دلایل ارسال نامه برای ستاد اقتصاد مقاومتی

پرشین خودرو: مشکل آلایندگی کلانشهرها با هدر دادن ارز کمیاب برای نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای بیابانی حل نمی شود.

به گزارش پرشین خودرو، داود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران، دلایل ارسال نامه به ستاد اقتصاد مقاومتی را به شرح ذیل اعلام کرد:

یکی از مشکلات اساسی سازمان های تدوین کننده استانداردها این است که آرمانی فکر می کنند و آنها را تبدیل به قانون کرده و کاری به امکانات اجرایی کشور آن هم در شرایط تحریم های تحمیلی دشمن در چند سال گذشته که اکنون به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل شده است ندارند.

مشکل آلایندگی کلانشهرها با هدر دادن ارز کمیاب برای نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای بیابانی حل نمی شود.

از سال 93 پس از کاهش شدت تحریم های دور اول، مدیریت وقت سازمان حفاظت محیط زیست الزام خوروسازان تجاری به نصب فیلتر جاذب دوده را در دستور کار خود قرار داد در حالی که پیش نیاز اجرای ضابطه ابلاغی یعنی تولید و توزیع سراسری سوخت دیزل استاندارد( با گوگرد کمتر از 50 واحد) در دسترس نبود.

ضمن آنکه اصولا مشکل اساسی، آلایندگی هوا در کلانشهرها بوده و هست و نه در جاده ها ! و حل مشکل کلانشهرها می بایستی در اولویت قرار می گرفت.

عامل اصلی آلایندگی کلانشهرها ریزگردها، ذرات معلق و از جمله ذرات دوده هستند که عامل آخر برای سلامتی شهروندان بسیار بسیار خطرناک است.

منبع تولید ذرات دوده، تردد بیش از 10 هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس، کامیونت عمدتا فرسوده و بدتر از همه تردد شبانه 7 هزار کامیون فرسوده در داخل شهر است.

با توجه به خطرناک بودن ذرات دوده برای سلامت ساکنان کلانشهرها، و با توجه به وجود سوخت استاندارد در کلانشهرها، تنها راه حل مشکل، نصب فیلتر جاذب دوده بر روی خودروهای مذکور در بند فوق است. و نه در نصب فیلتر دوده در خوروهای دیزلی بیابانی، آنهم بدون آنکه سوخت استاندارد در تمام جاده ها در دسترس باشد.

 

ولوو



سوخت استاندارد مورد نیاز، نه تنها در تمام جاده ها موجود نیست، بلکه طبق اسناد موجود در سازمان حفاظت محیط زیست، توزیع مستمر سوخت دیزل استاندارد به 168 ایستگاه مصوب دولت ثبات نداشته و غیر مستمراست (77 ایستگاه برای چند روز اصلا سوخت یورو4 نداشتند و در برخی دیگر سوخت استاندارد را با سوخت غیر استاندارد مخلوط کرده بودند بطوریکه سولفور سوخت بالاتر از 1000 پی.پی.ام بوده است.

استفاده از گازوئیل غیر استاندارد، موجب پر شدن سریع و تخریب DPF شده و به علت خفگی، حرارت موتور افزایش یافته و موجب خرابی زود هنگام موتور می شود. به همین دلیل هم رانندگان آن را باز كرده و كنار می گذارند. و در نتیجه نه تنها هزینه ارزی انجام شده در این وانفسای کمبود ارز، به هدر می رود بلکه نقض غرض شده و میزان آلایندگی را هم صدها برابر افزایش می دهد.

این مشکلات کتبا به اطلاع مدیران سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی رسانده شد تا برای جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی که کوچکترین اثر مثبتی در کاهش آلایندگی کلانشهرها ندارد بلکه موجب ایجاد نارضایی شدید رانندگان بخاطر ضرر و زیان تحمیلی به ایشان و شکایت به دادگاه ها شده ، و حتی یکی از قضات، مدیرعامل شرکت را بخاطر فروش خودرویی که سوخت مناسب آن در دسترس راننده نبوده بشدت مورد مواخذه قرار داده و ...

خوشبختانه جناب آقای کلانتری با توجه به شرایط بحرانی/ اضطراری فعلی، ناشی از تداوم جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن، در مصاحبه 11 خرداد خود با یکی از خبرگزاری ها به مشکلات اجرایی اشاره کرده و گفته است:
سازمان حفاظت محیط زیست الزام نصب «فیلتر دوده» در اگزوز خودروهای درحال تردد را به عنوان یک سیاست اصلی برای کنترل آلایندگی وسایل نقلیه دیزلی از طریق مصوبه سال ۱۳۹۳ دولت، پیگیری می‌کند.

شرط لازم برای استفاده از خودروهای دیزلی با حداقل آلایندگی، استفاده از «سوخت پاک» است که تأمین آن بر عهده وزارت نفت است. به ‌رغم تلاش وزارت نفت، تعدادزیادی از جایگاه‌های سوخت کشور از گازوئیل استاندارد یورو۴ برخوردار نیست و اگر خودروهای دیزلی حتی یک بار هم از سوخت غیر استاندارد با گوگرد بالای 50 پی.پی.ام استفاده کنند، علاوه بر اختلال در کارکرد موتور، قطعات کاهش آلایندگی نیز بلافاصله تخریب می‌شود.

خوشبختانه با اظهار نظر منصفانه ریاست سازمان محیط زیست، امیدواریم درخواست مجدد ما برای تعلیق موقت الزام به نصب فیلتر جاذب دوده بر روی خودروهای دیزلی بیابانی تا رفع شرایط تحریم تحمیلی و امکان توزیع مستمر سوخت استاندارد به تصویب برسد.

کد خبر 116713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha