توصیه‌های سازمان راهداری به زائران اربعین حسینی

پرشین خودرو: زوار در صورتی که قصد ورود به کشور عراق با وسایل نقلیه شخصی دارند از مرزهای شلمچه و چزابه استفاده کنند. همچنین توجه شود که برای دسترسی به ناوگان اتوبوسی و اجتناب از تاخیر در سفر، زوار از هر مرزی که خارج می‌شوند از همان مرز برگردند.

به گزارش پرشین خودرو، طی برنامه‌ریزی انجام شده، امسال بیش از 8 هزار دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زوار اربعین در مدل حمل و نقل جاده‌ای در نظر گرفته شده است.


زوار اربعین بسته به تفکیک استانی ستاد اربعین از طریق اتوبوس به مرزهای چهارگانه می‌روند و در برگشت نیز پس از عبور از مرزها، از طریق ناوگان حمل و نقل اتوبوسی به کشور برمی‌گردند.

 


‌ضرورت‌ دارد زوار اربعین در راستای تسهیل سفر به نکات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دقت کنند:

1- بر اساس آمار و اطلاعات موجود پیش‌بینی می‌شود روزهای 24 تا 29 مهر دوره پیک بازگشت زوار اربعین حسینی به کشور باشد. بنابراین ضرورت دارد زوار سفرهای خود را برنامه‌ریزی کنند.

2-حمل و نقل در کشور عراق به مراتب پرهزینه است، در این راستا زائران پیش‌بینی‌های لازم را در سفر خود انجام دهند.

3-انتخاب صرفا کوتاه‌ترین مسیر دلیل مناسب برای انتخاب مرز ورود و خروج نیست و چه بسا بنا به شرایط پیش رو زوار در مسیرهای کوتاه‌تر هزینه‌های زمانی و مالی بیشتری را متحمل شوند.

4-زوار برای دسترسی به ناوگان اتوبوسی و اجتناب از تاخیر در سفر از هر مرزی که خارج می‌شوند از همان مرز به کشور برگردند.

5-زوار در صورتی که قصد ورود به کشور عراق با وسایل نقلیه شخصی (به صورت کاپوتاژ) دارند از مرزهای شلمچه و چزابه استفاده کنند.

6-برای مسیریابی، دریافت اطلاعات ترافیکی و ثبت شکایات و پیشنهادات زوار می‌توانند با سامانه 141 تماس بگیرند.

7-سفر زواری که مرز مهران را برای بازگشت انتخاب کرده‌اند در روزهای 24 تا 29 مهر ماه دو مرحله‌ای یعنی ابتدا پس از ورود به کشور از مرز مهران به یکی از شهرهای همدان، کرمانشاه و یا اندیمشک منتقل ‌می‌شوند که این بر اساس استان‌های محل عزیمت است سپس از آنجا با وسایل نقل خود به مقاصد نهایی خود اعزام خواهند شد.

 

اربعین

 

طرح جاده‌ای سفرهای اربعین از 17 مهرماه آغاز می‌شود و تا 3 آبان‌ماه ادامه دارد.

در دوره زمانی بین 24 مهر تا 29 مهر هم‌وطنان زائری که به کشور برمی‌گردند، اگر به پایانه‌های چزابه یا شملچه بروند نظیر سال‌های گذشته‌ از آن پایانه‌ها با اتوبوس‌های درنظر گرفته به شهرهای خود برمی‌گردند، اما زائرانی که مرز مهران را برای برگشت انتخاب می‌کنند، به محض ورود به پایانه برکت، براساس مقاصد خود توسط اتوبوس‌ها به سه پایانه معین منتقل و از آنجا به شهرهای خود جابه‌جا می‌شوند.

زائرانی که در ایام پیک 24 مهرماه تا 29 مهرماه هنگام بازگشت از مرز مهران وارد کشور می‌شوند و قصد سفر به شهرهای قم، ساری، گرگان، مشهد و بجنورد را دارند، از مهران، به پایانه مسافری معین همدان منتقل می‌شوند.

‌زائرانی که در ایام پیک 24 مهرماه تا 29 مهرماه مرز مهران را برای بازگشت انتخاب می‌کنند و قصد سفر به شهرهای اراک، شهر کرد، یزد، اصفهان و خرم‌آباد را دارند، از طریق اتوبوس‌ها به پایانه معین اندیمشک منتقل می‌شوند.

‌زائرانی که در ایام پیک 24 مهرماه تا 29 مهرماه مرز مهران را برای بازگشت انتخاب می‌کنند و قصد سفر به شهرهای کرج، رشت، سنندج، قزوین، تهران، سمنان، زنجان، اردبیل، ارومیه و تبریز را دارند، از طریق اتوبوس‌ها به پایانه معین کرمانشاه منتقل می‌شوند.

‌در واقع از پایانه برکت مهران، سه دسته اتوبوس به پایانه‌های معین همدان، کرمانشاه و اندیمشک داریم.

طبق مصوبه ستاد اربعین، استفاده از اتوبوس‌های دربستی برای این ایام محدود شد و صرفاً برای جانبازان، معلولان و طیف‌های خاص خواهد بود.

‌در ایام اربعین سرویس‌های دربستی یکسره باید بعد از خروج از مرز ظرف 24 ساعت به کشور برگردند و سن ناوگان آنها هم پنج سال یا کمتر باشد.

‌اتوبوس‌های دوسره دربستی محدود به ناوگان انگشت‌شماری است که قرار است وارد عراق شده و در ایام زیارت زائران آنجا بمانند.

سرویس‌های دربستی یکسره برای ناوگان ترانزیتی ما تا 25 مهرماه امکان رفتن به عراق را دارند و در ایام اوج یعنی همان بین 24 و 25 مهر تا 29 مهر، باید در خدمت دیگر زائران باشند.

ناوگان سرویس‌های دربستی دوسره‌ باید سن 3 سال و کمتر داشته باشد و همچنین فقط قابل استفاده برای جانبازان و معلولان و بخش‌های دارای معرفی‌نامه از نهادهای ذیربط است.

منبع: فارس

کد خبر 116892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha