رغبت خطوط کشتیرانی به استفاده از بندر چابهار

پرشین خودرو: مدیرکل اداره دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: صادرات از طریق بندر شهید بهشتی چابهار در 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته صد درصد افزایش یافته است.

به گزارش پرشین خودرو، بهروز آقایی مدیرکل اداره دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در حاشیه تخلیه محموله نهاده‌های دامی کشتی‌های وارداتی در یک نشست خبری گفت: صادرات از طریق بندر شهید بهشتی چابهار از ابتدای سال جاری رشد قابل توجهی یافته، به طوری که نسبت به 6 ماهه نخست سال گذشته رشد صد درصدی داشته است.

وی افزود: صادرات کالاهای افغانستان از طریق بندر چابهار هم دو برابر شده است.



* رغبت خطوط کشتیرانی به استفاده از بندر چابهار

آقایی در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید پس از تحریم‌های آمریکا وضعیت حمل و نقل در این بندر چگونه بوده است، گفت: آمریکا بندر چابهار را از تحریم‌ها معاف کرده است که البته این در کاهش هزینه بیمه‌ای کشتی‌ها موثر بوده و خطوط کشتیرانی بیشتر راغب هستند کالاهای خود را از طریق این بندر منتقل کنند و صاحبان کالا هم راضی‌ترند.

به گفته مدیرکل اداره دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، سیمان، مواد معدنی و سنگ‌های ساختمانی از جمله محصولات صادراتی استان هستند که از طریق این بندر به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که صادرات و واردات از طریق این بندر چه تاثیری سیمای زندگی این استان دارد، گفت: محاسبه شده است به ازای هر 2.5 میلیون تن ورود بار که به این بندر انجام می‌شود، 500 میلیارد تومان در گردش مالی و حوزه حمل و نقل منطقه ایجاد می‌کند و 50 میلیارد تومان هم در حوزه صنعت، غذا و سوخت برای منطقه سودآوری دارد.

آقایی در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید ظرفیت انبارهای این بندر چقدر است، گفت: 43 هزار مترمربع به ارتفاع 8 متر حجم انبارهای این بندر است که برای نگهداری موقت محموله‌ها استفاده می‌شود.

 

بندر چابهار



* دلیل کندی تخلیه بار در بندر شهید بهشتی

در حین تخلیه محموله جو که توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور از اوکراین وارد شده بود با دو نفر از مدیران این کشتی صحبت کرد. آنها اوکراینی بودند و اعلام کردند 8 روز است که در انتظار تخلیه بار هستند و مطرح کردند که انتقال بار از بندر شهید بهشتی با سرعت کمتری انجام می‌شود و به همین دلیل معطلی آنها بیشتر شده است.

مدیرکل اداره دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که آیا ادعای مدیران این کشتی‌ها در انتقال ضعیف بار صحت دارد، گفت: نُرم تخلیه بار کشتی‌ها 12 هزار تن در روز است و در این بندر نیز به این طریق بوده است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مکنده بسیار قوی در این بندر استفاده می‌شود که قدرت تخلیه یک کامیون 10 تنی به ازای هر 50 ثانیه را دارد.

مدیرکل اداره دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: موتورهای این دستگاه‌ها آلمانی است اما ساختار نگهدارنده آنها در داخل تولید می‌شود.

آقایی همچنین از شرکت پشتیبانی امور دام درخواست کردم محموله‌های وارداتی را طوری برنامه‌ریزی کنند که همه آنها همزمان وارد بندر نشوند، ضمن اینکه از ظرفیت حمل و نقلی حداکثر استفاده را بکنند تا محموله‌ها هرچه سریع‌تر به استان‌های مختلف منتقل شود.



* کیفیت بالای توسعه بندر چابهار به وسیله قرارگاه خاتم

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت توسعه بندر چابهار چگونه است، گفت:‌ فاز نخست توسعه بندر چابهار تمام شده و فاز دوم آن تا دو سه ماه دیگر آغاز می‌شود. طرف هندی فعالیت‌های خود را آغاز کرده است و تخلیه و بارگیری اسکله به اسکله انجام می‌شود.

مدیرکل اداره دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه با بیان اینکه شرکت قرارگاه خاتم توسعه بندر چابهار را انجام می‌دهد، گفت: کیفیت اجرایی شرکت بسیار مناسب است و کارهای سختی را عهده‌دار شده، تجهیزات منحصر به فردی استفاده می‌کند که تاکنون 15.8 میلیون مترمکعب لایروبی انجام داده است.

آقایی در ادامه گفت: از اسفند سال گذشته همکاری خود را با شرکت پشتیبانی امور دام برای حمل و نقل نهاده‌ها و دام آغاز کرده‌ایم و اسفند سال گذشته 83 هزار دام زنده از طریق این بندر وارد کشور شد.

وی گفت: در حال حاضر هم سه کشتی نهاده دامی شامل جو و ذرت توسط شرکت پشتیبانی امور دام وارد این بندر شده است، تخلیه کشتی اول به پایان رسیده، کشتی دوم پهلو گرفته و کشتی سوم در لنگر است. این کشتی‌ها از اوکراین و فرانسه آمده که دو محموله جو و یک محموله ذرت است.

مدیرکل اداره دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این سه کشتی محموله‌ای به وزن 180 تا 200 هزار تن را وارد کشور کرده‌اند.

گروه خبرنگاران که برای تهیه گزارش از روند ورود و تخلیه نهاده‌های دامی اعزام شدند، مشاهده کردند که یک فروند کشتی محموله جو کامل خالی شده و در انبارها جاسازی شده است و کامیون‌ها آنها را به استان‌های کشور منتقل می‌کنند. یک فروند کشتی دیگر نیز پهلو گرفته و تخلیه آن توسط دستگاه‌های مکنده قوی انجام می‌شود و یک کشتی دیگر نیز در نوبت تخلیه بود.

منبع: فارس

کد خبر 116880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha