کد خبر 116693
۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
3 هزار خودرو در حال متروکه شدن هستند

پرشین خودرو: رئیس کل گمرک با بیان اینکه 2 تا 3 هزار خودرو در حال متروکه شدن هستند، گفت: موجودی کالا در بنادر در حال کاهش است و ارزش کالاهای صادراتی به تازگی 35 درصد تعدیل شده اند.

به گزارش پرشین خودرو، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران با اشاره به تعدیل قیمت پایه کالاهای صادراتی اظهارداشت: طبق تبصره ماده ۲۲ آیین نامه قانون امور گمرکی هرگاه ارزش پایه صادراتی توسط صادر‌کنندگان مورد اعتراض قرار گیرد کارگروهی متشکل از گمرک، وزارت صمت، ذی‌نفع و وزارتخانه متبوع و اتاق بازرگانی پایه‌های صادراتی را بررسی و تعدیل کنند.


رئیس کل گمرک ایران افزود: با توجه به اینکه تاکنون پیمان‌سپاری ارزی وجود نداشت و اکنون در یک و نیم سال اخیر این موضوع ایجاد شده، ارزش کالاهای صادراتی مورد اعتراض صادرکنندگان قرار گرفت. با وجود آنکه این اطلاعات قیمت‌های صادراتی توسط خود صادرکنندگان به ثبت رسیده است در یک سالی که اعتراض‌ها وجود داشت موضوع را در کارگروه رسیدگی شد.



* کاهش 35 درصدی ارزش کالاهای صادراتی

وی با بیان اینکه ارزش کالاهای صادراتی در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است،‌ بیان داشت: حتی با وجود تعدیل ارزش کالای صادراتی در 5 ماهه امسال ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات وجود داشت که ۵ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه این موضوع به خاطر صادرکنندگان به منظور کاهش فشار تحریم‌ها و هزینه های بیمه، حمل و نقل و برگشت با ریسک پول در نظر گرفته شد، عنوان کرد: تراز تجارت خارجی به نفع صادرات مثبت است که این نشان‌دهنده پویایی خوب در تولید قلمداد می‌شود. ارزش‌ کالاهای صادرایت اکنون در سامانه TSC ثبت و مبنای عمل گمرکات و صادر کنندگان قرار گرفته است.

رئیس کل گمرک در پاسخ به این سوال که طی بخشنامه‌ای عنوان شد که ارزش کالاهای وارداتی به صورت متمرکز نباشد در گمرکات قیمت ارزش های این کالاها را ثبت کنند، آیا این موضوع منجر به ثبت قیمت‌های سلیقه‌ای نخواهد شد، گفت: تمرکز ثبت قیمت‌ کالاهای وارداتی از سامانه ارزش گذاری کالا بیرون نمی آید. کارها در دنیا به نحوی پیش می‌رود که ادارات اجرایی مباحث اجرا را انجام دهند و ستاد در بخش نظارت و کنترل فعالیت داشته باشد.



* نظارت بر تعیین ارزش کالاهای وارداتی

وی در مورد اینکه با این تصمیم کم اظهاری را بیش اظهاری در ارزش کالاها ایجاد نخواهد شد، بیان داشت: وقتی ارزش یا قمیت کالا در سامانه گمرکات اجرایی تعیین شود، بخش های نظارتی ستاد روی آن نظارت و کنترل خواهند داشت. نباید تمرکز در یک جا وجود داشته باشد که موجب کندی یا عدم سلامت شود. بنابراین ادارات اجرایی قیمت کالاهای وارداتی را برآورد و ثبت می‌کنند و این موضوع در سامانه TSC با نظارت بخش‌های مختلف همراه است و مجددا در ستاد بازنگری و بررسی می شود.

 

ترخیص خودرو

 


* توقف ترخیص 1500 خودرو

میراشرفی در مورد ترخیص خودروهای وارداتی نیز گفت: طی ماههای اخیر ۷۵۰۰ خودرو از گمرکات ترخیص شده و ۱۵۰۰ خودرو نیز تشریفات گمرکی را انجام داده و در درب خروج گمرکات متوقف هستند چرا که هنوز مصوبه دولت برای ترخیص آنها تمدید نشده است. در حال حاضر حدود 2 تا 3 هزار خودرو متروکه وجود دارد.



* مناطق مسئول متروکه اعلام کردن خودروها

رئیس کل گمرک در پاسخ به این سوال که از زمان حضور این خودروها در گمرکات چندین ماه گذشته؛ چه کسی باید آنها را متروکه اعلام کند، تصریح کرد: این کار برعهده مناطق ویژه اقتصادی مانند بندر شهید رجایی و منطقه سلفچگان است که هر کدام را که اعلام کنند بلافاصله متروکه می‌شود و اکنون نیز این کار در حال انجام است. فعلاً امکان ورود این خودروها به داخل کشور وجود ندارد مگر آنکه مصوبه دولت تمدید شود.



* کاهش موجودی کالا در بنادر

وی در مورد کاهش کانتینرهای موجود در گمرکات بیان داشت: در رابطه با 8 پیشنهاد و پس از آن ۱۲ پیشنهاد گمرک به منظور جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات، اقدامات خوبی انجام شده و قسمت عمده این کالاها ترخیص شده‌اند. همچنین یک مصوبه پیرو بازدید وزیر اقتصاد از گمرک شهید رجایی بندرعباس وجود داشت که مربوط به تفاوت وزن و ارزش کالاها است که هفته آینده ابلاغ می شود. آنچه در گمرکات موجود است رسوب نبوده و موجودی کالا محسوب می شود.

منبع: فارس

کد خبر 116693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha