انتظار بیهوده برای همراهی خارجی در خودروسازی ایران

پرشین خودرو: توسعه صنعت خودرو مستلزم جدیت و تلاش منسجم و شبانه روزی است و در چنین شرایطی هر گونه انتظار برای همراهی خارجی ها تلاش بیهوده ای است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، امروز باید فارغ از انتخاب شرکای جدید، مشکلات صنعت خودرو را در بخش های دیگر چون قطعه سازی حل نمود چرا که در این شرایط تنها راه توسعه صنعت خودرو ، تقویت قطعه سازی است و باید از قطعه سازان در همکاری های بین المللی بهره برد.

قلدری آمریکا در دنیا، بازی حقوقی و قانونی را بر هم زده و موجب ابهام در روند همکاری در بسیاری از بخش های سیاسی و اقتصادی در ایران شده است به طوری که این جریان بر روند همکاری اروپایی نیز تاثیر گذاشته که باید مورد تحلیل قرار گیرد اروپایی که در ظاهر با ایران دست دوستی دادند و معتقدند در چارچوب قانون قدم بر می دارند با خروج آمریکا از برجام خیلی راحت پشت به تعهداتشان کردند و در این میان شرکای فرانسوی که به لحاظ حقوق بین الملل محکم ترین قراردادها را با ایرانی ها امضاء کرده بودند به یکباره همکاری با ایران را رها کردند به تبع در چنین شرایط غیر عادی ، باید واکنش متناسبی با این رفتار صورت گیرد که اظهارات وزیر صنعت در خصوص عدم امکان بازگشت و همکاری مجدد با شرکای فرانسوی در همین راستا بوده است.

خط و نشان به موقع وزیر صنعت در خصوص همکاری با فرانسوی ها

بر این اساس یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: خط و نشان کشیدند وزیر صنعت در خصوص عدم امکان بازگشت مجدد خودروسازان فرانسوی اقدام به جایی در این شرایط بوده و مسلما این واکنش وزیر صمت در مقابل هجمه هایی است که در این ماهها در خصوص همکاری با فرانسوی ها مطرح شده و به طور قطع پاسخ محکم و درستی است.

امیر حسن کاکایی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو در خصوص امکان تغییر این تصمیم و ادامه همکاری با شرکای قبلی عنوان کرد: به هر حال دیر یا زود این شرایط تغییر خواهد کرد و آن زمان بهتر می توان در خصوص بازگشت شرکای فرانسوی بررسی و اظهار نظر نمود.

وی با اشاره به اینکه در صورت حل مشکل مذاکره با آمریکا ،موضوع همکاری با پژو و رنو نیز مشخص خواهد شد، تصریح می کند: رفتاری که پژو و رنو در جریان خروج آمریکا از برجام نشان دادند خارج از حقوق بین الملل بود هر چند تصمیم شرکای فرانسوی با وجود سرمایه گذاری صورت گرفته در ایران باز هم بر اساس منافع کلان آنها در بازار آمریکا بوده است.

 



وی در عین حال معتقد است کسی که کل بازی قوانین را بر هم می زند دیگر نمی توان به آن شخص یا شرکت اعتماد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه در خصوص جایگزینی شرکای خارجی در صنعت خودرو مطرح کرد : سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه و ترکیه به طور قطع در راستای گسترش همکاری با این کشورها بوده که مسلما در انتخاب شرکای جدید در حوزه خودروسازی نیز نقش موثر خواهد داشت.

کاکایی تاکید می کند: البته همکاری با ترکیه و روس ها هم به جهت اینکه با اروپایی تحت لیسانس کار می کند بعید است اتفاق بیفتد چرا ترکیه خواستار فعالیت خارج از قوانین و قراردادها نیست و روس ها نیز از صنعت خودرو توانمندی برخوردار نیستند بنابراین پتانسیل برای همکاری با روس ها وجود ندارد و به نظر می رسد روس ها در همکاری با ایران حرفی برای گفتن داشته باشند.

استراتژی چین و هند برای همکاری با ایران / چینی ها شرکای قابل اعتمادی برای خودروسازی ایران نیستند

وی همچنین در خصوص گسترش همکاری با چین و هند گفت: شرکتهای چینی با توجه به منافعشان با آمریکا بعید است وارد همکاری جدید با صنعت خودرو ایران شوند البته چینی ها در همکاری های اخیر نشان دادند که شرکای قابل اعتمادی نیستند به طوری که با وضع تحریم های جدید به تدریج در حال ترک بازار ایران هستند.

به گفته وی شرکتهای هندی نیز به جهت همکاری مستقیم با غربی ها به طور قطع همکاری با ایران نخواهند داشت.
این کارشناس صنعت خودرو در شرایط کنونی تنها راه برای توسعه صنعت خودرو را تقویت قطعه سازی در این صنعت دانسته و می گوید: باید از قطعه سازان در همکاری های بین المللی بهره برد البته بعید است روسیه از فن آوری خوبی در قطعه سازی برخوردار باشد اما در مورد چینی ها این توانمندی وجود دارد هر چند هم اکنون مسیر برای این همکاری گسترده تر با قطعه سازان چینی فراهم نیست.

کاکایی تاکید می کند: باید نگاهمان را از خودروسازی برداشته و در بخش های جزئی تر مثل قطعه سازی متمرکز شود و به طور قطع این مسیر شدنی تر است.

به گفته وی هم اکنون صنعت خودرو ایران در بخش طراحی خودرو توانمندی بالایی دارد بنابراین در این شرایط باید در بخش هایی که ضعف وجود دارد همکاری های بین المللی تقویت شود.

وی در پایان خاطر نشان می کند: توسعه صنعت خودرو نیازبه جدیت و تلاش منسجم و شبانه روزی دارد و در چنین شرایطی هر گونه انتظار برای همراهی خارجی تلاش بیهوده ای است و باید برای مدتی فارغ از انتخاب شرکای جدید مشکلات صنعت خودرو را در بخش های دیگر حل نمود.

کد خبر 116637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha