کد خبر 116971
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
انعقاد قرارداد ساخت ۱۰۰ واگن باری در اراک

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک گفت: قرارداد ساخت ۱۰۰ دستگاه واگن باری برای شرکت تجارت کوشش سپاهان با این واحد مادرتخصصی ریلی در اراک منعقد شد.

به گزارش پرشین خودرو، محمدرضا مختاری، افزود: ارزش ریالی این قرارداد ۶۲۰ میلیارد ریال است که ۴۰ میلیارد ریال به‌عنوان پیش‌پرداخت از سوی شرکت بهره‌بردار به حساب واگن پارس اراک واریز شد و عملیات ساخت کلید خورده است.

وی ادامه داد: قرارداد ساخت ۱۰ دستگاه لوکوموتیو پس از سال‌ها وقفه در این بخش در واحد مادرتخصصی واگن پارس اراک با یکی از شرکت‌های داخلی منعقد شده که به‌زودی خط تولید آن احیا و عملیات ساخت آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک بیان کرد: این واحد سازنده محصولات ریلی اکنون با ظرفیت تولید سالانه یک‌هزار واگن بار، ۱۵۰ واگن مسافری و ۴۰ لوکوموتیو فعالیت دارد و رایزنی‌ با شرکت های بهره‌بردار در راستای انعقاد قراردادهای جدید و رونق تولید برای این صنعت مادر تخصصی دنبال می‌شود.

 

واگن باری

 

مختاری تاکید کرد: وزارت صمت با تاکید مجلس شورای اسلامی در یک اقدام قابل‌تحسین واردات هر نوع واگن را از کشورهای خارجی ممنوع کرده که همین امر باعث ازدحام سفارش شرکت‌های بهره‌بردار داخلی از واگن سازان اراک شد است اما، برای انعقاد قرارداد و دریافت پیش پرداخت شرکت‌های واگن سازی باید الگوی مالی معقول به بهره‌برداران ارایه شود تا بتوانند نسبت به تامین هزینه‌ها و عمل به مفاد قراردادها اقدام کنند.

وی بیان کرد: تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال امکان مناسبی برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های بهره‌بردار ایجاد کرده که با اجرایی شدن آن گشایشی برای متقاضیان محصولات ریلی می‌شود و رونق تولید درمجموعه واگن پارس و صنایع زیردستی آن نیز اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک اظهار داشت: اگر چه ممنوعیت واردات واگن از سوی وزارت صمت اقدامی شایسته است اما در صورتی که تکالیف تبصره ۱۸ قانون بودجه اجرایی نشود و شرکت‌های بهره‌بردار در تنگنای مالی خواهند بود و روند تامین مواد اولیه و تولید واگن نیز با اشکالاتی مواجه می‌شود.

مختاری افزود: انتظار می‌رود مسئولان ملی نسبت به اجرای این تکلیف قانونی ( تبصره ۱۸ قانون بودجه) حساسیت و پیگیری بیشتری کنند و با فراهم آوردن زمینه رونق تولید و توجه به کالای داخلی نسبت به حفظ اشتغال موجود و یا ایجاد فرصت‌های شغلی جدید اقدام شود.

واگن پارس اراک واحد تولیدی مادر تخصصی محصولات ریلی در ایران و خاورمیانه است.

این واحد صنعت ریلی در سال ۱۳۵۴ در اراک تاسیس شد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.

کارگاه‌های تولیدی واگن پارس اراک در فضایی کارگاهی به وسعت ۳۳ هکتار جانمایی شده است.

واگن پارس اراک به‌عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن‌های باری، مسافربری و مترو در خاورمیانه است و محوریت تولید و تعمیر خودروهای حمل و نقل ریلی ایران را دارد.

تا کنون ۱۲ هزار انواع واگن باری (نیمی از واگن‌های باری کشور)، ۴۰۰ دستگاه واگن مسافربری و ترنست و ۳۰۰ واگن مترو در شرکت واگن پارس اراک تولید شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 116971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha