ایجاد شود.

وی ادامه داد: حالا ماشینم بدون سوئیچ مطمئن مانده و نمی‌دانم برای حفظ آن باید چه کاری انجام دهم.

وی با بیان اینکه خودروی من مدل 96 است،‌ گفت: شرکت خودروساز برای ارائه قطعات یدکی 10 سال متعهد شده اما این در حالی است که صاحبان خودرو نمی‌توانند از خدمات خودروسازان برخوردار شوند.



* سنسور سرعت هم موجود نیست

یکی دیگر از افرادی که برای تأمین قطعه خودرو خود به نمایندگی یکی از شرکت‌های خودروساز مراجعه کرده می گوید: ماشین من یک پراید مدل 89 است که سوئیچ آن گم شده است. برای گرفتن سوئیچ جدید به نمایندگی مراجعه کردم که اعلام کردند قطعه ندارند و به همین دلیل باید قطعه مورد نیاز را از بازار تأمین کنم.

وی افزود: این قطعه را از بازار خریداری کردم ولی باز هم مطمئن نیستم که ایمنی خودرویم حفظ شود.

وی ادامه داد: چند ماه پیش ماشینم را در نمایندگی خواباندند و قرار بود سنسور سرعتم را تعویض کنند ولی در نهایت اعلام کردند که این قطعه را ندارند. حالا هم که دوباره مراجعه کرده‌ام، باز هم این قطعه در نمایندگی موجود نیست.

یکی از رانندگانی که برای تعمیر خودرویش به نمایندگی مراجعه کرده نیز با انتقاد از نبود برخی قطعات یدکی در نمایندگی‌ها، به فارس گفت: مدتی است که به دنبال تعویض سنسور سرعت خودرو هستم ولی در نمایندگی‌ها موجود نیست.



* کمبود قطعات ماشین‌های سنگین

علاوه بر سواری‌ها، خودروهای سنگین نیز با مشکل کمبود قطعات روبرو هستند به طوری که می‌توان به کمبود قطعات توربو شارژ یورو 4 کامیون‌های داخلی اشاره کرد. همچنین تأمین پمپ بنزین بوستر ABS کامیون‌ها نیز با مشکل در نمایندگی‌ها روبرو است.

در این زمینه معمولا از قطعات استوک و یا دست دوم استفاده می‌شود که می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

در شرایطی که بسیاری از مردم برای خرید خودروی صفر با مشکل مالی روبرو هستند، تهیه قطعات یدکی برای تعمیر خودروها نیز با مشکلات فراوانی روبرو است و علاوه بر این، قیمت قطعات نیز بسیار بالا است که نارضایتی مشتریان را به همراه دارد.

منبع: فارس

کد خبر 116602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha