800 دستگاه خودرو سرقتی با دوربین‌ پلاک‌خوان شناسایی شد

پرشین خودرو: جانشین فرمانده ناجا از شناسایی 800 دستگاه خودرو سرقتی به واسطه دوربین‌های پلاک خوان در جاده‌های شمالی کشور خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا در حاشیه دوازدهمین نشست نیروی انتظامی با وابستگان نظامی و افسران رابط پلیس کشورهای خارجی مستقر در تهران در جمع خبرنگاران در مقر پلیس راهور نیروی انتظامی، اظهار داشت: پلیس راهی جز حرکت به سوی هوشمندسازی ندارد چرا که همه فعالیت‌هایش در معرض دید و برای مردم است و با همه شئونات اجتماعی کار دارد پس نمی‌تواند از تراز پیشرفت و توسعه فناوری عقب بماند.


جانشین فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر این مطلب که هدایت‌گری، کنترل و داشتن ابتکار عمل، دانش برتر است تصریح کرد: پلیس در صورتی می‌تواند موفق باشد که یک گام جلوتر از جامعه حرکت کند؛ در دنیای پیشرفته‌‌ای که خیلی از اقدامات با فشار یک دکمه در حال انجام است اگر پلیس بخواهد به روش‌ دهه‌های گذشته عمل کند اعتبار و سرمایه اجتماعی لازم برای مخاطب را ندارد.


وی گفت: برای ارتقاء سطح اجتماعی جامعه در مقایسه با سایر ملل لازمه‌اش این است که پلیس در تراز کشورهای پیشرفته دنیا باشد.

 

دوربین پلاک خوان



سردار سلیمانی با اشاره به این مطلب که بدون استفاده از دانش و فناوری هوشمند امکان انجام موفق ماموریت‌ها در آینده وجود نخواهد داشت اظهار داشت: همین الان نیز مشکلات اولیه در زمینه دیر رسیدن به تراز مورد نیاز در راه هوشمندسازی پلیس را مواجه هستیم.

وی گفت: پلیس با تمام برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به همه ابعاد پلیس می‌نگرد. چرا که معتقدیم با استفاده از ظرفیت‌ها، پلیس باید بتواند به طور مثال در بحث راهنمایی و رانندگی، به طور مستقیم با راننده صحبت کرده و ارتباط دو سویه داشته و تذکر بدهد.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: پلیس باید نقطه حضور خودروها را و موقعیت‌شان را بداند و هشدارها و اطلاعات لازم را داده تا رانندگان بدون غافلگیر شدن با پدیده‌ها روبرو شوند؛ البته این مسائل از ما انگیزه و ظرفیت می‌خواهد که در کشور وجود دارد.

سردار سلیمانی افزود: علاوه بر این موارد باید همه خودروها به ردیاب مجهز باشند و سیستم حمل و نقل عمومی اجبارا به ردیاب مجهز شود؛ حداقل وقتی در جاده‌ها هستند GPS را فعال کنند تا با مرکز مانیتورینگ پلیس مرتبط شوند.

این مقام ارشد نیروی انتظامی با اشاره به این مطلب که در خصوص افزایش دوربین‌های ثابت و لیزرگان با وزارت راه و شهرسازی توافق شده است،‌گفت: در این زمینه توافقاتی داشته‌ایم تا تعداد دوربین‌ها افزایش یافته و مانیتورینگ پلیس کامل انجام شود.

جانشین فرمانده ناجا به استفاده از پهبادها برای کنترل و رصد جاده‌های پرداخت و گفت: هم اکنون پهپادها در حال تمرین در یکی از استان‌ها هستند تا در مواقع خاص که جاده‌ها پرتردد می‌شوند بتوانیم با پهپاد کنترل و رصد لازم را داشته و تدبیر لازم را در مواقع مناسب اتخاذ کنیم.

سردار سلیمانی به وضعیت کلانشهر پایتخت پرداخت و گفت: در شهری مانند تهران در هر روز بیش از 3 هزار تصادف رخ می‌دهد که نیاز به حضور پلیس دارد؛ تصادفات موجب بند آمدن خیابان،‌معطلی شهروندان و اخلال در نظم می‌شود؛ ما در نظر داریم که با تعریف اپلیکیشن‌‌ها و در اختیار گرفتن آنها توسط شهروندان هر شهروندی بتواند مامور افتخاری پلیس باشد و بتواند در لحظه با اطلاعات تصویری که به مرکز پلیس می‌فرستد بدون نیاز به افسر گشت پلیس با پلیس ارتباط بگیرد و صحنه کارشناسی شود.

وی به پروژه سپهتن و تجهیز 15هزار اتوبوس به سامانه ردیاب پرداخت و گفت: این تعداد اتوبوس در مرکز پلیس تحت کنترل بوده و در هر لحظه پلیس می‌داند که اتوبوس‌ها در کدام نقطه حضور دارند؛ به همین دلیل 90 درصد تخلفات اتوبوس‌های بین شهری کاهش یافته است.

سردار سلیمانی گفت: با آموزش مناسب برای مردم و بالا بردن هزینه جرائم ، شناسایی نقاط حادثه‌خیز می‌تواند شرایطی را بوجود آورد تا روند کاهش تصادفات و جانباختگان در شهرها و جاده‌ها را شاهد باشیم.

جانشین فرمانده ناجا با تاکید دوباره بر پیگیری مجدانه موضوعات فوق به نیاز پلیس مبنی بر دسترسی به سامانه و باندهای اطلاعاتی پرداخت و گفت: این موضوع هم مطالبه پلیس ا ست و هم قانون‌گذار آن را تسریع کرده است چرا که می‌تواند وضعیت ما را دچار تحول کند؛ پلیس رقیب جایی نیست؛ لازمه مجهز شدن پلیس آن است که به تجهیزات لازم دسترسی داشته و بتواند از ظرفیت‌های وجود استفاده کند.

سردار سلیمانی، حضور فیزیکی پلیس را در بازدارندگی تخلفات موثر دانست و گفت: طبق توافقی که با دولت داشته‌ایم قرار بود 1500 دستگاه خودرو در گشت‌های پلیس راه فعال شوند؛ تا الان 15 درصد خودروهای یعنی حدود 200 خودرو به پلیس تحویل داده شده و امیدواریم تا پایان سال بقیه خودروها به پلیس تحویل داده شود.

وی گفت: در دنیا در هر 20 کیلومتر یک گشت پلیس وجود دارد اما در ایران در هر 29 کیلومتر یک گشت که آ‌مار حضور آن گشت‌ها نیز با توجه به اپلیکیشن‌ها و حضور ثابت آنها برای مردم روشن است؛ در خصوص دوربین‌ها نیز در هر 5 کیلومتر در دنیا یک دوربین ثابت وجود دارد در حالی که ما در ایران نیاز به 18 هزار دستگاه دوربین داریم و کمتر از دو هزار دوربین در دسترس؛ تازه اگر این تعداد سالم باشند.

جانشین فرمانده ناجا به استفاده بهینه از دوربین‌ها پرداخت و گفت: در سال گذشته و اوایل امسال تعداد محدودی دوربین‌های پلاک‌خوان را در مسیر جاده‌های شمالی کشور نصب کرده و به بانک اطلاعاتی سرقت خودرو متصل کردیم؛ به گشت‌های پلیس راه نیز اطلاع دادیم که به این سامانه متصل باشند؛ در کمتر از سه ماه بیش از 800 دستگاه خودروی سرقتی شناسایی و متوقف و درنهایت به مالباختگان عودت داده شد؛ اگر این تعداد دوربین‌ها در همه معابر و ورودی‌ها و خروجی‌ها نصب شود مشخص است که چه کمک بزرگی به پلیس خواهد شد.

وی به بحث قاچاق پرداخت و گفت: معتقدیم خیلی از خودروهای باری و کامیونت که به صورت ترانزیت در جاده‌ها در حال تردد هستند باید به سامانه ردیاب متصل باشند تا اگر در مسیری منحرف شدند بتوانیم آنها را رصد و کنترل کنیم؛ درخصوص تشکیل پلیس گمرک نیز بحث کمبود دستگاه ایکسری را مطرح کردیم و خوشبختانه توافقاتی در این خصوص با دولت صورت گرفت؛ مگر می‌شود در جاده‌ اصلی مثل بندرعباس روی چند هزار کانتینر را با روش سنتی کنترل کرد.

جانشین فرمانده ناجا یکی از الزامات تحقق پلیس هوشمند را توسعه روابط با پلیس‌های دنیا دانست و گفت: این نشست هر سال برگزار می‌‌شود چرا که باید تجارب و ظرفیت‌ها را با دنیا به اشتراک گذاشت و از ظرفیت‌ آنها استفاده کرد.

منبع: فارس

کد خبر 116976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha